۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 55416011

تبریز نه تنها جاذبه‌های طبیعی و تاریخی پر شماری دارد که دیدنی‌های فرهنگی آن نیز زبان زد است، همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین موزه‌های تبریز بدانید.

دیدنی‌ترین موزه‌های تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از مهم‌ترین شهرهای شمال غرب ایران است؛ اما چه چیزی موزه های تبریز را جزء بناهای مهم این شهر می‌کند؟ این شهر با تاریخ و فرهنگی غنی، آثار جذاب بسیاری دارد که هرکدام قصه‌هایی برای گفتن دارند. برخی از عصر باستان سخن می‌گویند؛ برخی عطر و بوی دوره اسلامی را می‌دهند؛ برخی شاهان قاجار را به تصویر می‌کشند و برخی آثار هنری یا علمی را به‌ نمایش می‌گذراند؛ پس می‌توان به جرئت گفت سفری به تبریز که به بازدید از موزه‌های آن ختم نشود، ناقص است! شاید شما هیجان داشته باشید هرچه زودتر جهان وسیع در پس موزه های تبریز را کشف کنید؛ پس در ادامه با ما همراه باشید، تا با این دیدنی‌های رنگارنگ تبریز بیشتر آشنا شویم.

موزه‌های جذاب و دیدنی تبریز

موزه سفال تبریز

موزه های تبریز آنقدر متنوع است که حتی می توانید از موزه ای مخصوص آثار سفالی هم بازدید کنید. در این موزه نه فقط شانس تماشای آثار سفالی را دارید بلکه با مراحل کار هم آشنا می شوید و حتی می توانید به دوره های آموزشی هم ملحق شوید.

دیدنی‌ترین موزه‌های تبریز

این موزه در خانه ای تاریخی برپا شده و برای بازدید از آن باید به خیابان شمس تبریزی بروید.

موزه استاد شهریار

کسانی که به شعر و ادبیات علاقه دارند در سفر به تبریز بازدید از موزه استاد شهریار را از دست نمی دهند. این موزه در محله ی قدیمی مقصودیه قرار دارد و قبلا محل زندگی استاد شهریار بوده است. زمان ساخت این بنا برای دوره پهلوی دوم است و پس از فوت استاد شهریار به محلی برای نمایش آثار استاد شهریار تبدیل شده است. در این موزه شانس تماشای بیش از ۵۰۰ اثر را دارید؛ از انواع کتاب و دستخط گرفته تا یادبود و هدایا.

موزه استاد بهتونی

اولین موزه شخصی کشور! یکی از دیدنی ترین موزه های تبریز موزه استاد بهتونی است که برای تماشای آن باید به محله ششگلان و در جوار مقبره‌الشعرا و آرامگاه سید حمزه بروید. اولین موزه شخصی ایران به آثار خلاقانه ی استاد محمد حسن‌ بهتونی اختصاص دارد و در آن شانس تماشای بیش از ۱۰ هزار اثر را دارید، آثاری مثل مجسمه های سیمانی و گچی که شامل خشکبار، میوه جات و … هستند.

دیدنی‌ترین موزه‌های تبریز

استاد بهتونی به گچ و سیمان روح داده و از آن ها آثار جذابی خلق کرده که در نگاه اول هیچ کس باور نمی کند که این ها گچی اند و واقعی نیستند!

موزه سنگی تبریز

تبریز موزه های زیادی را در خود جای داده، موزه هایی متنوع که بازدید از آن ها حسابی موزه دوستان را راضی می کند. به غیر از آثار موزه، ساختمان و بنای این موزه ها هم با معماری خارق العاده شان ارزش بازدید دارند چون بعضی از آن ها در خانه های تاریخی تبریز برپال شده اند و از همان لحظه ای که پا به حیاط می گذارید و قبل از اینکه به سالن ها بروید محو تماشای معماری تاریخی شهر می شوید. تماشای آثار باستانی و فلزی در فضای سرپوشیده ی موزه دیگر بس است! برای تنوع هم که شده این بار به حیاط کوچکی در کنار موزه آذربایجان بروید تا موزه ای جدید مملوء از سنگ نگاره های چند هزار ساله را تماشا کنید. این موزه در کنار موزه آذربایجان، پارک خاقانی و مسجد کبود جای دارد و گوشه ای از آثار تمدن های باستانی تبریز را به نمایش گذاشته است.

دیدنی‌ترین موزه‌های تبریز

موزه‌های تبریز، دیدنی و جالب

موزه ارامنه تبریز

این موزه که با نام موزه کلیساهای خلیفه گری ارامنه آذربایجان نیز شناخته می‌شود، موزه‌ای داخل کلیسای مریم مقدس تبریز است. این کلیسا و این موزه مملوء از آثار مهم و تاریخی فرهنگ ارامنه و مسیحیت بوده و جزء متفاوت‌ترین موزه های تبریز به حساب می‌آید. توجه کنید که اگر شما مسیحی نیستید، برای بازدید از این کلیسا به مجوز کتبی از بخش اقلیت‌های مذهبی اداره ارشاد نیاز دارید. در صورت دریافت مجوز شما می‌توانید به مدت نیم ساعت از این کلیسا دیدن کنید و زمان مشخصی برای بازدید وجود ندارد.

موزه بازار و مشاغل تبریز

اگر دوست دارید با مشاغل سنتی گذشتگان آشنا شوید و گوشه‌ای از فرهنگ و زندگی قدیم را لمس کنید، موزه بازار و مشاغل تبریز مناسب شماست. این موزه یکی از جذاب‌ترین موزه های تبریز است که با اشیای عتیقه، جذاب و گوناگون، به معرفی ۱۲ شغل مختلف قدیمی می‌پردازد. اقلام این موزه به دست کلکسیون‌دار مشهور تبریز، آقای سرابی تهیه شده و در سه طبقه به نمایش گذاشته شده‌اند. پس اگر سفر به تاریخ و فرهنگ ایران را دوست دارید، این موزه را از دست ندهید.

دیدنی‌ترین موزه‌های تبریز

موزه تمبر تبریز

تمبرها روزگاری جزء اشیایی ساده در سیستم پستی ایران بوده و امروزه به عنوان عتیقه‌ای جذاب و گران‌بها به‌شمار می‌روند. این موزه تازه‌تأسیس نخستین خانه موزه تمبر ایران محسوب می‌شود. این موزه در خانه مجتهدی‌ها احداث شده که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و ازاین‌رو بافت تاریخی خانه حس‌وحال خاصی را به موزه می‌دهد. تمبرهای این موزه از سال ۱۳۴۱ تاکنون جمع‌آوری شده و در قالب ۲۰۰ قاب شیشه‌ای شیک به نمایش گذاشته شده‌اند.

آدرس: تبریز، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه پیرسمساری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید