۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 55415930

همدان چشم‌نواز و بی‌همتا است، بدون شک سفر به آن و بازدید از زیباترین جاهای دیدنی همدان تجربه با ارزشی است.

زیباترین جاهای دیدنی همدان

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان همدان یکی از استان‌های زیبای غرب کشور است که همچون سایر استان‌های ایران، جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده و پذیرای همه نوع سلیقه‌ای می باشد. اگر قصد سفر به همدان دارید و به دنبال برترین جاذبه‌های گردشگری این استان هستید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

چند جای دیدنی و زیبا در همدان

غار علیصدر

غار علیصدر طولانی‌ترین غار آبی جهان، یکی از انگیزه‌های مهم و بخش جذاب و به‌یادماندنی سفر گردشگران به استان همدان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد. ارتفاع غار از سطح دریا ۲,۱۰۰ متر است و محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. بازدید از این غار با قایق امکان‌پذیر است. دمای داخل غار ثابت و همواره ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. غار علیصدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران آن را ثبت کرده است. ساعت بازدید از غار در ۶ ماهه اول سال از ۸ تا ۱۷ و در ۶ ماهه دوم سال از ۸ تا ۱۵ است.

زیباترین جاهای دیدنی همدان

دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه

مجموعه‌ تفریحی، توریستی و ورزشی گنجنامه‌ همدان در میدان گنج‌نامه و در پنج کیلومتری غرب شهر همدان و کوه‌های الوند قرار دارد. آب و هوای مطبوع کوهستان، دره فرح‌بخش الوند و چشم‌انداز زیبای دشت میشان جذابیتی را پدید آورده که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. این مجموعه شامل چندین جاذبه‌ گردشگری است که برای بازدید از همه‌ آن‌ها لازم است یک روز کامل را به آن اختصاص دهید.

در این دهکده توریستی می‌توانید از سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه و آبشار گنج‌نامه دیدن کنید. تله‌کابین گنجنامه، پیست اسکی تاریک‌دره، تله‌سیژ و تله‌اسکی، ورزش تعادل هوایی در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه، پیاده‌روی روی پل معلق ۲۰۰ متری، تیرول یا پرواز فردی روی کابلی به طول ۵۲۰ متر و بسیاری تفریحات دیگر را نیز در این مجتمع تفریحی گردشگری تجربه کنید.

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه طبیب، شاعر و عارف ایرانی، ابوعلی سینا، که شهرت جهانی دارد در میان میدانی به همین نام واقع است. میدانی بیضوی با درختان چنار کهنسال و آب‌نماهایی الهام گرفته از باغ‌های ایرانی که تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است. طرح و نقشه‌ی بنا از برج قابوس بن وشمگیر در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

زیباترین جاهای دیدنی همدان

تالار جنوبی آرامگاه محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف‌شده‌ مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است. در تالار شمالی، مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های خطی و آثار بوعلی سینا گردآوری شده است.

همدان و جاهای دیدنی زیباتر آن

گنبد علویان

این بنا در میان نمونه‌های به‌ جا مانده‌ از معماری دوره اسلامی بی‌نظیر و از نمونه‌های منحصربه‌فرد معماری ایران‌زمین است. گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این گنبد از سمت شمال در خیابانی که میدان عین‌القضات را به میدان امامزاده عبدالله وصل می‌کند، قرار گرفته و از سمت جنوب با خیابان باباطاهر و از شرق با خیابان اکباتان محصور شده است. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در همدان است و طی شماره ۹۴ در تاریخ ۱۵٫۱۰٫۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این بازار تاریخی از جاهای دیدنی همدان است و در محدوده خیابان های باباطاهر ،اکباتان و شهدا قرار دارد و عمده ی بناهای آن مربوط به دوره ی قاجاریه است. بازار سنتی همدان مسقف است در بخش هایی از آن پوشش گنبدی شکل وجود دارد. به دلیل وجود اصناف مختلف در این بازار ، دارای معماری ویژه ای است.

زیباترین جاهای دیدنی همدان

برج قربان

برج قربان یکی از آثار تاریخی مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری است. این بنا مدفن حسن بن عطار حافظ ابوالعلا همدانی و امرای سلجوقی است. علت نامگذاری این برج این است که در جریان شورش افغان ها در دوره ی صفویه ، این محل سنگرگاه فردی به نام قربان بوده است.

حمام حاج تراب در همدان

حمام حاج آقا تراب یکی از بناهای تاریخی شهرستان نهاوند، استان همدان واقع در خیابان شریعتی، کوی حاج آقا تراب می باشد که در ۶ دی ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۴۹۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کارگاه سفال در لالجین همدان

اینکه بیشتر مردم شهر لالجین به پیشه ی سفالگری، سرامیک کاری و شغل‌های وابسته به خرید و فروش محصولات سفالین اشتغال داشته باشند جای تعجب ندارد چراکه این شهر را به عنوان شهر جهانی سفال می شناسند. پایتخت سفال ایران در شمال همدان واقع شده و ارتفاع ان از سطح دریا ۱۷۳۱ متر است.

شیر سنگی

اگر خودتان را به انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر برسانید در وسط میدانی مربع شکل، مجسمه ای از شیر سنگی خودنمایی می کند.

زیباترین جاهای دیدنی همدان

مجسمه ای که در زمان مادها درست شده و از مهمترین جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر همدان است. این مجسمه باستانی یکی از ماندگارترین جاهای دیدنی همدان است و از نظر ابعاد ظاهری ۲/۵ متر طول، ۱ متر و ۱۵ سانتی متر عرض و یک متر و ۲۰ سانتی متر ارتفاع دارد. در زمان های قدیم این شیر به همراه یک مجسمه شیر دیگر که دقیقا مانند همین ساخته شده بود در دروازه شهر همدان قرار داشتند و وجود آن ها در کنار این دروازه باعث شد که مسلمانان در هنگام فتح همدان اسم این دروازه را باب الاسد (دروازه شیر) بگذارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید