۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 55415814

کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده‌ای خارق‌العاده است و مایه مباهات فرهنگ و هنر ایران و جهان، با ما همراه باشید و درباره کیهان کلهر فخر موسیقی ایران بیشتر بدانید.

کیهان کلهر فخر موسیقی ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: کیهان کلهر، آهنگ‌ساز و نوازنده اهل کرمانشاه است که دارای شهرتی جهانی است و حتی برای فعالیت‌های خود تاکنون موفق به دریافت جایزه معتبر «گرمی» و جایزه هنرمند برتر سال در فستیوال جهانی موسیقی «وومکس» شده است.

زندگی، تحصیلات و فعالیت‌های کیهان کلهر

کیهان کلهر در خانواده کُرد زبان و اصالتاً کرمانشاهی، در سال ۱۳۴۲ و در شهر تهران زاده شد. کلهر از سن ۵ سالگی به موسیقی روی آورد و پس از چند سال آموزش و تمرین، در دوره نوجوانی تبدیل به یک نوازنده حرفه‌ای شد. در سال‌های تحصیل کیهان در دوره اول دبیرستان، خانواده کلهر بار دیگر به کرمانشاه مراجعت کردند و او نیز به واسطه مهارت در نوازندگی توانست به گروه ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه بپیوندد.

با شروع جنگ تحمیلی، خانواده کیهان کلهر مجدداً به تهران بازمی گردند و کیهان نیز فعالیت‌های موسیقی خود را در تهران ادامه می‌دهد. کیهان کلهر در ابتدا مدتی را با گروه «شیدا» به همکاری پرداخت، اما در ادامه تصمیم گرفت تا برای تحصیل در رشته موسیقی راهی خارج از کشور شود. در ابتدا به ایتالیا رفت و سپس به دانشگاه کارلتون اتاوا در کشور کانادا رفت و در نهایت توانست با درجه کارشناسی ارشد آهنگسازی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شود.

کیهان کلهر فخر موسیقی ایران

هنگامی که کیهان کلهر در خارج از کشور بود، منزل پدری او در تهران هدف موشک ارتش بعث عراق قرار گرفت و پدر، مادر و برادر او کشته شدند. کیهان کلهر پس بازگشت کوتاه مدتی به ایران در سال ۱۳۷۳، بار دیگر و برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا، در سال ۱۳۷۴ راهی کانادا شد.

نخستین حضور کیهان کلهر در کشور کانادا، حدود هفت سال به طول انجامید و در اوایل دهه ۷۰ وی سرانجام به ایران و شهر تهران بازگشت. در بازگشت خود به ایران با گروه «دستان» آشنا شد و طی این همکاری بود که کیهان کلهر در اوایل دهه ۷۰ با گروه دستان و آواز ایرج بسطامی، نخستین کنسرت رسمی خود به اجرا درآورد.

وی پس از بازگشت به کانادا نیز همکاری خود با بزرگان موسیقی ایران از جمله استاد شهرام ناظری ادامه داد، اما کلهر با آلبوم «شب سکوت کویر» در سال ۱۳۷۷ و با آواز استاد محمد رضا شجریان به شهرتی خاص دست پیدا کرد. کیهان کلهر علاوه بر همکاری با بزرگان موسیقی ایران، تلاش بی وقفه‌ای برای شناساندن موسیقی ایرانی به جهان کرده است و در همین راه با شماری از موسیقی دان‌های بزرگ جهان به همکاری پرداخت.

کیهان کلهر فخر موسیقی ایران

همکاری هنری او با هنرمندان گوناگون از فرهنگ‌های دیگر از جمله اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین خان از هند، یویوما از چین، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان، بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس، و گروه سازهای بادی هلند، او را به هنرمندی بین‌المللی تبدیل کرده است.

افتخارات کیهان کلهر در موسیقی

جایزهٔ گرمیِ «بهترین آلبوم جهانی سال» به گروه کیهان کلهر اهدا شد.

جایزهٔ فعالیت هنری انسان‌دوستانهٔ آیزاک اشترن، به خاطر کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی، در مسابقهٔ بین‌المللی ویولن ایزاک اشترن شانگهای، ۲۰۱۸

برندهٔ جایزهٔ جهانی «وومکس» ۲۰۱۹. همایش موسیقی ملل وومکس دربارهٔ دلیل انتخاب کیهان کلهر، نوآوری و چیره‌دستی در نوازندگی و معرفی پیام موسیقی سنتی ایران به جهان را ذکر کرده‌است.

در ماه اوت سال ۲۰۱۹ آلبوم «هنوز پاییز است» محصول مشترک کیهان کلهر با گروه رامبرانت تریو از نگاه مجلهٔ سانگ‌لاینز جزو ۱۰ آلبوم برتر سال ۲۰۱۹ قرار گرفت.

برندهٔ جایزهٔ بیتا در سال ۲۰۱۹

برندهٔ جایزهٔ گلوبال فست در سال ۲۰۲۰ در بخش هنرمند سال

کیهان کلهر فخر موسیقی ایران

امروزه همگی کلهر را به‌واسطه‌ی نوای بی‌بدیل کمانچه‌اش می‌شناسند او الگو خود در نوازندگی کمانچه استاد علی‌اصغر بهاری می‌داند. کلهر ابتدا با گروه دستان کار جدی خود را آغاز کرد که حاصل آن اجرای کنسرتی در تالار وحدت با آواز ایرج بسطامی بود. اما شهرت او به واسطه‌ی حضور در آلبوم شب، سکوت، کویر است که با آواز محمدرضا شجریان اجرا شد.

آهنگسازی و خلاقیتی که وی در این کار اجرا کرد این آلبوم را به یکی از معروف‌ترین و پُرفروش‌ترین آلبوم‌های دو دهه‌ی اخیر تبدیل کرد. او در این کار از نوازندگان مناطق بومی ایران مانند حاج قربان سلیمانی نوازنده‌ی دوتار خراسانی، علی آبچوری نوازنده‌ی قوشمه و حسین ببی دایره نواز استفاده کرد. کلهر تلاش زیادی برای معرفی موسیقی اصیل ایرانی تا به امروز انجام داده است. او با انجام دادن پروژه‌های موسیقی مختلف با هنرمندان مختلفی در اطراف عالم به شهرتی جهانی دست یافته است.

کیهان کلهر فخر موسیقی ایران

او در این باره می‌گوید "همنشینی با گروه‌های موسیقی بین‌المللی سبب پیشرفت هم من شده هم موسیقی ایرانی و باعث شده موسیقی ایرانی بین شنونده‌هایی برود که تا به حال نرفته و هدف همین است" او در همکاری که با گروه جاده ابریشم داشت (گروه موسیقی چند ملیتی است) کیهان کلهر به‌همراه اعضای گروه موفق به کسب جایزه گِرمی شد.

از آلبوم‌های کار شده او در داخل ایران می‌توان به زمستان است، بی تو بسر نمی‌شود، فریاد، ساز خاموش، شب سکوت کویر، سرود مهر، در آیینه آسمان، سفر به دیگر سو، نخستین دیدار بامدادی، تا بی‌کران دوردست، شهر خاموش و شب‌های فیروزه‌ای نیشابور به همراه یویوما ویولنسل نواز بزرگ چینی اشاره کرد.

دیدگاه او در مورد جهانی‌بودن‌اش چنین است "خودکوچک‌بینی بزرگ تاریخی در ما هست که همیشه احساس می‌کنیم از همه مخصوصاً از غربی‌ها پایین‌تریم در باورم جهانی بودن این است که بقیه بفهمند فرهنگ ما بسیار قدیمی و کهن است و نقش مهمی در شکل‌گیری تمام زوایای فرهنگی دنیا داشته و این موسیقی زاییده‌ تاریخی و اجتماعی این فرهنگ قدیمی است."

کیهان کلهر فخر موسیقی ایران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید