گشت‌وگرد در کردستان پایانی ندارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه گردشگری درخور توجه در کردستان بیشتر بدانید.

پل گاران

سلام نو _ سرویس گردشگری : جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی متنوع که در جای جای کردستان یافت می شود، باعث شده است تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به این استان سفر کنند. در ادامه به تعدادی از درخورتوجه‌ترین جاذبه‌های گردشگری کردستان می‌پردازیم.

کردستان و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن

خانه آصف وزیری

خانه آصف وزیری یکی از عمارت‌های زیبای سنندج و جاهای دیدنی کردستان می‌باشد که در مرکز این شهر در خیابان امام واقع شده است. وسعت این بنا ۴۵۰۰ مترمربع می‌باشد و توسط آصف اعظم (میرزا علی‌نقی خان لشکرنویس) در دوره صفویه ساخته شده و در اواخر دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی اول قسمت‌هایی به آن اضافه شده است.سردرِ ورودی بنا با نمای آجری که به شکل نیم هشتی است، بر اساس سبک باروک ایرانی ساخته شده است.

تالار تشریفات، ایوان ستون‌دار و اُرُسی پرکار آن از بخش‌های بسیار زیبای بنا محسوب می‌شود. عمارت دارای یک رشته قنات است که در حال حاضر آب‌ آب‌نمای مقابل تالار را تأمین می‌نماید. بنا شامل تزئینات معماری همانند گچبری، آینه‌کاری، و تزئینات چوبی است.

چند جاذبه گردشگری درخور توجه در کردستان

در ضلع جنوب غربی عمارت، حمام خصوصی با سبک و اسلوب معماری حمام‌های ایرانی ساخته شده و دارای نقش‌های آهکبُری می‌باشد. این بنا از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۱ مرمت شد.

بازار سنندج

شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده به نام‌های بازار قدیمی و بازار سرتپوله است. بازار قدیمی دارای پلان مستطیل شکل بوده و پلان بازار سرتپوله به شکل یک مستطیل بزرگ است.بازار قدیمی با الهام از بازار پیرامون میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است. در وسط این بازار سراهای مختلفی قرار داشته که متاسفانه بر اثر خیابان کشی در اوایل حکومت پهلوی از بین رفته و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.از چهار دروازه قدیمی بازار سنندج اکنون سه دروازه مدخل ورودی قدیمی باقی مانده است. تاریخ ساخت بازار سنندج به زمان سلیمان خان اردلان برمی‌گردد.وی در سال ۱۰۴۶ هجری قمری به عنوان والی کردستان از طرف شاهان صفوی منصوب و سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان انتخاب شد.

موزه سنندج

موزه سنندج در قسمت بیرونی یکی از بناهای دوره قاجاریه دایر شده است .

چند جاذبه گردشگری درخور توجه در کردستان

این بنا به منزل (سالار سعید) معروف است و مقارن با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در حدود ۱۵۰ سال پیش توسط یکی از علمای بنام اهل سنت (ملا لطف الله شیخ الا سلام) قاضی ا لقضا ت)منطقه کردستان در دو قسمت حیاط و ساختمان بیرونی و حیاط و ساختمان اندرونی بنا شد .

جاذبه گردشگری شایسته توجه کردستان

کلیسای سنندج

زمان ساخت کلیسای سنندج به دوره قاجار برمی‌گردد و به دلیل این قدمت دیرینه در سال ۱۳۷۸ به ثبت آثار ملی ایران رسید. این کلیسا از نظر معماری بسیار زیبا است و از دالان‌های نیم گردی، سنگ‌ کاری‌های منحصر به فرد، مصالح با کیفیت ساخته شده است.

درب ورودی کلیسا نیم دایره‌های متداخل دارد و شبستان این کلیسا سقفی منحنی شکل دارد. دو تا از کشیشانی که در این کلیسا مشغول به کار بوده‌اند نیز در این کلیسا به خاک سپرده شده‌اند. افرادی که به آثار تاریخی علاقه‌ مند هستند بی شک بازدید از کلیسای سنندج را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

جاذبه های طبیعت گردی سنندج بی شمار است و گزینه مناسبی برای گردش محسوب می‌شود.

نشانی: ایران، استان کردستان، سنندج، محله اغازمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا

چند جاذبه گردشگری درخور توجه در کردستان

مسجد دو مناره ی سقز

مسجد دو مناره سقز در محله میان قلعه سقز و در دامنه یکی از تپه‌های تاریخی شهر واقع و در بافت قدیمی شهر قرار دارد که در مقابل آن حسینیه‌ای نیز ساخته شده است. این مسجد که در محیطی باز و آزاد ساخته شده از هر چهار طرف فضای آزاد داشته و از طرف شمال به یک کوچه ۳ متری منتهی می‌شود که محدود به تپه قلعه ناربن و خیابان امام است. قدمت این مسجد به دوران افشاریه بازمی‌گردد و در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آنچه که در ابتدای ورود به مسجد توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند مناره‌ها هستند. مناره‌ها آجرنما بوده و طراحی زیبایی در میانه با آجرهای فیروزه‌ای دارند. روایت‌های محلی حاکی از آن است که قدمت این مسجد به زمان شیخ حسن مولان آباد یکی از عرفای حکیم و ریاضی‌دان مشهور دوره افشاریه برمی‌گردد. نادرشاه افشار در زمان مسافرت به بغداد از این منطقه عبور می‌کرد و “شیخ حسن مولان آباد” از نادرشاه مسجدی برای اهالی سقز درخواست کرد و در نتیجه نادرشاه افشار نیز دستور ساخت مسجد دومناره سقز را در بافت قدیمی شهر صادر کرد.

چند جاذبه گردشگری درخور توجه در کردستان

به همین دلیل برخی از محلی‌ها مسجد دو مناره سقز را با نام مسجد شیخ حسن مولان آباد می‌شناساند.

آدرس مسجد دو مناره ی سقز

کردستان، سقز، خیابان امام خمینی، پشت حسینیه

پل گاران

در منطقه‌ای با رودخانه‌های خروشان وجود پل چیز بعیدی نیست. پل گاران هم برای ارتباط راحت‌تر گاران و اسلام دشت در مریوان ساخته شد و تا سال ۱۳۲۰ هم از آن استفاده می‌شد. قدمت این پل به دوران ساسانیان می‌رسد اما در زمان صفویه مرمت شده است. نکته‌ی حیرت‌انگیز درمورد این پل این است که از سنگ، ساروج و آجر ساخته شده است.

آدرس پل تاریخی گاران

کردستان، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی مریوان، جاده گاران-تیژتیژ

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید