طبیعت کردستان حیرت‌انگیز و تماشایی است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم زیباترین مناظر طبیعی کردستان کجاست.

زیباترین مناظر طبیعی کردستان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان کردستان در غرب ایران قرار گرفته است. مرکز کردستان سنندج است و با استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، کرمانشاه و کشور عراق همسایه است. استان کردستان در دامنه‌ها و دشت‌های سلسله کوه‌های زاگرس قرار گرفته و همین، طبیعت این استان را تحت تاثیر قرار داده و بخشی از منظره‌های زیبای این استان مدیون زاگرس است. جاذبه‌های طبیعی تنها عامل گیرایی این استان نیست و جاذبه‌های تاریخی هم در جای‌جای این استان دیده می‌شوند. با زیباترین مناظر طبیعی کردستان بیشتر آشنا شوید.

چشم‌اندازهای طبیعی کردستان

کوه چهل چشمه

کوه چهل چشمه با ارتفاعی نزدیک به سه هزار و ۱۴۰ متر از سطح آب‌های آزاد، در غرب شهرستان دیواندره قرار گرفته است. علاوه بر این کوه، منطقه چهل چشمه متشکل از ۲۰ قله‌ی دیگر است که قله‌ی شاه‌نشین، کانی میران، کوه مزگت و میرزا، کوه افراسیاب، کوه باینچوب و کوه کل کوژ تعدادی از این قلل را تشکیل می‌دهند. در پیرامون این کوه‌ سربه فلک کشیده، روستاهای متعددی وجود دارد که نرگسله، درهوان، کا نعمت و اسحاق‌آباد، از جمله‌ی‌ آن‌ها است.

زیباترین مناظر طبیعی کردستان کجاست؟

طبیعت زیبا با چشم‌اندازهایی رویایی و افسونگر، سرسبزی و نشاط منطقه، مجموعه‌ی کم‌نظیری از گل‌ و گیاهان مختلف با پوشش گیاهی متنوع دارویی و حضور چشمه‌ها و ییلاق‌های متعدد این منطقه از کشور را به یکی از تفریحگاه‌ها و استراحتگاه‌های محبوب و جاهای دیدنی دیواندره تبدیل کرده که در ایام مختلفی از سال میزبان گردشگران، طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان از سراسر ایران است.

دشت بیلو

دشت بیلو در ۱۵ کیلومتری از شهرستان مریوان قرار دارد و با بهره‌مندی از پوشش گیاهی مطلوب، چشمه‌های متعدد و حضور جنگل‌های پیرامون، به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی و جاذبه های گردشگری مریوان تبدیل شده است. با طبیعتی زیبا و بانشاط و چشم‌اندازهای خیره‌کننده، بیلو در ایام مختلف سال، مخصوصا در روزهای نوروز و تعطیلات آخر هفته میزبان جمع زیادی از مردم محلی و روستاییان است. همچنین این دشت به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و گونه‌های گوناگون گیاهی، هر بهار میزبان لک‌لک‌ها می‌شود.

غار کونا شم شم

غار کونا شم شم از جاهای دیدنی مریوان در شمال شرق این شهرستان است و در نزدیکی روستای تراق تپه، منطقه کوه چهل چشمه قرار دارد.

زیباترین مناظر طبیعی کردستان کجاست؟

غار در سنگ‌های آهکی کوه‌های منطقه تشکیل شده است و سه دهانه ورودی دارد. دلیل نامگذاری غار به «کونا شم شم» به دلیل وجود و حضور گونه‌های مختلف خفاش در آن است. بنا به اعلام کارشناسان، در غار کونا شم‌شم گونه‌های زیبا و بسیار کمیاب از خفاش‌های تکامل نیافته مانند دم‌موشی، نعل اسبی و قهوه‌ای زندگی می‌کنند و این غار در تمام طول تاریخ محل زندگی این گونه خفاش‌ها بوده است.

آبیدر از مناظر طبیعی و جاذبه‌های شهری کردستان

پارک جنگلی آبیدر از جاهای دیدنی کردستان، دارای امکانات تفریحی متنوع و هیجان‌انگیزی است که از میان آن‌ها می‌توان به پل معلق و زیپ‌لاین اشاره کرد. پل‌های معلق، به پل‌هایی گفته می‌شود که فقط از دو طرف به سکو متصل می‌شود و طول مسیر به‌صورت آزاد و به‌عبارتی معلق است. مسیر رفت‌ و آمد این پل‌ها از تخته‌های چوبی یا شیشه ساخته می‌شود. علاقه‌مندان به تفریحات مهیج، با حرکت روی این پل‌ها حسی از ترس و هیجان را تجربه می‌کنند. در خرداد سال ۱۳۹۹ خورشیدی، شهردار سنندج اعلام کرد که پارک جنگلی آبیدر، پتانسیل لازم برای نصب زیپ‌لاین و پل معلق را دارد و از اجرای این طرح با رعایت تمام استانداردها خبر داد.

زیباترین مناظر طبیعی کردستان کجاست؟

عملیات ساخت پروژه زیپ‌لاین و پل معلق با مشارکت بخش خصوصی در سال ۱۳۹۹ آغاز، تکمیل و مجوز استاندارد آن صادر شد. عملیات محوطه‌سازی پروژه در سال ۱۴۰۰ انجام گرفت و در سوم خرداد سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

پل معلق آبیدر دارای طول ۳۲۰ متر و عرض۱٫۲ متر است و از پایین دره آبیدر ۸۸ متر ارتفاع دارد. ابتدای این پل در پارک مشاهیر و انتهای آن در پارک امیریه واقع شده است. هنگام رفت‌وآمد بر این پل معلق، در پایین پای گردشگران درختان بلندقامت، روبه‌روی آن‌ها کوهستان سرسبز و در اطراف آن‌ها پارکی همانند جنگل‌های شمال خودنمایی می‌کند.

کوه‌های آبیدر علاوه بر پارک جنگلی، از جاذبه‌های گردشگری مختلفی نظیر پارک امیریه، پارک امانیه، پارک کودک، چشمه کانی شفا، باغ کانی ماماتکه، کوچک قرآن، قدمگاه خضر زنده (خیرزنه)، تفرجگاه هفت آسیاب، پارک بان شلانه و جنگل گویزه کویر تشکیل می‌شود. آلاچیق‌هایی در این باغ‌ها و در کنار این چشمه‌ها قرار دارد که گردشگران می‌توانند به‌همراه خانواده ساعت‌ها درآن‌ها بنشینند و از مناظر زیبای پارک لذت ببرند.

زیباترین مناظر طبیعی کردستان کجاست؟

بهترین زمان بازدید از پارک آبیدر و استفاده از پل معلق، فصل بهار و اواخر فصل تابستان است که منطقه هوای مطلوبی دارد. در اوایل پاییز نیز با زرد و نارنجی شدن برگ‌ها، مجموعه آبیدر جلوه شگفت‌انگیز و زیبایی به خود می‌گیرد که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود؛ اما اگر در روزهای بارانی پاییز به این پارک بروید، امکان استفاده از پل معلق وجود ندارد. فصل زمستان نیز برای بازدید از پارک آبیدر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه دمای هوا در ارتفاعات این پارک به‌شدت کاهش می‌یابد و برخی از نقاط دچار یخ‌زدگی می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید