کردستان زیبا مملو از جاذبه‌های طبیعی است و اگر می‌خواهید بدانید دیدنی‌ترین آبشارها و رودخانه‌های کردستان کجاست، با ما همراه باشید.

زرینه ‌رود

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان کردستان یکی از استان‌های ایران است که مرکز آن شهرستان سنندج است. کردستان در بخش غربی کشور قرار گرفته و استان‌های اطراف آن از شمال آذربایجان غربی، از شمال شرقی زنجان، از جنوب شرقی همدان و از جنوب کرمانشاه هستند. استان کردستان با کشور عراق هم‌مرز بوده و عراق در قسمت غربی استان کردستان واقع شده است. کردستان طبیعت بی‌نظیری دارد، از این رو در ادامه به تعدادی از آبشارها و رودخانه‌های دیدنی آن می‌پردازیم.

آبشارهای دیدنی کردستان زیبا

آبشار گویله

آبشار گویله در ۲۰ کیلومتری مریوان و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد و از جمله مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی مریوان به شمار می‌آید. این آبشار در دل جنگل‌های سرسبز و انبوه منطقه مرزی کردستان، در محور سقز به مریوان جای گرفته است و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد. با قرارگیری در فاصله یک کیلومتری از جاده، هنگام عبور از جاده می‌توان این آبشار زیبا را مشاهده کرد که با جریانی خروشان به اعماق دره می‌ریزد.

دیدنی‌ترین آبشارها و رودخانه‌های کردستان کجاست؟

آبشار بل

آبشار بل در روستایی با همین نام، در منطقه اورامانات استان کردستان قرار دارد و از جمله دیدنی های مریوان به شمار می‌آید. آب این آبشار با حجم و فشار زیاد از شکاف کوهی بیرون می‌زند و چشم‌اندازی باشکوه را خلق می‌کند. سرچشمه اصلی آبشار نیز بل نام دارد که در فاصله دو کیلومتری هجیج قرار گرفته است. آب آبشار پس از ریزش، در مسیر خود به رودخانه سیروان می‌ریزد و پس از آن وارد خاک عراق می‌شود. دسترسی به آبشار بل از دو طریق میسر است؛ یکی از طریق مریوان و دیگری از طریق پاوه.

آبشار قلوز

آبشار قلوز که با نام آبشار سنگین آباد نیز شناخته می‌شود، در روستای سنگین آباد، در فاصله هشت کیلومتری قروه قرار دارد. قلوز در زبان محلی به معنی صعب‌العبور و دیواره سنگی است. مسیر پایانی آبشار از روستا سنگلاخی است و طی آن با ماشین حدود ۱۰ دقیقه و به‌صورت پیاده ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. در فصول سرد سال، این آبشار منجمد می‌شود و چشم‌اندازی دیدنی را خلق می‌کند. همچنین در این فصول، آبشار قلوز به یکی از مقاصد مناسب برای یخ‌نوردان تبدیل می‌شود. در سایر فصول سال نیز به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی قروه، موردتوجه گردشگران زیادی است.

دیدنی‌ترین آبشارها و رودخانه‌های کردستان کجاست؟

آبشار تنگی ور

آبشار تنگی ور یکی از دیدنی‌های زیبای طبیعت کردستان و از جاذبه های گردشگری کامیاران است که در نزدیکی شهر کامیاران قرار دارد و از کوه شاهو سرچشمه می گیرد.

چند رودخانه دیدنی در کردستان

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان از جاذبه های گردشگری استان کردستان است. این رود بعد از به‌هم پیوستن آب‌های بخش‌های جنوب‌غربی، غرب و مرکز استان نظیر قشلاق، گاوه رود و گردلان به وجود می‌آید و در مسیری طولانی به راه می‌افتد و با مسیر پیچ‌درپیچ خود، زمین‌های زیادی را سیرآب می‌کند. این رود سروآباد و منطقه باستانی اورامان را به دو بخش تقسیم می‌کند و تنها راه ارتباطی مهم بین این دو بخش پل دوآب در حدود ۲۵ کیلومتری شمال غربی پاوه است.

سیروان بعد از طی مسیری طولانی با رودخانه لیلی تلاقی پیدا می‌کند و وارد کردستان عراق می‌شود. از آنجا با پیوستن به رودخانه دیاله، سیروان وارد رود بزرگ دجله می‌شود و در نهایت به خلیج همیشه آبی فارس می‌ریزد. آب‌وهوای معتدل کوهستانی و وجود چشمه‌های فراوان، چراگاه‌هایی سرسبز و باغ‌هایی خرم را در دامنه کوه‌های زیبای اورامان به وجود آورده و موجب شده است دامداری در کنار باغداری پیشه اصلی مردم این دیار باشد.

دیدنی‌ترین آبشارها و رودخانه‌های کردستان کجاست؟

در این ناحیه گونه‌های جانوری و گیاهی متعددی مشاهده می‌شود، از جمله سنجاب ایرانی، درختان وون، تنگز، میلو، شرو، بلوط، پسته وحشی، گردو، توت، گلابی، انجیر، انار و... . همچنین گیاهان پرارزشی همچون ریواس، پیچک، کرس، بنا، هاز، شنگ، به‌ره‌زا، هاله کوک، ترشکه، ته‌ره‌ژه‌ره‌ژا، قازیاخه، گیلاخه، نرمیله، ده‌مه‌رواسله، بنا شوانه، کنگر، سپل، سیدران، گوزروانه، لو، زرده لو، چنور، سیاولو، که‌ما، قومامه، توسی و شب بو، نرگس و گل میخک در این منطقه می‌رویند.

تفریحات رودخانه سیروان

رودخانه سیروان محل تمرین و مسابقات قایقرانان استان است و حتی گاهی به میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی انتخاب می‌شود. با این حساب، اگر اهل قایق‌رانی باشید می‌توانید از موج‌های پرخروش این رودخانه به‌اندازه کافی لذت ببرید. توجه داشته باشید رودخانه سیروان برای شنا خطرناک است؛ به‌خصوص برای بچه‌ها و شناگرهای آماتور. خطر غرق شدن در این رودخانه بسیار زیاد است. همچنین قایق‌رانی تنها در قسمت‌هایی امکان‌پذیر است که معین کرده‌اند.

علاوه بر این‌، طبیعت‌گردی و روستاگردی از دیگر تفریحاتی هستند که می‌توانید در مسیر رودخانه از آن‌ها لذت ببرید.

دیدنی‌ترین آبشارها و رودخانه‌های کردستان کجاست؟

بهترین زمان بازدید از رودخانه سیروان

با توجه به آب‌وهوای کوهستانی، بهترین زمان سفر به این منطقه و بازدید از رودخانه سیروان، فصول گرم‌تر سال، به‌خصوص فصل تابستان است؛ چراکه در فصل بهار نیز به‌دلیل ذوب برف‌ها، آب رودخانه می‌تواند بسیار سرد باشد. البته طبیعت این منطقه در هر فصل جلوه‌گری‌های خود را دارد و سفر به آن می‌تواند برای افرادی با سلیقه‌های متفاوت، در فصل‌های پاییز و زمستان نیز تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم بزند.

زرینه ‌رود

زرینه ‌رود با طول ۳۰۲ کیلومتر، یکی از طویل‌ترین و پرآب‌ترین رودهای شمال غرب کشور است که از کوه‌های چهل چشمه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از شهرستان‌های بوکان، شاهین دژ و میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد. در این رود که در فاصله ۶۲ کیلومتری شمال سقز قرار دارد، امکان انجام ورزش‌های آبی و قایق‌سواری مهیا است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید