۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: 55415350

کرمانشاه پر از دیدنی‌های درخشان است، پیشنهاد می‌کنیم بعد از گشت و گرد خود حتما چند سوغاتی درجه یک کرمانشاه را تهیه کنید.

چند سوغاتی درجه یک کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان کرمانشاه، از استان‌های غربی ایران است که با کشور عراق مرز مشترک دارد. وجود دیدنی های متنوع در کرمانشاه، این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران تبدیل کرده است. تهیه‌ سوغات یکی از بخش‌های جدانشدنی از سفر است. در کرمانشاه نیز سوغات متنوعی از جمله انواع صنایع دستی و شیرینی‌ها وجود دارد که می‌توانید برای آشنایان خود به‌عنوان سوغات و یادگار سفر تهیه کنید

بهترین صنایع دستی کرمانشاه

گیوه

گیوه، پاپوش سنتی ایران، در شهرها و استان‌های مختلف کشور از جمله در استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان و مرکزی تولید می‌شود. کرمانشاه نیز یکی از مراکزی است که گیوه در آن تولید می‌شود. حتی امروزه هم بسیاری از قدیمی‌ها گیوه را به خاطر سبکی و خنکی به کفش‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

برای تولید گیوه از نخ قالی، نخ ابریشم و کفی مناسب استفاده می‌شود. در کرمانشاه، هنرمندان گیوه‌باف، پنج نوع گیوه تولید می‌کنند؛ گیوه‌ زیرپارچه‌ای، گیوه‌ تخت آجیده، گیوه‌ تخت چرمی، گیوه‌ تخت لاستیکی و گیوه‌ رویه ابریشمی.

از میان سایر صنایع دستی و سوغات کرمانشاه می‌توان به مواردی چون شیرینی بژی، ابزاهایی فلزی چون ابزار زین و یراق، ابزار و وسایل کار و شکار، چاقو، کارد، قندشکن، قفل و کلید و… که اهالی روستای کرند، در کارگاه‌های خود تولید می‌کنند، انواع آلات موسیقی چون دف، سه‌تار، تنبور و دیوان و جانماز و تسبیح اشاره کرد.

چند سوغاتی درجه یک کرمانشاه

موج‌ بافی

موج یا رختخواب‌پیچ نوعی پارچه از پشم است. موج‌بافی یکی از صنایع دستی زیبای کرمانشاه است که از آن برای تهیه‌ روانداز، سجاده، رختخواب‌پیچ، روکرسی، پرده و… استفاده می‌کنند. طرح این بافته‌ها بیشتر چهارخانه، سیاه و سفید، تخت قرمز، شطرنجی و کشکولی است.

البته هنر موج‌بافی امروزه رونق گذشته را ندارد و تنها به‌صورت سفارشی بافته می‌شود. خرید این دست‌بافته‌ها به‌عنوان سوغات می‌تواند موجب رونق دوباره‌ این هنرها و همچنین رونق اقتصادی و جذب بیشتر گردشگر در منطقه شود.

قالی، گلیم و جاجیم

دستبافته‌هایی مانند قالی و گلیم و جاجیم در گوشه و کنار ایران بافته می‌شوند. تفاوت اصلی آن‌ها معمولا در طرح و نقشه‌ آن‌ها و حتی رنگ‌هایی است که بافندگان با مهارت و ذوق و سلیقه‌ خود در بافت آن‌ها استفاده می‌کنند.

در میان نقش‌های مختلف قالی، نقش «بازو بندی» نقش بومی کرمانشاه است. البته نقوش دیگری نیز بر قالی‌های این خطه از کشور عزیزمان دیده می‌شود که معمولا تلفیقی هستند. گلیم‌بافی از دیگر هنرها و صنایع دستی این خطه است که در کارگاه‌های خانگی و بیشتر در هرسین کرمانشاه تولید می‌شود.

چند سوغاتی درجه یک کرمانشاه

نقوش گلیم‌های کرمانشاه عبارت‌اند از چشمه نظامی و‎ ‎نقوش ترکیبی درخت و لانه‌ گنجشک، مرغابی، مار، عروسک، قیچی، خطوط افقی، عمودی‎، نقش قرقره، راه‌راه، پنجه گربه، قاچ خربزه، گل مشرفی، گل ترمه و سوزنی. جاجیم دست بافته‌ای از پشم است که به‌عنوان بالاپوشی گرم استفاده می‌شود و بیشتر خانواده‌های عشایری و روستایی آن را می‌بافند. مرغوب‌ترین جاجیم این منطقه را از اورامانات و ثلاث می‌توان تهیه کرد.

نان و شیرینی‌های درجه یک کرمانشاه، سوغاتی مطلوب

نان خرمایی

نان خرمایی‌های کرمانشاه هم در کنار دیگر خوراکی‌های این شهر، پرآوازه است. شیرینی بسیار مقوی با ارزش غذایی بالا که ماده اصلی آن را خرما تشکیل می‌دهد. مردم کرمانشاه با ترکیب خرما، آرد، گلاب، ماست، بکینگ‌پودر، کره، مغز گردو و زرده تخم‌مرغ این خوراکی سنتی را آماده می‌کنند.

نان شکری

نان شکری هم یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار کرمانشاه است. شکر، روغن، نمک، وانیل، آرد گندم و تخم‌مرغ مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی است و معمولا به عنوان عصرانه در کنار یک فنجان چای داغ لب‌سوز سرو می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم، در صورت سفر به کرمانشاه از امتحان کردن طعم این خوراکی لذیذ غافل نشوید. قیمت نان شکری کرمانشاه با توجه به کیفیت و میزان مواد استفاده شده متفاوت است.

چند سوغاتی درجه یک کرمانشاه

نان برنجی

کمتر کسی است که اسم نان برنجی کرمانشاه را نشنیده و طعم بی‌نظیر آن را نچشیده باشد. زمانی که وارد کرمانشاه می‌شوید، در تمامی فروشگاه‌ها و شیرینی‌فروشی‌های سطح شهر نان برنجی اصیل و لذیذ را مشاهده می‌کنید. این شیرینی دوست‌داشتنی را با آرد برنج، شکر، روغن کرمانشاهی، زعفران، کره، گلاب، تخم خرفه و سیاه دانه تهیه می‌کنند. قیمت نان برنجی کرمانشاه با توجه به کیفیت و میزان مواد استفاده شده متفاوت است.

نان برساق

نان‌های محلی علاقه‌مندان و طرفداران خاص خود را دارد. اگر شما هم به امتحان کردن طعم انواع نان‌های بومی کرمانشاه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم نان برساق را از قلم نیندازید. این نان سنتی یک نوع شیرینی است که در روغن طبخ می‌شود و برای تهیه آن از روغن حیوانی، نمک، زردچوبه، شیر، شکر، تخم‌مرغ و آرد استفاده می‌کنند. ماندگاری نان برساق خوب است و می‌توانید آن را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

کاک

اگر به دنبال یک شیرینی بسیار پرطرفدار و خوشمزه هستید، کاک بهترین انتخاب است. شیرینی کاک از آن خوشمزه‌هایی است، که اگر به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید، پشیمان نخواهید شد.

چند سوغاتی درجه یک کرمانشاه

مردم کرمانشاه کاک را با ترکیب آرد گندم، شکر، تخم‌مرغ، دارچین، روغن، هل، پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام و آب تهیه می‌کنند. بد نیست بدانید، در شیراز هم این شیرینی با نام نان یوخه تهیه می‌شود. قیمت کاک کرمانشاه با توجه به مواد و مرغوبیت آن‌ها متفاوت است.

شیرینی بژی

یکی دیگر از نان‌های خوشمزه، خوش‌عطر و پرطرفداری که می‌توان آن را به عنوان سوغات کرمانشاه خریداری کرد، شیرینی بژی است. معمولا شیرینی بژی در وعده صبحانه مصرف می‌شود و با ترکیب شیر، روغن حیوانی کرمانشاهی، رازیانه، زیره، شکر، آرد مخصوص نان سنگک، زعفران و آب تهیه می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید