کرمانشاه غارهای بسیار زیبایی دارد به همین جهت با ما همراه باشید و اطلاعات جامع درباره شگفت‌انگیزترین غارهای کرمانشاه را از دست ندهید.

غار پرآو کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: تنوع جاذبه‌ های گردشگری کرمانشاه تمامی سلیقه‌ها را راضی می‌کند، زیرا آثار و بناهای تاریخی این شهر در ترکیب طبیعت بکر آن ترکیب شده و جذابیت این مقصد را بیشتر کرده‌اند در همین راستا به تعدادی از غارهای بی‌نظیر و شگفت‌انگیز کرمانشاه می‌پردازیم.

غارهایی بس شگفت‌انگیز در کرمانشاه

غار قوری قلعه

وقتی می‌خواهید نام یکی از غارهای معروف ایران را به خاطر بیاورید احتمالا فقط به یاد غار علیصدر در همدان می‌افتید. اما کرمانشاه هم یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای نه تنها ایران، بلکه خاورمیانه را دارد. غار قوری قلعه یا غار قوری قلا در جاده کرمانشاه پاوه یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که به هیچ عنوان نباید از دست بدهید.

این دیدنی باورنکردی که جز جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان هم هست، بزرگ‌ترین غار آبی در کل خاورمیانه است. جایی که بازدید از آن احتمالا بهترین خاطرات سفر را در ذهنتان ثبت خواهد کرد. هنگام ورود به غار ابتدا تصاویری را از تالارهای سنگی قوری قلعه خواهید دید که با توضیحات راهنمای غار همراه هستند.

شگفت‌انگیزترین غارهای کرمانشاه

بعد که مسیر پیاده‌روی در غار را آغاز کردید، می‌توانید خودتان این جاذبه‌ها را از نو کشف کنید. البته اگر دلتان می‌خواهد یک خبره تمام نکات دیدنی در مورد غار راه برایتان توضیح دهد، می‌توانید با یکی از راهنماها همراه شوید و مسیر غار را تا انتها با او بروید.

البته چند نکته را در مورد غار قوری قلعه باید به خاطر داشته باشید. اول اینکه برای ورود به غار مبلغی را به عنوان ورودی باید پرداخت کنید. دوم اینکه چه تابستان به دیدن این غار زیبا بروید و چه زمستان، حتما باید لباس گرم به همراه داشته باشید.

چون دمای داخل غار در تمام فصول سال ثابت و بین ۷ تا ۱۱ درجه است. در تابستان دمای پاوه گهگاه به ۴۰ درجه هم می‌رسد. حالا تصور کنید که از گرمای طاقت‌فرسای تابستان پاوه به خنکای غاری زیبا و تاریک پناه آورده‌اید! واقعا دل کندن از چنین جایی سخت است.

غار پرآو

اگر غارنورد یا صخره نورد حرفه‌ای نیستید، به داخل غار پرآو نروید! غار پرآو خطرناک‌ترین و عمیق‌ترین غار عمودی ایران است. به علاوه، دمای هوای غار هم به شدت سرد است، بین ۱ تا ۳ درجه سانتی‌گراد. این یعنی برای ورود به غار پرآو هم تجهیزات صخره‌نوردی کامل می‌خواهید، و هم لباس ضد آب و ضد سرما.

شگفت‌انگیزترین غارهای کرمانشاه

اما نکته جالب اینجاست که غار پرآو چند دقیقه از مرکز شهر بیشتر فاصله ندارد. این واقع این غار در دل همان کوهی است که بر فراز شهر سایه افکنده و هر روز از پنجره اتاقتان آن را می‌بینید. برای همین هم دیدن این غار از نزدیک می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما باشد.

اما اگر غارنورد حرفه‌ای هستید، می‌توانید با یکی از راهنمایان غار پرآو تماس بگیرید و به همراه آنها تا اعماق غار نفوذ کنید. رفتن تا انتهای غار و بازگشت حدودا یک هفته طول می‌کشد و شما باید برای این یک هفته آذوقه و تهجیزات کامل را داشته باشید.

غار پرآو از جمله جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که تا به حال جان ۵ تن از غارنوردان حرفه‌ای را گرفته. مرک این افراد اکثرا به خاطر قدیمی بودن تجهیزات و تخلیه انرژی به خاطر سختی کار و پایین بودن دما بوده. برای همین باید بدانید که غار پرآو با کسی شوخی ندارد.

اگر فقط به قصد کنجکاوی به منطقه چالابه و دهانه غار پرآو می‌روید، توصیه ما این است که بساط کباب را با خودتان ببرید و در نزدیکی غار روزی خوب به همراه خانواده و دوستان سپری کنید.

شگفت‌انگیزترین غارهای کرمانشاه

غارهای شگفت‌انگیز بیستون و چند غار دیگر

غار قبه

غار قبه که با نام غار گبه نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی کرمانشاه است و در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه در تنگ کنشت قرار دارد. «بروس هو»، باستان‌شناس آمریکایی این غار را کشف و کاوش کرده است.

غار زیلو

غار زیلو در کوه عالیوار، مشرف به دره کارستی شیرعلی (تنگ شیرعلی) قرار دارد و از جاهای دیدنی کرمانشاه در شمال غرب آن است. با قرارگیری در ارتفاع ۲۵۰۰ متر، این غار شامل سه تالار (دالان)، یک چال آب و چهار حفره قائم به اعماق ۷، ۱۰، ۱۵ و ۳۰ متر می‌شود. ورودی غار ارتفاعی حدود ۲/۵ متر دارد و طول دالان ورودی غار، ۲۵۵ متر است که این دالان ورودی به حفره کارستی با عمق هفت متر ختم می‌شود. بعد از این حفره، محوطه دالان مانندی وجود دارد که کوهنوردان به آن تالار لاک‌پشت می‌گویند.

غارهای کوه بیستون

غارهای کوه بیستون عبارت‌اند از مر خرل، شکارچیان، مر تاریک، مر دودر و مر آفتاب که قدیمی‌ترین آثار کوه بیستون را از دوره‌های پارینه‌سنگی در خود جای داده‌اند.

شگفت‌انگیزترین غارهای کرمانشاه

غار شکارچیان: این غار که با نام غار بیستون نیز شناخته می‌شود، درست در بالای مجسمه هرکول قرار دارد و احتمالا پناهگاه موقت شکارچیان بوده است که از این محل برای قصابی شکار و همین طور مخفی‌ماندن از دید حیوانات وحشی استفاده می‌کردند. غار شکارچیان در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در حفاری‌ها و کاوش‌های انجام‌شده در غار شکارچیان، علاوه بر ابزارهای استخوانی و سنگی، استخوان گراز، غزال، اسب وحشی، گاو وحشی و گوزن و همچنین استخوان ساعد یک انسان به دست آمد که قدمت آن‌ها به ۷۰ تا ۴۰ هزار سال قبل برمی‌گشت. طبق تحقیق باستان‌شناسان، استخوان ساعد به انسانی از نوع نئاندرتال تعلق داشته است.

مَر خِر: این غار در شمال شرق غار شکارچیان قرار دارد و به‌خاطر اینکه ورودی آن گرد است، مردم محلی به آن غار خر یا مر خر می‌گویند. قدیمی‌ترین آثار کشف‌شده این غار از قبیل تیغ‌های ضخیم سنگی و تراشنده‌ها، به دوران پارینه‌ سنگی میانه مربوط می‌شوند؛ هرچند که آثاری از دوره‌های دیگر تاریخی تا عصر ساسانیان در این غار پیدا شده است. این آثار کمک شایانی به باستان‌شناسان می‌کند تا تغییرات اقلیمی، تنوع جانوری و گیاهی و فرهنگ منطقه را در دوره‌های مختلف تاریخی بررسی کنند.

شگفت‌انگیزترین غارهای کرمانشاه

مَر تاریک: در شمال غرب غار مرخرل، غاری وجود دارد که از روی مصنوعات سنگی کشف‌شده در آن نظیر خراشنده، اسکنه، تراشه، تیغه و غیره می‌توان ویژگی صنعت موستری (صنعت‌ ساختن ابزار سنگی در عصر پارینه‌سنگی) را در آن‌ها مشاهده کرد. استخوان جانورانی چون ماهی، خفاش، موش و پستانداران حشره‌خوار نیز از این غار کشف شده است.

غار مر تاریک مشرف به یک سکوی طبیعی است و دهانه آن در ارتفاع سه متری دیواره کوه قرار دارد. این غار حدود ۸۰ متر مربع وسعت و ۲۵ متر عمق دارد و به‌شکل دالانی عمیق و کم‌عرض به نظر می‌رسد. از آنجا که دهانه غار در جهت جنوب شرقی است، نور خورشید در طی روز تا عمق چند متری آن را روشن می‌کند. پس از ورود به غار و چند متر جلوتر، محور اصلی آن با زاویه حدود ۹۰ درجه به‌طرف راست متمایل می‌شود.

مَر آفتاب: بین غار مر تاریک و مر دودر، غار دیگری وجود دارد که ظاهرا به‌عنوان اقامتگاهی فصلی در دوره پارینه‌سنگی به کار می‌رفت. تعدادی ابزار سنگی و یک ابزار استخوانی نیز از این غار کشف شده است.

شگفت‌انگیزترین غارهای کرمانشاه

این غار ۲۶ متر عمق دارد و دهانه آن با ارتفاع ۶ متر به‌سمت شمال شرقی است که به‌تدریج ارتفاع غار کم می‌شود و در نهایت به کمتر از یک متر می‌رسد. دالان اصلی ۱۶۰ متر مربع مساحت دارد که از طریق یک پشته استالاگمیتی از بخش انتهایی غار جدا شده است.

مَر دودر: این غار که با ارتفاع حدود یک تا سه متر به‌عنوان مرتفع‌ترین غار بیستون محسوب می‌شود، در شمال شرق غار شکارچیان واقع شده و آثاری از دوره‌های پارینه‌سنگی در آن کشف شده است. غار مذکور ۲۰ متر عمق دارد و از آنجا که دارای دو دهانه ورودی است، آن را مر دودر نامیده‌اند. دهانه اصلی غار مشرف بر دره‌ای شیب‌دار و کم‌عرض قرار دارد و دهانه دیگر به راهی منتهی می‌شود که به غار مر آفتاب و مر تاریک می‌رسد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید