رئیس جمهوری مولداوی احتمال کنارگذاشتن سیاست بی طرفی و پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را مطرح کرده است.

مولداوی هم خواهان پیوستن به ناتو شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از خبرگزاری تاس؛ مایا ساندو افزود: تصمیم به کنارگذاشتن بی طرفی تصریح شده در قانون اساسی مولداوی و پیوستن به یک ائتلاف نظامی باید توسط شهروندان در یک روند دمکراتیک گرفته شود.

وی در باره احتمال پیوستن مولداوی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، گفت: این یک بررسی جدی درباره توانایی کشورمان برای دفاع از خود و یا لزوم پیوستن به ائتلافی بزرگتر است. اگر به این نتیجه برسیم که نیازمند به تغییر سیاست بی طرفی هستیم، این امر باید از طریق روندی مردمسالارانه صورت گیرد.

ساندو افزون بر این، با تصور نیازمند نبودن مولداوی به سرمایه گذاری در بخش دفاعی، مخالفت کرد.

مولداوی طرح اقدام همکاری مشترک با ناتو را تصویب کرده و مرکز اطلاعات و مستندسازی این ائتلاف غربی در کیشیناو پایتخت مولداوی، فعال است و دفتر ارتباط ناتو در دسامبر ۲۰۱۷ در این شهر تاسیس شده است.

ساندو پیش از این، به حمایت ناتو از اجرای اصلاحات ملی و بهینه سازی ارتش مولداوی، تمایل نشان داد و برخی دیگر از سیاستمداران این کشور نیز بر این باور هستند که سیاست بی طرفی پس از درگیری "ترانس نیستریا" بر این کشور شرق اروپا تحمیل شده و نباید مانع همکاری آن با ناتو شود.

اما احزاب و گروه های مخالف دولت، طرح تعامل و همکاری فعالانه تر با ناتو را محکوم کرده اند.

به گزارش سوم دی ماه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ میخائیل گالوزین معاون وزیر خارجه روسیه گفت: همکاری فشرده مولداوی با ناتو، امنیت این کشور را تضعیف می‌کند و دریافت تسلیحات غربی، فقط پیامدهای منفی به بار خواهد آورد.

وی افزود: افزایش همکاری بین کیشیناو و کشورهای ناتو در حوزه نظامی و فنی، عاملی است که امنیت مولداوی را تضعیف می‌کند.

معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد: همانطور که تجربه نشان داده تزریق بی پروای تسلیحات غربی به یک کشور یا اعزام گروه‌های نظامی ناتو به اراضی آن کشور هیچگاه به امنیتش اضافه نمی‌کند بلکه برعکس این موجودیت را به فاجعه نزدیک‌تر می‌کند.

وی همچنین هشدار داد: تجربه غمگین اوکراین می‌تواند در سرزمین مولداوی نیز مشاهده شود.

از زمان شروع جنگ اوکراین، آمریکا و متحدانش کمک‌های مالی و نظامی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به کی‌یف ارائه کردند. مسکو بارها تاکید کرده که ارسال تسلیحات به اوکراین فقط جنگ را طولانی می‌کند.

به اعتقاد روسیه، هرگونه تجهیزات نظامی و همچنین پرسنلی که به اوکراین اعزام می‌شوند هدف مشروعی برای نیروهای مسلح روسیه در نظر گرفته می‌شوند.

مقام‌های اطلاعاتی مولداوی به تازگی مدعی شدند که نیروهای روسیه می‌توانند یک تهاجم نظامی را سال آینده در جنوب اوکراین انجام دهند تا نیروهای خود در آنجا را به "جدایی طلبان تحت حمایت روسیه" در منطقه «ترانس‌نیستریا» مولداوی وصل کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید