بوشهر زیبا به دلیل قدمتی که دارد مملو از جاهای دیدنی است در همین راستا با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری بوشهر بدانید.

دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاذبه های بوشهر بسیار متنوع و متعلق به ادوار مختلف تاریخ از هخامنشیان و صدر اسلام گرفته تا قاجار و دوره معاصر می‌باشد. این استان گرمسیر که در جنوب ایران و کرانه خلیج فارس واقع شده به دلیل ذخایره نفت و گازی که به صورت طبیعی در خود دارد و همچنین قرار گرفتن نیروگاه اتمی بوشهر در این استان لقب پایتخت انرژی ایران را به خود اختصاص داده است. پیشنهاد می‌شود در فصل های بهار، پاییز و زمستان به این استان سفر کنید تا گرمای هوا و آفتاب داغ بوشهر، مانع از گشت و گذار شما نشود.

کاخ‌های سه‌ گانه از دیدنی‌ترین جاذبه‌های بوشهر

کاخ چرخاب، کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه، کاخ‌های سه‌گانه‌ی هخامنشی در بوشهر هستند.

کاخ چرخاب

کاخ چرخاب اثری باستانی از دوره هخامنشان است که به‌عنوان کاخ زمستانی کوروش بوده است. این کاه در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان (۶۵ کیلومتری بوشهر) قرار دارد. همچنین فاصله کاخ از خلیج فارس ۷۰ کیلومتر است. این کاخ اصلی‌ترین سند معماری برای اثبات این موضوع است که خلیج فارس از دوران باستان متعلق به ایرانیان بوده است.

دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری بوشهر

باستان شناسان بر این باورند که این کاخ هرگز مسکونی نشده است؛ ساخت آن به فرمان کوروش آغاز شده و احتمالا با مرگ او ناتمام مانده است. بخشی از دروازه شاهی این کاخ که ناتمام مانده، با سیلیس کف‌سازی شده است. ۱۰ پایه ستون کوچک در تالار اصلی کاخ پیدا شده که شبیه پایه‌های ستون‌های پاسارگاد هستند.

کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه کاخ زمستانی داریوش اول در عصر هخامنشی بوده که در ۱۲ کیلومتری برازجان، بین نخلستان‌های روستای درودگاه قرار دارد. این کاخ بعد از کاخ کوروش بنا شده است. ظاهر کاخ، سنگ‌های سیاه آن به‌همراه معماری به کار رفته در آن و ترکیب رنگ‌های سیاه و سفید نشان می‌دهد که این کاخ بعد از کاخ برازجان ساخته شده است. تالار مرکزی این کاخ شبیه به کاخ آپادانا است و ۱۰ ستون دارد.

کاخ سنگ سیاه

کاخ سنگ سیاه یکی دیگر از کاخ‌های سه‌گانه‌ی هخامنشی است که در برازجان قرار دارد. این کاخ در مهر ۱۳۸۰ ثبت ملی شده است.

دیدنی‌ترین و حیرت‌انگیزترین جاذبه های گردشگری بوشهر

قبرستان شغاب

محوطه‌ شغاب در جنوب شهر بوشهر است و به اواخر دوره‌ی اشکانی و دوره‌ی ساسانی تعلق دارد.

دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری بوشهر

یک گورستان تاریخی نیز در آنجا کشف شده است. گورستان شغاب حدود سال ۱۳۷۷ توسط اداره میراث فرهنگی کشف و از این سال در فهرست آثار ملی ثبت شده است. در این قبرستان اسکلت اموات در داخل خمره‌های بزرگ و کوچک نخودی رنگ مدفون شده‌اند که روی برخی از خمره‌ها نوشته‌ای نیز نقش بسته‌ است. در دین زرتشت، جسدها را درون خمره یا تابوت‌هایی از جنس سنگ و سفال و در داخل صخره‌های سنگی می‌گذاشتند تا طبق اعتقاد آن‌ها، خاک آلوده نشود.

پس از گذشت زمان و با متلاشی شدن اجساد، استخوان‌ها را همراه با آنچه همراه اجساد دفن شده بود، داخل استودانی می‌گذاشتند تا به این ترتیب، فضا برای دفن دیگر مردگان باز شود و گورستان بزرگ‌تر نشود. اشیاء کشف شده دیگر این قبرستان که در خمره‌های بزرگ و کوچک قیراندود قرار گرفته‌اند مشتمل بر تابوت‌های سنگی مکعب شکل و مهره‌های عتیقه تزیینی است. این قبرستان به عیلامی‌ها تعلق دارد.

مسجد بردستان

بنای مسجد جامع بردستان با توجه به کتیبه موجود در یکی از اتاق های آن به حدود ۱۰۰۰ سال پیش و قرون اولیه اسلامی برمی‌گردد.

دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری بوشهر

مسجد بردستان ساختمان زیبای مستطیل شکلی دارد که با داخل شدن از ورودی کوچک آن می‌توانید به شبستان بزرگ مسجد وارد شوید. برای خنک نگه داشتن فضای داخلی شبستان این مسجد از بادگیری به سبک ساختمان های جنوب ایران استفاده کرده‌اند.

این مسجد زیبا و تاریخی بر روی تپه‌ای در شهر بردستان بوشهر واقع شده است، برای اینکه قدمت تاریخی این مسجد را متوجه شوید، کافیست به محوطه مسجد بروید. در این بخش از مسجد قبرهایی قرار دارد که روی سنگ‌های آهکی آن‌ها با خط کوفی و عربی نوشته شده است که نشان دهنده ارزش تاریخی مسجد می‌باشد. نمای داخلی و خارجی این مسجد با گچ بری های زیبایی تزئین شده است.

عمارت گلشن

عمارت گلشن حدود ۱۷۰ سال پیش در دوره قاجار به عنوان محلی برای سکونت و انجام امور تجاری آقای گلشن تاجر بنام بوشهر بنا شده است. این تاجر که در دوره قاجار فعالیت داشته، این عمارت را در فاصله ده متری از ساحل خلیج فارس و در محله بهبهانی بوشهر ساخته است. در اطراف این عمارت ساختمان‌های بافت قدیم بوشهر قرار گرفته‌اند.

دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری بوشهر

در طبقه اول عمارت سه طبقه گلشن آب‌انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و مکانی برای خدمه وجود دارد. از طبقه دوم و سوم این عمارت برای سکونت، پذیرایی از میهمانان و امور تجاری استفاده می‌کرده‌اند. عمارت گلشن در سال ۱۳۷۷ از سوی میراث فرهنگی ثبت ملی شده است و در زمینه حفظ و نگهداری آن میراث فرهنگی اهتمام خوبی به خرج می دهد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید