سفر نوعی آشنایی و شناخت از فرهنگ مقصد است، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره فرهنگ بی‌همتای قشم بیشتر بدانید.

آشنایی با فرهنگ بی‌همتای قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: مردم قشم و فرهنگ و سنت آنها ،بخش عمده ای از لذت سفر به قشم آشنایی هایی است که برای ما نسبت به فرهنگ و سنت و مردم شهر و حتی خاطرات اهالی، سنت ها، رسوم ، پوشش، فرهنگ بومی حتی خوراکی ها و خوردنی هایی است که مخصوص آنجا است ، پیدا می‌کنیم.

آداب و رسوم بی‌همتای قشم

جشن ها و مناسبت های مذهبی جایگاه خاصی در میان مردم قشم دارند و در کمال شکوه و با سنت های ویژه ای برگزار می شوند. در کنار مراسم مذهبی، آیین های خاصی نیز در این جزیره به چشم می خورد که در اینجا به برخی از مهم ترین و جالب ترین آنها اشاره می کنیم:

مولودی خوانی: مولودی خوانی مراسمی است که پس از نماز عشا در مساجد آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه می یابد. برخی زمان های اجرای این مراسم عبارتند از: تولد پیامبر (ص) در روز ۱۲ ربیع‌الاول برای سنی ها، معراج پیامبر در شب ۲۷ رجب، عید فطر در اول شوال، عید قربان در ۱۰ ذیحجه.

فرهنگ بی‌همتای قشم

بادبان کشی: یکی از آیین های سنتی مردم لافت است که ریشه ای تاریخی و نمادی از تجارت دریایی و رونق کشتیرانی در این منطقه به شمار می رود. این مراسم با مدح و ستایش پیامبر و ائمه شروع می شود و با موسیقی سنتی و رزیف خوانی ادامه می یابد و با کشیدن بادبان کشتی ها به پایان می رسد. در چند صد سال گذشته، مردم و تجار این جزیره از طریق کشتی های بادبانی به کشورهای آفریقایی، هند و سایر کشورهای منطقه می رفتند و قبل از سفر بادبان کشی را اجرا می کردند. زمان این مراسم با توجه به تصمیم مسئولان انتخاب می شود.

نوروز صیاد: یکی از مشهورترین آیین ها در قشم نوروز صیاد است که اواخر تیرماه برگزار می شود. این جشن قدمتی بیش از ۶۰۰ سال دارد و از اهمیت بسیاری نزد مردم به ویژه صیادان برخوردار است. در این روز هیچ صیادی حق صید ندارد و حتی خوردن آنها نیز شگون ندارد. مردم بر این عقیده اند که در این روز، همه ماهی‌ها، آزادند و از آنجا که باید نسل خود را پربار کنند، کسی حق صید آنها را ندارد. این نشان می دهد که مردم جنوب کشور، دریا را به خوبی می شناسند و از دیرباز در فصل تخم ریزی ماهی و میگو از آسیب به محیط زندگی آنها اجتناب می کردند. خوراکی های خوشمزه ای در این روز آماده و مسابقاتی نیز میان مردم برگزار می شود.

فرهنگ بی‌همتای قشم

مراسم عروسی در فرهنگ بی‌همتای قشم

مراسم عروسی در قشم کاملا به شکل سنتی برگزار می شود و مردم چند شبانه روز پایکوبی می کنند، مخارج عروسی به عهده داماد است و علاوه بر آن داماد باید چندین لباس سنتی نیز برای عروس تهیه کند.

بیش تر کارهای مراسم توسط زنان فامیل انجام می شود، از خواستگاری گرفتن تا رسومی مانند حنابندان. زنان معمولا در طی چند روز به خانه عروس می روند و هدایایی مانند طلا و پارچه با خود می برند و در روز اصلی تمام اعضای خانواده از جمله پدر عروس نیز دور هم جمع می شوند؛ جشن و پایکوبی چند روز است که ابتدا خانواده عروس و داماد جداگانه جشن می گیرند و در روز آخر عروس را به سمت خانواده داماد راهی می کنند، یکی از مراسم های مهم دیگر حنابندان است، که معمولا دو روز قبل از عروسی انجام می شود و زنان این جزیره نقش و نگاری زیبا با حنا روی دست و پاهای عروس می کشند و آن را برای مراسمی با شکوه آماده می کنند.

فرهنگ بی‌همتای قشم

سنت حنابندان از سنت های مرسوم بسیاری از مناطق ایران است اما مردم این جزیره نقش و نگار زیبا و هنرمندانه ای می کشند، حتی در بسیاری از خیابان های قشم جلوی درب پاساژها زنانی محلی برای گردشگران نقش حنا می کشند و اتفاقا گردشگران داخلی و خارجی زیادی از این کار استقبال می کنند. این مراسم از مهم ترین جشن های بومی منطقه قشم است هرچند که در روستاها و قسمت هایی از قشم مراسم دیگری مانند جشن میگو، زنبیل گردانی و … نیز دیده می شود.

مردم قشم از جمله مردمی هستند که اصالتشان را از دست نداده اند و در دنیای امروزی بخش عظیمی از آداب گذشتگان خود حفظ کرده اند. قطعا شما هم از جاذبه های اعجاز انگیز قشم شنیده اید اما نکته مهم تر مهمان نوازی و خوش رویی مردم این منطقه است که هر گردشگری را به خود جذب می کند.

این مردم در طی سال های طولانی پذیرای تجار و بازرگانان خارجی و داخلی زیادی بوده اند و به همین جهت نیز بسیار مهمان دوست هستند.

فرهنگ بی‌همتای قشم

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید