در چند سال گذشته یک تحول عمیق در بخش انبارداری ایجاد شده است: انبارداری قدیمی و سنتی که همه با قفسه بندی‌های مختلف و شیوه کار آن آشنا هستند به‌تدریج در حال تبدیل‌شدن به انبارداری پیشرفته است که در بسیاری از موارد به‌شکل خودکار عمل می‌کند.

آشنایی با تفاوتهای انبارداری پیشرفته و قدیمی

البته هنوز بسیاری از مشاغل این جهش در تکنولوژی را انجام نداده‌اند و عملکرد قفسه بندی انبار خود را اتوماتیک نکرده‌اند. اما رقبایی که با سرعت بیشتری این تغییرات را اعمال کرده‌اند مزایای زیادی مانند صرفه‌جویی در هزینه و کارایی بیشتر در انبار، بهبود ایمنی و شرایط کار برای اپراتورها را به‌دست آورده‌اند. در این بررسی و تحقیق که توسط شرکت راک تهران در مورد تفاوتهای انبارداری پیشرفته و قدیمی انجام شده، با این موضوع بیشتر آشنا شویم.

 انبارداری سنتی

انبارهای سنتی، که سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند، امکاناتی ابتدایی را برای ذخیره کالاهای مختلف ارائه می‌دهند. آنها به روشی غیر خودکار عمل می‌کنند و فرآیندها در انبار با اتکای کامل به نیروی انسانی انجام می‌شود. این جابجایی، هم شامل واردکردن کالا به انبار و قراردادن آنها در قفسه بندی صنعتی است و هم شامل خارج‌کردن کالاهای مشخص، بسته‌بندی و آماده‌سازی آنها برای ارسال. در بسیاری از مواقع، هر دو نوع جابجایی همزمان انجام می‌شوند.

یک انبار سنتی در درجه اول از یک سیستم حمل و نقل دستی استفاده می‌کند. با این حال، استفاده از نوعی اتوماسیون در بخشی از حمل و نقل، مانند لیفتراک‌ها یا نوار نقاله‌هایی که عملکرد انبار را بهبود می‌بخشد، دور از انتظار نیست. انواع قفسه‌های صنعتی و ماشینهای گذاشت و برداشت بار مانند لیفتراک‌ها برای راه‌اندازی یک انبار استاندارد و قفسه بندی آن ضروری هستند.

آشنایی با تفاوتهای انبارداری پیشرفته و قدیمی

انبار سنتی

انبارداری نیمه اتوماتیک (نیمه پیشرفته)

انبارهای این دسته نسبت به انبارهای سنتی از فناوری بالاتری برخوردار هستند، با این حال نیروی کار انسانی هنوز نقش مهمی را ایفا می‌کند. این انبارها از برخی راه‌حل‌های قفسه بندی صنعتی و ذخیره‌سازی خودکار استفاده می‌کنند و همچنین از سیستم مدیریت انبار (WMS) بهره می‌برند.

به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌ها وقتی متوجه می‌شوند که تعداد زیادی اشتباه در حین انتخاب کالاها از داخل قفسه بندی انجام شده و می‌خواهند هزینه‌های ناشی از این انتخاب ناصحیح را کاهش دهند، راه‌حل انبارداری نیمه‌پیشرفته را برمی‌گزینند. این روش مقرون به صرفه است و در حالی‌که قفسه بندی سنتی و استفاده از نیروی انسانی را کاملا حذف نمی‌کند، از مزایای اتوماسیون هم برای بهبود مشکلات انبارداری سنتی و کاهش هزینه‌ها بهره می‌برند.

آشنایی با تفاوتهای انبارداری پیشرفته و قدیمی

انبار نیمه اتوماتیک

انبارداری پیشرفته یا خودکار

انبارهایی از این نوع، جایی هستند که در آنها فناوری حرف اول را می‌زند. این انبارها به‌طور کامل با سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار تحت عنوان AS/RS طراحی شده‌اند. سرعت عملیات در این نوع از انبارها خیلی بالاست و میزان خطا در آن به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می‌یابد. هزینه‌ها کم شده و استفاده از اپراتورها به حداقل می‌رسد.

ماشینهای اتوماتیک استکر برای گذاشت و برداشت بار در قفسه ها، در یک خط مستقیم حرکت می‌کنند و دارای شاخکهای تلسکوپی برای چیدمان کالاها در قفسه ها می‌باشند. آنها به یک نرم افزار مدیریت انبار (WMS) متصل هستند. این ماشین‌ها با سرعت زیاد در راهروها حرکت کرده و  پالت‌های محتوای بار را به ابتدا یا انتهای راهروها حمل می‌کنند و آنها را روی سکوهایی برای جابجایی داخلی قرار می‌دهند. یک انبار خودکار برای کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان، اطمینان از ایمنی و بهبود رابطه با مشتری طراحی شده است.

آشنایی با تفاوتهای انبارداری پیشرفته و قدیمی

انبار پیشرفته یا اتوماتیک

مزایای انبارداری پیشرفته نسبت به روشهای سنتی

کاهش خطاهای انسانی

بروز خطاهای انسانی در روشهای سنتی مشهود هستند ولی می‌توان آنها را با سیستم اتوماسیون انبار کاهش داد. این خطاها باعث معضلات و تاخیرهای قابل توجهی می‌شوند و رضایت مشتری را کم می‌کنند.

 کاهش هزینه‌های عملیاتی

شکی نیست که سیستم‌های انبارداری پیشرفته و اتوماتیک گران هستند، اما اغلب به‌سرعت جواب می‌دهند. یکی از مزایای اصلی انبارهای پیشرفته و خودکار این است که هزینه‌های نیروی انسانی و عملیاتی را کاهش می‌دهد. اتوماسیون انبار با روش‌های زیر این هزینه‌ها را کم می‌کند:

  • کاهش نیاز به کار دستی
  •  کاهش هزینه‌های مدیریتی و منابع انسانی به‌ دلیل استفاده از پرسنل کمتر
  • دستیابی به عملکرد بالاتر
  • بهینه‌سازی هزینه چیدمان و نگهداری محصول
  • به حداقل رساندن خطاهای کنترل موجودی

بهبود بهره‌وری انبار

اکثر فرآیندهای انبار تکراری هستند و نیاز به ساعت‌ها فعالیت خسته‌کننده دارند. سیستم‌های اتوماسیون انبار این کارهای خسته‌کننده را به عناوین مختلف کاهش می‌دهند. دیگر نیازی به کنترلهای دستی پالت‌ها یا بسته‌ها، حمل بارهای سنگین و صرف ساعت‌ها زمان برای دریافت و ذخیره‌سازی محصولات نیست. در عوض، کارگران انبار می‌توانند وظایفی آسان‌تر و دلپذیرتر را انجام دهند. به این ترتیب، سرعت عملیات و بهره‌وری کلی انبار افزایش خواهد یافت.

افزایش ایمنی

یکی دیگر از مزایای انبارداری پیشرفته افزایش ایمنی است. کارهای انبار اغلب شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های پرخطر، از جمله جابجایی بار و پالت در راهروها و محیط‌های پرتردد توسط ماشینهای مختلف است. در سیستم‌های اتوماسیون انبار، با استفاده از ماشینهای خودکار مانند AGV و AMR می‌توان چنین وظایفی را بصورت اتوماتیک انجام داد، بنابراین خطرات ایمنی حذف می‌شود یا به حداقل کاهش می‌یابد. علاوه بر این، به جای این‌که کارگر به سمت محصولات برود، سیستم‌های اتوماسیون انبار محصولات را به سمت کارگر می‌آورد؛ در نتیجه ترافیک انسانی در مسیرها کاهش یافته، آسیب محصول به حداقل رسیده و ایمنی کلی انبار بهبود پیدا می‌کند.

 بهینه‌سازی فضا

بهینه‌سازی فضا یکی دیگر از مزایای اتوماسیون انبار است که به شما امکان می‌دهد از هر اینچ فضای انبار خود نهایت استفاده را ببرید. روش‌هایی مانند استفاده از پهپاد، وسایل نقلیه هدایت‌شونده خودکار (AVG)، سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار (AS/RS) و موارد دیگر به شما امکان می‌دهند ارتفاع قفسه بندی صنعتی را افزایش دهید و نیاز به راهروهای پهن را کم کنید. فناوری‌های اتوماسیون انبار به فضای کمتری برای جابجایی پالت‌ها یا بسته‌ها نیاز دارند و به کسب و کارها اجازه می‌دهند از هر متر مکعب انبار بیشترین سود را به دست بیاورند.

سخن آخر

تفاوت زیادی بین روش‌های انبارداری سنتی و پیشرفته وجود دارد. در سیستمهای پیشرفته، روشهای مکانیزه جای اپراتورها را گرفته است و به‌ شیوه‌های مختلف از جمله افزایش ظرفیت انبار با افزایش ارتفاع قفسه بندی صنعتی، کاهش ترددها، افزایش ایمنی و افزایش سرعت عملیات به رشد بهره وری و بیشترشدن درآمد شرکت کمک می‌کند. در این بین شرکتهای تولید و خدمات قفسه بندی بدنبال درک این دغدغه و کمک به رفع خطاهای انسانی در حال ایجاد تحولاتی در صنعت قفسه بندی انبار هستند.

گردآورنده مطلب: www.rocktehran.com

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید