لاهیجان آرامگاه‌های متفاوت و دیدنی بسیاری دارد، با ما همراه باشید و درباره مهم‌ترین آرامگاه‌های لاهیجان بیشتر بدانید.

مهم‌ترین آرامگاه‌های لاهیجان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر زیبا و دیدنی لاهیجان، با تاریخی کهن، چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده و همجواری با یکی از قلل کشور، از زیباترین مناطق گردشگری در شمال است که جمع بسیاری از مسافران را در ایام مختلف سال، به‌ویژه روزهای نوروز و ایام فصل تابستان، به میهمانی فرا می‌خواند. لاهیجان، که به عروس گیلان، سرزمین چای معطر و شهر بهارنارنج شهرت دارد، روی سرزمینی هموار و جلگه‌ای احداث شده است که به نظر می‌رسد به‌دلیل ایجاد رسوب‌هایی است که از رودهای گیلان، برجای مانده است. در ادامه به تعدادی از آرامگاه‌های جالب توجه در لاهیجان می‌پردازیم.

آرامگاه‌هایی به بلندای تاریخ لاهیجان

بقعه چهارپادشاه

یکی از جاهای دیدنی لاهیجان که حتما باید از آن دیدن کرد مسجد چهار پادشاهان یا چهار پادشاه یا بقعه چهارپادشاه است . یکی از آثار تاریخی شهر لاهیجان و مدفن چهار تن از شاهان کیایی بیه پیش است. این مکان از آثار تاریخی مهم کشور ماست که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این مکان دیدن کنید . این اثر با شماره ۳۲۲ در تاریخ ۱۳۱۷/۰۸/۲۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این مسجد در ابتدای خیابان کاشف و روبروی مسجد جامع شهر لاهیجان و حمام گلشن قرار دارد.

مهم‌ترین آرامگاه‌های لاهیجان

این محل در ابتدا مرقد سید خور کیا (مقتول در سال ۶۴۷ ه‍. ق) بود و بقعه‌ای برای او ساخته شد که متصل به مسجد است و پس از آن سید علی کیا سال ۷۹۱ یعنی ۴۴ سال بعد رحلت کرد و در طرف چپ آن حجره، حجره‌ای دیگر ساختند و وی را در آن به خاک سپردند. پس از آن ۳۸ سال بعد رضا کیا پسر سید علی کیا را در کنار پدرش دفن کردند و چون در همان روز سید رضی کیا پادشاه گیلان رحلت کرده بود وی را در همان حجره دفن کردند.

آرامگاه کاشف السلطنه

یکی دیگر از جاهی دیدنی لاهیجان آرامگاه کاشف السلطنه است .وقتی از چای ایرانی صحبت می‌کنیم نمی توانیم لاهیجان را نادیده بگیریم زیرا لاهیجان پایتخت چای ناب ایرانی است. انتقال چای ابتدا از جاده ابریشم توسط چینی ها انجام می شد و به تدریج کشت و تولید آن در هندوستان رونق یافت و از راههای بازرگانی جنوب به ایران نیز وارد می شد. برای اینکه کشت و مصرف چای در همه طبقات عمومی شود سختی ها و محدودیت های زیادی کشیده شد تا سرانجام حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه به تشویق مظفرالدین شاه به این امر همت گمارد.

مهم‌ترین آرامگاه‌های لاهیجان

این مقبره در حال حاضر یکی از دیدنی های شهر است که در کنار موزه تاریخ چای قرر دارد. این موزه در سال ۱۳۷۵ به همت سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۷۶۹ ثبت وتبدیل به موزه شد. این موزه از صبح ساعت ۸ تا ۶ غروب بغیر از دوشنبه ها برای بازدیدعموم باز است.

آرامگاه‌های دیدنی لاهیجان

بقعه شیخ زاهد گیلانی

بقعه شیخ زاهد گیلانی که با نام بقعه شیخانور نیز شناخته می شود، به عنوان یکی از مکان های دیدنی لاهیجان می باشد و قدمت آن به اواخر قرن 9 هجری قمری می رسد. این بقعه تاریخی در روستای شیخانور قرار گرفته است. شیخ تاج الدین ابراهیم که با نام شیخ زاهد گیلانی مشهور است، یکی از عارفان و اساتید شیخ صفی الدین اردبیلی بود و در سال 711 هجری قمری دار فانی را وداع گفت. در سال 892 هجری قمری سلطان حیدر صفوی دستور داد تا مقبره ای برای مزار وی بسازند. بنایی که برای مقبره ایشان ساخته شد، دارای دو اتاق مربع و مستطیلی شکل است و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

برخی از تاریخ شناسان ادعا دارند که سلطان حیدر صفوی بعد از این که خوابی در رابطه با ایشان دیده بود، دستور ساخت بقعه را صادر نموده است. محلی که آرامگاه شیخ زاهد در آن قرار گرفته است، جنگل و مزارع برنج و چای لاهیجان می باشد و به همین منظور از جاهای دیدنی لاهیجان به شمار می رود.

مهم‌ترین آرامگاه‌های لاهیجان

این آرامگاه در عین سادگی بسیار زیبا و تماشایی می باشد. زیباترین بخش این آرامگاه متعلق به گنبد هشت ترک فیروزه ای آن می باشد. همچنین سطح حره توسط کاشی های رنگارنگ و زیبا و نقش و نگارهای گوناگون مزین شده است. این آرامگاه با شماره 824 در تاریخ 5 دی سال 1347 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مسیر دسترسی به آرامگاه شیخ زاهد گیلانی

اگر می خواهید به بازدید از این آرامگاه زیبا که یکی از مهمترین جاهای دیدنی لاهیجان است اقدام نمایید می بایست در جاده لنگرود به سمت لاهیجان حرکت کنید. در این مسیر که قرار دارید، میدان شیخ زاهدی را مشاهده می کنید که باید آن را پشت سر بگذارید. حدود 500 متر که پیش رفتید خیابان شیخ زاهد در مقابلتان نمایان می شود و درست همان خیابانی است که شما را به سمت آرامگاه شیخ زاهد گیلانی می برد.

آدرس آرامگاه شیخ زاهد گیلانی: استان گیلان، شهر لاهیجان، روستای شیخانبر

آرامگاه قادر نبی

آرامگاه قادر نبی از دیگر مناطق دیدنی لاهیجان به شمار می رود و همچنین در دسته جاهای کمتر شناخته شده در این شهر می باشد.

مهم‌ترین آرامگاه‌های لاهیجان

آرامگاه قادر نبی در دهکده بابا ولی دیلمان واقع شده است و با نام آرامگاه قادر پیغمبر نیز شناخته می شود. در سال های اخیر بنای این آرمگاه مورد بازسازی قرار گرفته و سقف بنا به صورت شیروانی می باشد. در بخش های مختلفی از این آرامگاه نقاشی های مذهبی و کنده کاری هایی را می توانید مشاهده کنید. در ایوان آرامگاه قادر نبی سنگ قبرهایی که متعلق به استاد نادعلی بیک و السعید الشهید بیک می باشند وجود دارند.

آدرس آرامگاه قادر نبی: استان گیلان، 67 کیلومتری لاهیجان در مسیر دیلمان به سمت آسیابر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید