۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶
کد خبر: 55412551

لاهیجان مملو از فضاهای بکر و جذاب است، با ما همراه باشید درباره ۵ جاذبه دیدنی لاهیجان بیشتر بدانید.

تالاب بین‌المللی امیر کلایه

سلام نو _ سرویس گردشگری: شاید در نگاه اول تمام شهرهای شمال ایران به دریا و جنگل معروف باشند و همه شهرها مشابه هم تصور شوند؛ اما در حقیقت هرکدام از شهرها و حتی روستاهای شمال ایران جذابیت‌ها و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که دنیایی کاملاً متفاوت از شهر و روستاهای دیگر هستند. لاهیجان یکی از شهرهای زیبای استان گیلان هم زیبایی‌های مخصوص خودش را دارد که در هیچ شهر دیگری پیدا نمی‌شود. جاهای دیدنی لاهیجان به جنگل و طبیعت محدود نمی‌شود و هنگام سفر به لاهیجان علاوه بر لذت بردن از آب‌وهوا و طبیعت زیبا، بازدید از جاهای دیدنی لاهیجان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر شما خواهد بود.

دو جاذبه طبیعی و دیدنی در لاهیجان

تالاب بین‌المللی امیر کلایه

تالاب بین‌المللی امیر کلایه یکی دیگر از تالاب‌های دیدنی و زیبای استان گیلان است که با وسعتی معادل ۱۲۳۰ هکتار و عمق متوسط ۱٫۸۵ متر در ناحیه شمالی لاهیجان واقع شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالاب‌های استان گیلان، این است که این تالاب از معدود محیط‌های تالابی آب شیرین است که به فاصله یک کیلومتری دریا قرار دارد. پسته دریایی که در زبان محلی به آن ثعله به اقلی می‌گویند یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می‌روید و محصول آن لاله تالابی است.

۵ جاذبه دیدنی لاهیجان

این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت‌های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر زیبایی‌های طبیعی تالاب، نیلوفر آبی سفید است، این تالاب در زمستان‌ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است. دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان‌پذیر است.َ

آدرس: شمال لاهیجان، شیرجوپشت، رودینه

تالاب سوستان

یکی دیگر از مکان های دیدنی لاهیجان در روستای سوستان در نزدیکی این شهر قرار دارد. تالاب سوستان به‌جرئت زیباترین جای لاهیجان است که زیستگاه اصلی گیاهان مردابی مانند نیلوفر و لاله است.

این تالاب به دلیل موقعیت خود همچنان تا حد زیادی بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده و می‌توانید تصاویر بسیار زیبایی را در آن ثبت کنید.

نکته جالب درباره تالاب سوستان این است که این تالاب مانند استخر لاهیجان به‌صورت طبیعی ایجاد نشده است. این تالاب در حدود یک قرن پیش توسط مردم و کشاورزان برای ذخیره‌سازی آب حفر ده شده است. آب این تالاب از طریق بارش باران و رود کته شال تأمین می‌شود. لذت شنیدن صدای پرندگان و آرامش و زیبایی گل‌های نیلوفر آبی از جذاب‌ترین تجربه‌هایی است که در سفر به لاهیجان و تالاب سوستان تجربه خواهید کرد.

آدرس: لاهیجان، ۵ کیلومتری جنوب شرق لاهیجان، روستای سوستان

۵ جاذبه دیدنی لاهیجان

سازه‌ها و بناهای کم‌نظیر و دیدنی در لاهیجان

پل خشتی لاهیجان

این پل که از آثار به جا مانده قرن ۹ قمری (دوره کیاییان) است، و شما با دیدن آن می‌توانید در زمان سفر کنید .در منتهی الیه محله پردسر و در فاصله ۵۰۰ متری بقعه حاجی دان روی رودخانه سیم رود یا سیم جو قرار گرفته است. پل خشتی لاهیجان دارای ۵ چشمه است و در زمان قاجاریه مرمت شده است. چشمه میانی از چشمه‌های دیگر بزرگتر بوده و طاق چشمه‌ها هلالی است و بلندی لبه طاق چشمه میانی از سطح آب به ۴ متر می‌رسد.

طول این پل ۵۰ متر و عرض آن ۴/۵ متر و ارتفاع آن ۱۱ متر است. پل دارای دو دهانه بزرگ با طاق جناقی است. در قسمت پایه میانی پل، سیل برگردان وجود دارد. پل دارای یک سطح عابر رو مسطح و دو سطح شیب‌دار جانبی است که با سنگ قلوه سنگ فرش شده است. مصالح بنا آجر قرمز رنگ، آهک و ساروج است.پل خشتی لاهیجان در سال ۱۳۵۵ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۴۳۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. شما وقتی از روی این پل قدم بزنید حس آدمی را خواهید داشت که صدو پنجاه سال پیش از روی این پل رد شده است و حتما مانند او خیره ی طبیعت می‌مانید و از این اثر کهن در میان جاهای دیدنی لاهیجان لذت خواهید برد.

۵ جاذبه دیدنی لاهیجان

مسجد چهار پادشاهان

جاهای دیدنی لاهیجان به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود. تاریخ لاهیجان آن‌قدر گسترده و وسیع است که جاذبه‌های تاریخی فراوانی را در خود جای داده است.

مسجد چهار پادشاهان یکی از مکان های دیدنی لاهیجان است که در واقع مدفن چهار تن از پادشاهان خاندان کیاییان است.

خاندان کیاییان حدفاصل سال‌های ۷۷۰ تا ۱۰۰۰ هجری قمری در منطقه گیلان حکمرانی می‌کردند.

معماری مسجد چهار پادشاهان برگرفته از معماری بومی منطقه گیلان است و با مساجدی که پیش‌ازاین دیده‌اید، تفاوت‌های بسیاری دارد.

گچ‌بری‌ها و تزیینات این مسجد باشکوه با ترکیبی از اشعار محتشم کاشانی آراسته شده است. سقف این مسجد برای مقاومت در شرایط آب‌وهوایی از جنس سفال ساخته شده است.

قبور پادشاهان مدفون در این مسجد با استفاده از صندوق‌های چوبی پوشیده شده است. اگر به لاهیجان سفر کردید و جاذبه‌های طبیعی این شهر زیبا را دیدید، حتماً سری به مسجد چهار پادشاهان هم بزنید.

آدرس: لاهیجان، ابتدای خیابان کاشف

۵ جاذبه دیدنی لاهیجان

موزه تاریخ چای و آرامگاه کاشف السلطنه

از جاذبه‌های طبیعی پرشمار لاهیجان و مناطق دیدنی لاهیجان که بگذریم، باید آرامگاه «محمد میرزا قاجار قوانلو» معروف به «کاشف السلطنه» و البته موزه تاریخ چای را در اولویت اول خود قرار دهید. کاشف السلطنه فرزند ارشد «اسد الله میرزا نایب السلطنه» (یکی از مقامات بلند رتبه دربار قاجاریه) بود. وی نخستین رواج دهنده چای در ایران شناخته می‌شود. به همین دلیل در گذشته به او لقب «چای‌کار» و امروزه، «پدر چای ایران» را اختصاص داده‌اند. موزه تاریخ چای نیز بعدها در همان محل آرامگاه کاشف السلطنه احداث شد که با ملاقات این موزه به اطلاعات مردم‌شناسی و تاریخی بسیار جالبی درباره چای در ایران دست پیدا خواهید کرد.

آدرس: لاهیجان، میدان حشمت، حدفاصل خیابان کشاق شرقی و شهید هاشمی‌نژاد

۵ جاذبه دیدنی لاهیجان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید