زمانی که زانو درد و پا درد شدید می شود به متخصص زانو یا متخصص ارتوپد نیاز است. در این مطلب به بررسی این موضوع که چه موقع برای زانو درد نیاز است به پزشک متخصص مراجعه کنید پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

برای زانو درد چه کار کنیم + بهترین فوق تخصص زانو در تهران

زانو بزرگترین مفصل در بدن و متصل کننده ران و ساق پا در انسان است. و در هنگام ایستادن وزن کل بدن را تحمل می کند. به همین جهت می توان گفت دردهای ناشی از مشکلات زانو در روند زندگی روزمره فرد بسیار تاثیر خواهد داشت. امروزه با تخصصیتر شدن شاخه های پزشکی و تشخیص به موقع و درست علل دردها توسط متخصص و دکتر جراح زانو و با انجام درمان های مختلف از جمله جراحی، فرد به میزان قابل توجهی بهبود یافته و در بسیاری از موارد به زندگی طبیعی خود بازمیگردد.

درد زانو یک بیماری شایع است که می تواند در اثر مشکلات کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد شود. بسیاری از مشکلات کوتاه مدت زانو نیازی به مراجعه به بهترین دکتر ارتوپد ندارد و مردم اغلب می توانند با کمک خود به بهبودی دست یابند. داروهای خانگی همچنین می توانند در بسیاری از مشکلات طولانی مدت دردهای زانو کمک کنند.

درمان درد زانو تا حدودی به علت مشکل بستگی دارد.  گاهی اوقات ممکن است تغییر در سبک زندگی بتواند در کاهش درد زانو تاثیر چشمگیری داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از کفش و کفی طبی می تواند تا حدودی به بهبود این درد کمک کند.

برای زانو درد چه کار کنیم + بهترین فوق تخصص زانو در تهران

بیشتر بخوانید: درمان قطعی زانو درد

 متخصص زانو کیست؟

بهتر است بدانید هر پزشکی متخصص زانو نیست. متخصص زانو به پزشکی گفته می شود، که دارای مدرک پزشکی عمومی و همچنین تخصص ارتوپد و فوق تخصص در زمینه زانو باشد. بهترین متخصص زانو، ارتوپدی است که دارای مهارت های ویژه و بالایی می باشد، همچنین در حیطه ی تخصصی خود به روز با دانش جهانی باشد.

با مهارت عالی و بالقوه خود بتواند به تشخیص دقیق بیماری های سیستم اسکلتی و عضلانی بدن مانند تاندون ها، عضلات، استخوان ها، رباط ها و منیسک ها بپردازد. سپس یک روش درمان را براساس نوع تشخیص برای آن ها مشخص کند.

چه موقع نیاز است به پزشک متخصص زانو مراجعه کنیم؟

سوالی که اغلب افراد می پرسند، این که بهترین زمان برای مراجعه به پزشک متخصص چه زمانی است؟ هر گاه که با دردهایی مواجه شدید که طاقت فرسا بود، و غیر طبیعی به نظر می رسید، همچنین محل درد تورم کرده و سفت شده، و قابلیت راه رفتن و حرکت را از شما گرفته، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

البته لازم به ذکر که در مواقعی که زانوی شما مورد اصابت و ضربه قرار گرفته نیز، باید این کار را انجام دهید.

نکته ای که باید توجه کنید، این که نباید به این دردها و نشانه ها فرصت شدید شدن بدهید، و باید در اسرع وقت هر زمانی که چنین دردهای غیر طبیعی مشاهده کردید، برای مراجعه به یک پزشک متخصص زانو مطرح و معتبر اقدام کنید. این بهترین زمان برای مراجعه به متخصص است.

بیماری هایی که به فوق تخصص زانو نیاز است

امروزه با افزایش سوانح و حوادث مختلف مانند رانندگی شکستگی استخوان قسمت های مختلف مانند لگن و… نسبت به گذشته بسیار افزایش داشته و نیاز به تخصص ارتوپدی بیش از پیش حس می شود. علاوه بر این بسیاری از بیماری های ژنتیکی حرکتی که از بدو تولد با فرد وجود دارند توسط پزشک ارتوپد قابل درمان و یا کنترل است. بیماری های مربوط به این حوزه اغلب تحت تاثیر عواملی نظیر سن، جنسیت، ژنتیک، تحرک و شغل فرد، وزن و تغذیه می باشند.

بیماری های ژنتیکی درد زانو

  • سندرم تونل کارپال: اکثرا این بیماری از بدو تولد همراه فرد بوده و ممکن است با گذشت زمان علائم به صورت شدیدتر بروز کنند. علت اصلی آن تنگ شدن فضا برای عصب اصلی دست و فشار آمدن به آن می باشد. علاوه بر عامل ژنتیکی، این بیماری ممکن است در برخی افراد بدون زمینه ی وراثت نیز بروز کند. استفاده شدید و یا اعمال فشار به مدت طولانی به مچ دست، تغییرات هورمونی و یا بیماری های جانبی دیگر امکان ایجاد تورم در تونل پارکال را افزایش می دهند. علائم این بیماری با سوزن سوزن شدن و درد در پنجه ی دست، بی حسی و ضعف دست و ناتوانی در گرفتن اجسام در دست و… می باشند. پزشک با معاینات لازم و انجام آزمایشات و تست های جانبی این بیماری را تشخیص داده و در صورت مراجعه به موقع بدون نیاز به عمل جراحی درمان خواهد شد.
  • دیستروفی عضلانی: عضلات ارادی که تحت اراده ی ما کار می کنند مانند لگن و بازو؛ و همچنین عضلات غیر ارادی مانند قلب در این بیماری دچار آسیب شده و ضعیف می شوند. این بیماری از بدو تولد همراه فرد بوده و علائم از سن دو سالگی بروز می کند. علائمی مانند: کودک با تاخیر شروع به راه رفتن می کند. پریدن، دویدن و بلند شدن برایش مشکل است و همچنین با مشکلات و ناهنجاری هایی در هنگام راه رفتن مواجه است و به سرعت خسته می شود. این بیماران به تدریج و با رسیدن به سنین نوجوانی عضلات پا ضعف بیشتری پیدا کرده و فرد دیگر قادر به راه رفتن نیست و نیازمند استفاده از ویلچر خواهند شد. همچنین با گذشت زمان؛ عضلات غیر ارادی بیشتر تضعیف می شوند و ریه ی فرد دچار مشکل شده و ممکن است جان بیمار به خطر افتد. متاسفانه تاکنون درمان کاملی برای این بیماری کشف نشده است اما در بعضی از موارد پزشک ارتوپد با انجام عمل جراحی حرکات مفاصل را بهبود می بخشد. علاوه بر این تجویز داروهای خوراکی و یا انجام فیزیوتراپی نیز، تا حدودی به بهبود زندگی فرد کمک می کنند.
  • استئوپتروز: این بیماری با نام استخوان مرمری نیز شناخته می شود و می تواند دو نوع خفیف و یا شدیدی را بروز دهد. در صورت شدت بیماری از دوران کودکی علائم بروز می کنند و در غیر این صورت ممکن است بیمار هیچ وقت متوجه آن نشود. تراکم استخوانی در این بیماران بسیار بالاست؛ اما با این وجود استخوان هایی بسیار شکننده دارند. شکستگی های پی در پی استخوان ها به خصوص استخوان های بلندتر حتی با ضربات بسیار خفیف در کنار موارد دیگری مانند کم خونی، در درآمدن دندان ها، درد شدید استخوان ها، کبودی و… بخشی از علائم این بیماری است. برای درمان این بیماران از فیزیوتراپی، پردنیزون، درمان های دارویی و همچنین از درمان کامل این بیماری یعنی پیوند مغز استخوان نیز استفاده می شود.

علاوه بر بیماری هایی که زمینه ی ژنتیکی دارند؛ در صورت بروز مشکلات زیر نیز یک پزشک متخصص ارتوپد به شما کمک می کند.

برای زانو درد چه کار کنیم + بهترین فوق تخصص زانو در تهران

بیماری های غیر ژنتیکی

  • آسیب های ورزشی
  • بیماری های اندام های حرکتی که از بدو تولد همراه فرد هستند
  • صدمه اندام های حرکتی و استخوان ها در سوانح مختلف
  • شکستگی و در رفتگی در استخوان ها: ممکن است با عوارضی نظیر آسیب های عصبی، عفونت، مرگ سلول های استخوانی و… همراه شود
  • آسیب های مفصلی (ساییدگی و آرتروز) و…
  • زانوی پرانتزی و یا ضربدری
  • پارگی تاندون و رباط، رگ به رگ شدگی و…
  • عفونت اندام های حرکتی
  • تومور های موجود در استخوان ها و اندام های حرکتی

امروزه چاقی و اضافه وزن یکی از مهمترین دلایل ایجاد مشکلات مفصل زانو می باشد.

موارد ذکر شده در بالا، از وظایف اصلی پزشک ارتوپد است و در صورت بروز مشکل و درد در هر یک از اندام های حرکتی می بایست به یک متخصص ارتوپد مراجعه کرد. البته شاید در نگاه نخست این طور به نظر برسد که؛ هر چه بیشتر فعالیت داشته باشیم و در معرض آسیب های مفصلی و اندام های حرکتی قرار بگیریم احتمال مراجعه ما به یک پزشک متخصص ارتوپد نیز بیشتر می شود. اما این تصور اشتباهی است و عدم تحرکی و یا کم تحرکی نیز می تواند تا حدی به مفاصل و اندام های حرکتی انسان آسیب وارد کند. برای مثال افراد کم تحرک و چاق، وزن بالایی را به پاها و به خصوص مفصل زانوی خود وارد می کنند و به مرور زمان دردهای ناشی از آن به سراغشان خواهد آمد و ممکن است پس از مدتی فرد نیاز به مراجعه به پزشک جراح زانو نیز پیدا کند. به طور کلی استفاده نکردن طولانی مدت از عضلات و اندام های حرکتی بدن به تدریج سبب کوچک شدن آنها و کاهش عملکردشان می شود. ورزش های اصولی و مرتب می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 روش های درمانی که توسط متخصص زانو انجام می شود

بعد از آنکه بیماری توسط پزشک متخصص تشخیص داده شد، پزشک وابسته به نوع بیماری درمان های گوناگونی را پیاده می کند. این درمان ها شامل تجویز دارو، فیزیوتراپی و تزریقات است. به این وسیله تزریقات شامل کورتیکواستروئیدها، اسید هیالورونیک و پلاسمای غنی از پلاکت می باشد.
در نهایت بعد از آنکه روش های دارو درمانی و تزریقات پاسخ گو نبود، دکتر متخصص به سراغ عمل جراحی خواهد رفت. که این عمل نیز به صورت های زیر قابل انجام است:

  • استئوتومی
  • عمل تعویض جزئی مفصل زانو
  • عمل تعویض کامل مفصل زانو
  • عمل جراحی آرتروسکوپی
  • عمل پارگی رباط صلیبی

برای زانو درد چه کار کنیم + بهترین فوق تخصص زانو در تهران

 در جلسه مشاوره با جراح زانو چه سوالاتی باید بپرسید؟

در جلسه مشاوره در مورد تمام ابهامات و نگرانیهایتان صحبت کنید. از جمله:

  • میزان موفقیت آنها در جراحیهای مختلف
  • تجربه آنها با موارد مشابه شما
  • در چه مواردی نیاز به انجام جراحی مجدد است
  • در مورد خاص شما، از چه روش و چه تجهیزاتی استفاده میشود
  • آیا درمان با استفاده از تکنیک هایی با کمترین تهاجم و عارضه امکانپذیر است
  • مزایا و معایب روش درمان شما چیست
  • جراحی دقیقا روی چه قسمتی از بدن انجام میشود.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید