پا درد و زانو درد از جمله شایع ترین دردهایی است که برای افراد پیش می آید و امروزه زانو درد به یکی از چالش های اصلی افراد مسن است. در این مطلب به درمان قطعی زانو درد پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

درمان قطعی زانو درد +  بهترین دکتر زانو در تهران + بهترین بیمارستان فوق تخصصی زانو در تهران

درد زانو را می‌توان یکی از شایع ترین مشکلاتی دانست که حرکات و عملکردهای افراد را محدود می‌نماید. این درد می‌تواند بسته به شدت درد به صورت لحظه ای یا ادامه دار باشد. درد زانو در میان افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. برخی این درد را در مفصل، و برخی دیگر این درد را در رباط و غضروف حس خواهند کرد.

دلیل درد زانو چیست؟

ساختمان اصلی مفصل زانو از قسمت های اصلی نظیر استخوان ها، رباط ها، تاندون ها، غضروف میان مفصلی و … تشکیل شده است. آسیب و تغییر در عملکرد هر کدام از این بخش ها می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند. ممکن است دردی را در قسمت زانو حس کنید و پس از چند روز برطرف شود؛ اما متاسفانه به احتمال زیاد همان درد حتی با شدت بیشتر پس از مدتی دوباره به سراغ شما خواهد آمد. بنابراین با جدی گرفتن درد در زانو و مراجعه به موقع به بهترین فوق تخصص زانو از آسیب های احتمالی بعدی و همچنین دردهای ناشی از آن می توان جلوگیری کرد. برخی از رایجترین دلایل درد زانو عبارت هستند از:

پارگی مینیسک زانو

پارگی رباط صلیبی و پارگی مینیسک ورزشکاران پر تحرک را اغلب شنیده ایم اما این اتفاق ممکن است برای هر فرد پرتحرک دیگری نیز رخ دهد و خوشبختانه با کمک یک جراح خوب زانو به راحتی قابل درمان است.

آرتروز

آرتروز یک بیماری مفصلی مزمن است و علت اصلی آن نیز التهاب در مفاصل می باشد. در این بیماران غضروف موجود در ناحیه مفصل از بین می رود و استخوان ها با یکدیگر برخورد کرده و ساییدگی به وجود می آید. با استفاده بیشتر از این مفاصل در طول شبانه روز درد و تورم در این ناحیه نیز افزایش می یابد. آرتروز در مفاصل دست و پا، زانو، پهلو، گردن و یا ستون فقرات را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد. اغلب افراد در سنین بالاتر به این بیماری دچار می شوند اما متاسفانه جوانان نیز در معرض آن هستند. از دلایل اصلی آرتروز زانو می توان به اضافه وزن شدید و یا عفونت و آسیب به زانو اشاره کرد. درمان قطعی و کاملی برای این بیماری وجود ندارد و پزشک با انجام درمان های جانبی به بیمار و کاهش درد او کمک می کند. در نهایت و در صورت لزوم می توان با عمل جراحی و جایگزینی اتصال مفصل با یک فلز و یا ابزار پزشکی دیگر وضعیت بیمار را تا حد خوبی بهبود بخشد.

روماتیسم مفصلی( آرتریت روماتوئید)

این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن بافت ها و بخش های مختلف خودی را بیگانه تلقی کرده و به آن حمله می کند. در روماتیسم نیز سیستم ایمنی بافت بدن را تخریب می کند. روماتیسم با اثر بر پوشش مفاصل باعث تورم آنها می شود و پس از مدتی بیمار درد شدیدی را حس خواهد کرد. با گذشت زمان علائم و پیشرفت بیماری افزایش می یابد. تقریبا افراد در همه ی سنین ممکن است به این عارضه دچار شوند و نمی توان سن خاصی را برای آن در نظر گرفت. البته این بیماری اغلب در خانم ها دیده می شود. برای مثال التهاب مفصل زانو و تخریب غضروف آن؛ مشکلات ناشی از روماتیسم مفصلی هستند. پزشک با بررسی علائم بالینی در کنار انجام تست های آزمایشگاهی به سرعت مشکل بیمار را تشخیص داده و درمان را آغاز می کند.

درمان قطعی زانو درد +  بهترین دکتر زانو در تهران + بهترین بیمارستان فوق تخصصی زانو در تهران

در رفتگی زانو

سوانح مختلفی ممکن است سبب جا به جا شدن استخوان های موجود در زانو؛ و خارج شدن آنها از محل اصلی خودشان شود که به دررفتگی معروف است. فرد درد زیادی را در اطراف زانو تحمل می کند و با حرکت دادن پا این درد تشدید می شود.

در رفتگی و یا نیمه در رفتگی کشکک زانو

عوامل زیادی ممکن است سبب این عارضه شود؛ به درستی راه نرفتن و یا مشکلاتی که از بدو تولد در قسمت کشکک زانو وجود دارد. علاوه بر درد شدید تورم، بزرگ شدن این ناحیه از پا کبودی نیز اتفاق می افتد.

شکستگی استخوان زانو

در صورتی که آسیب وارد شده به استخوان زانو بسیار جدید باشد ممکن است هر یک از استخوان ها دچار شکستگی شوند که با کمک یک جراح خوب زانو قابل درمان است. احتمال صدمه و شکستگی در استخوان کشکک و کاسه ی زانو بسیار بیشتر می باشد

موارد ذکر شده تنها بخشی از مشکلات زانو هستند و برای بررسی بیشتر هر یک از دردهای زانو و مراجع به موقع به یک پزشک جراح زانو الزامی است.


بهترین دکتر زانو در تهران 


بهترین متخصص زانو فردی است که بعد از گذراندن دوره تخصصی ارتوپد تصمیم می گیرد در زمینه زانو ادامه تحصیل دهد. این دسته از متخصصان به پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات مفصلی می پردازند. در واقع بیمارانی که دچار آسیب ها و بیماری های اسکلتی مانند ناهنجاری های ستون فقرات و مفاصل شده‌ اند باید به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه کنند. اما برخی متخصصین بر روی مناطق خاصی از بدن مهارت بیشتری دارند. مانند ناحیه لگن و زانو که اگر مشکل زانو شما نزد متخصص ارتوپد درمان نشود باید به بهترین متخصص زانو مراجعه کنید.

 ویژگی بهترین متخصص زانو

مدرک تحصیلی معتبر

بهترین پزشک متخصص باید مدرک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه ها دریافت کرده باشند.

موقعیت مکانی مناسب

مطب پزشک متخصص باید در موقعیت مکانی مناسبی قرار داشته باشد که افراد به راحتی بتوانند به مطب ایشان مراجعه کنند

استفاده از بروزترین دستگاه ها

بهترین پزشک متخصص باید برای انجام خدمات از بهترین و بروزترین دستگاه ها استفاده کند

جواز طبابت

بهترین پزشک متخصص باید جواز طبابت داشته باشند و زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کنند.

وظایف بهترین متخصص ارتوپد

در مطالب بالا اشاره کردیم که بهترین متخصص ارتوپدی در تهران یا هر شهر و شهرستان دیگری فردی است که باید در زمینه بیماری های استخوانی، سایش مفاصل، تومورهای استخوانی و بسیاری از بیماری های استخوانی تخصص کافی و لازم را داشته باشد. در این قسمت می خواهیم به شما بگوییم وظیفه اصلی بهترین متخصص ارتوپد چیست؟ تا بهتر و راحت تر بدانید که بهترین متخصص ارتوپد چه ویژگی هایی دارد. از جمله وظایف اصلی یک متخصص خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تشخیص و درمان آسیب های ورزشی
  • تشخیص و درمان زوال مفصل بدن مانند آرتریت و ساییدگی مفصل
  • درمان عفونت های اندام
  • درمان تومورهای استخوان و بافت نرم
  • تشخیص و درمان بیماری های مادرزادی اندام ها

رایج ترین دلایل برای مشاوره با بهترین متخصص ارتوپد

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید به یک متخصص ارتوپدی خوب برای تشخیص علت و نحوه درمان آنها مراجعه کنید. برای اینکه بتوانید یک متخصص مجرب و موثر را برای درمان مشکلات استخوانی و مفصلی خود انتخاب کنید، باید ویژگی های بهترین متخصص ارتوپد را بدانید. برای درک این مشکل، باید شایع ترین عللی را بشناسید که برای تشخیص و درمان باید با متخصص ارتوپدی مشورت کنید. رایج ترین دلایل برای مشاوره با بهترین متخصص ارتوپد عبارتند از:

  • جراحی ستون فقرات
  • جراحی شانه و دست
  • جراحی تعویض مفصل زانو و مفصل ران
  • ارتوپدی اطفال
  • پزشکی ورزشی
  • جراحی پا و مچ پا
  • جراحی تومور استخوان و بافت نرم

روش های درمان قطعی زانو درد

معمولاً بسیاری از دردهای زانو با مراقبت‌های پزشکی، استراحت و مصرف دارو قابل درمان هستند. فیزیوتراپی و ورزش درمانی نیز میتواند به بر طرف شدن درد در ناحیه زانو کمک کند. اما با این وجود ممکن است برخی از بیماران نیاز به عمل جراحی داشته باشند. در ادامه به بیان روش‌های درمانی برای انواع درد زانو می‌پردازیم.

تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی

اگر مفصل زانوی بیمار دچار آسیب دیدگی شده باشد، طی یک عمل جراحی می‌تواند با مفصل مصنوعی یا همان پروتز جایگزین شود. این پروتز آلیاژی از فلز، پلاستیک و پلیمر است که عملکرد مفصل طبیعی زانو را تقلید می‌کند.

مدت زمان لازم برای انجام این عمل جراحی در حدود دو ساعت است، اما ریکاوری و توانبخشی آن به چند ماه زمان نیاز دارد. البته پزشک متخصص زانو قبل از انتخاب این عمل، وضعیت بیمار را از نظر شرایط سنی، وزن، میزان فعالیت های فیزیکی و وضعیت عمومی بدن را به طور کامل بررسی می‌کند.

آسیب دیدگی ناشی از آرتروز زانو، شایع ترین دلیل تعویض مفصل زانو است، از این رو به این عمل آرتروپلاستی نیز میگویند. پزشک فوق تخصص زانو زمانی این عمل تعویض مفصل زانو را تجویز میکند که سایر روش های درمانی مثل دارو، فیزیوتراپی و استفاده از عصا یا بریس زانو، جوابگو نباشد.

درمان قطعی زانو درد +  بهترین دکتر زانو در تهران + بهترین بیمارستان فوق تخصصی زانو در تهران

علاوه بر این میزان درد زانو، شدت ساییدیگی مفصل آن و تاثیری که بر روند فعالیت های روزانه بیماری مثل راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله و نشستن و برخاستن دارد، از فاکتورهای اصلی انتخاب این روش از سوی پزشک معالج است.

همانطور که اشاره شد، در صورت انجام عمل تعویض مفصل زانو، بیمار به چند ماه زمان برای ریکاوری نیاز دارد. پزشکان متخصص کلینیک توانبخشی و ارتوپدی توانا با در اختیار گذاشتن بهترین خدمات و با تکیه بر دانش خود، به بیماران کمک میکنند هرچه سریعتر به زندگی عادی برگردند.

تزریق داخل مفصلی در زانو

یکی از پیشنهاداتی که پزشک متخصص برای بهبود شرایط و کاهش درد مفصل زانو به بیمار ارائه می دهد، تزریق داخل مفصلی است. به این صورت که محلولی از ترکیب کورتون، هیالورونیک اسید، prp و داروهای مورد نیاز برای درمان را به مفصل زانو تزریق میکنند. تزریق درون مفصلی کمک میکند درد بیمار کاهش یافته و مفصل آسیب دیده بازسازی شود.

درمان قطعی زانو درد +  بهترین دکتر زانو در تهران + بهترین بیمارستان فوق تخصصی زانو در تهران

اما در چه شرایطی پزشک این درمان را برای بیمار در نظر می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم طبق نظر متخصصین، این درمان برای مراحل ابتدایی آرتروز، یک روش درمانی بسیار مناسب است. همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تزریق درون مفصلی، نتیجه قطعی دارد یا خیر باید بگوییم این نتیجه ای روش درمانی به وضعیت و شرایط بیمار و ترکیبات محلولی که برای تزریق در نظر گرفته می‌شود، بستگی دارد.

چنانچه یک ترکیب برای شما اثربخش نباشد، پزشک محلول دیگری را برای تزریق در مفصل در نظر می‌گیرد. پس این شرایط شماست که مشخص می‌کند این روش درمانی تا چه میزان می‌تواند نتیجه بخش باشد.

در برخی موارد هدف از تزریق داخل مفصل زانو، صرفاً کاهش درد و التهاب است تا بیمار  بتواند تمرینات کششی و تقویتی فیزیوتراپی را بهتر انجام دهد. همچنین به یاد داشته باشید که ممکن است  یک بیمار تنها با یکبار تزریق برای همیشه درمان شود و فرد دیگری نیاز به چندین مرحله تزریق در فواصل مختلف داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که تزریق ماده کورتون درون بافت مفصل، تنها 2 مرتبه توصیه می‌شود. لذا در صورتی که پس از دو بار تزریق تاثیری مشاهده نکردید از تزریق بیشتر از ۳ بار این محلول در سال خودداری کنید.

درمان قطعی زانو درد

راه های زیادی برای درمان زانو درد وجود دارد ؛ اولین و ابتدایی ترین راه برای درمان زانو درد مصرف دارو و مسکن است. اگر زانو درد دارید می توانید از مسکن هایی هم چون ایبوپروفن و یا استامینوفن استفاده کنید. فیزیوتراپی،  ورزش های اصلاحی و آب درمانی از دیگر راه ها برای درمان زانو درد است. برخی مواقع نیز پزشک مجبور به تزریق دارو در مفصل می شود . دارویی مثل کورتیکواستروئید که التهاب مفصل را کم می کند و یا این که درد را کم می کند البته پزشک در رابطه با تزریق این دارو می تواند نظر قطعی بدهد زیرا در تمام موارد جوابگو نیست.  یک مایع غلیظ دیگر به نام اسید هیالورونیک که خیلی طبیعی مفصل ها را چرب می کند. این مایع حرکت مفاصل را بهتر می کند و درد را نیز کم تر می کند اما متاسفانه تاثیر آن تنها چند ماه باقی می ماند.  پی آر پی یا همان پلاسمای غنی از پلاکت نیز یکی دیگر از راه های درمان زانو درد است اما عمل جراحی قطعی ترین راه برای درمان است که حتما باید تحت نظر بهترین دکتر زانو انجام شود تا به بهترین نحو ممکن انجام شود.

جراحی زانو

جراحی زانو به دو شکل انجام می شود گاهی وضعیت بیمار خیلی حاد نبست و پزشک تنها با یک تعویض جزئی قطعات جدید را جایگزین بخش آسیب دیده می کند و این جراحی ها نیز معمولا با برش های کوچکی همراه هستند اما گاهی اوقات نیز جراح غضروف و استخوان آسیب دیده از ران و استخوان ساق پا و زانو جدا می کند و مفصل مصنوعی را جایگزین می کند. چنان چه مایل هستید بیش تر در این باره بدانید می توانید با یک متخصص زانو مشورت کنید تا او با توجه به وضعیتی که دارید درمان را شروع کند.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید