با بالا رفتن دستمزد وکیل، بسیاری از زوجین به طلاق توافقی بدون وکیل روی آورده اند. در این مطلب به طور کامل مراحل طلاق توافقی بدون وکیل را برای شما توضیح داده ایم که در ادامه خواهید خواند.

طلاق توافقی بدون وکیل امکان پذیر است؟ + بهترین وکیل خانواده

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که روند سریع تری نسب به سایر طلاق‌ها دارد و تفاوت اصلی که با دیگر انواع طلاق‌ها دارد این است که طرفین باید با یکدیگر توافق می‌کنند که به زندگی مشترک خود خاتمه بدهند، این نوع جدایی برای طرفین هم زن هم مرد بدون دردسر و جنگ روانی است. یکی از انواع طلاق توافقی در ایران، طلاق توافقی بدون وکیل بوده که زن و شوهر به همراه مدارک طلاق توافقی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و درخواست طلاق توافقی خود را ثبت می‌کنند. بعد از تعیین شعبه، زن و شوهر به واحد مشاوره خانواده در دادگاه معرفی می‌شوند.

زن و شوهر صورت جلسه دادگاه که شامل مواردی نظیر مهریه، نفقه و اجرت المثل است را با توافق یکدیگر امضا می‌کنند. پس از صدور رأی طلاق توافقی، زوجین سه ماه فرصت دارند تا به محضر مراجعه کرده و صیغه طلاق آنها جاری شود. 

در چه صورت داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

داشتن وکیل در طلاق توافق الزمی نیست اما باید به این نکته توجه داشت زمانی که زن حق طلاق از جانب مرد دارد و برای طلاق و جدایی اقدام می کند ، این نوع از طلاق را هم طلاق توافقی می گویند با این تفاوت که در این صورت زن بایستی یک وکیل اختیار کند تا از جانب مرد او را طلاق بدهد پس در طلاق توافقی داشتن وکیل فقط در دو حالت الزامی است :

 زمانی که زن از جانب مرد بخواهد خودش را مطلقه کند یا به اصطلاح از حق طلاقش استفاده کند .

  زن یا شوهر یا هر دو مقیم خارج از کشور باشند و بخواهند به صورت توافقی طلاق بگیرند.

در این دو حالت داشتن وکیل برای طلاق توافقی اجباری است .

 طلاق توافقی بدون وکیل به چه نحو است؟ 

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل شامل توافق زوجین، ثبت نام در سامانه ثنا، ثبت نام در سامانه تصمیم، ثبت و تنظیم دادخواست طلاق توافقی، شرکت در جلسه دادگاه، صدور رای گواهی عدم امکان سازش، جاری شدن صیغه طلاق می‌باشد و تفاوتی با مراحل طلاق توافقی با وکیل ندارد، اما اگر شما در فرایند طلاق توافقی برای خود وکیل بگیرید، تمام این مراحل توسط وکیل انجام می‌شود. چون طلاق توافقی یکی از بی دردسرترین، کم هزینه‌ترین نوع طلاق است زوجینی که به این نتیجه می‌رسند جدایی به نفع آنها است، طلاق توافقی را انتخاب می‌کنند.

طلاق توافقی بدون وکیل امکان پذیر است؟ + بهترین وکیل خانواده

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

در این قسمت از مقاله میخواهیم مراحل طلاق توافقی بدون وکیل را به صورت کامل بیان کنیم.

توافق زوجین

 گام اول در طلاق توافقی بدون وکیل یا وکیل توافق زوجین بر سر مسائل مالی و غیرمالی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت المثل ایام گذشته است، زوجین چه وکیل داشته باشند چه نداشته باشند باید بر سر مسائل ذکر شده با یک دیگر توافق کنند و آن را به صورت مکتوب بنویسند و امضا نمایند، اما در صورت داشتن وکیل، زوجین توافقات خود را به او بیان می‌کنند و او توافقنامه را تنظیم می‌کند.

ثبت نام در سامانه ثنا

سپس زوجین باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند، سامانه ثنا برای ثبت دادخواست و پیگیری ابلاغیه می‌باشد، در چند ماه گذشته ثبت نام در سامانه ثنا جز مراحل طلاق توافقی نبوده، اما به تازگی اضافه شده است. شما می‌توانید به جای رفت و آمد مدوام به دادگاه در این سامانه ثبت نام کنید و از طریق اپلیکیش ثنا ابلاغیه‌های مربوط به دادخواست طلاق توافقی خود را مشاهده و بررسی کنید.

ثبت نام در سامانه تصمیم

 لازم به ذکر است که برای صدور گواهی عدم امکان سازش حضور شما در جلسات مشاوره و غربالگری بهزیستی الزامی است، برای شرکت در این جلسات زوجین باید در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و برای شرکت در جلسات مشاوره نوبت بگیرند، از انجا که تعداد افرادی که میخواهند در این جلسات شرکت کنند زیاد می‌باشد ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا نوبت شما شود، بعد از رسیدن نوبت شما باید در ۵ جلسه مشاوره که هر ده روز یکبار تشکیل خواهد شد، حضور پیدا کنید.

ثبت دادخواست طلاق توافقی

 یکی از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل این می‌باشد که شما باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و دادخواست طلاق توافقی خود را تنظیم و ثبت نمایید که از طریق سامانه ثنا امکانپذیر است، در صورتی که وکیل داشته باشید، وکیل شما فرایند تنظیم و ثبت دادخواست شما را انجام می‌دهد.

طلاق توافقی بدون وکیل امکان پذیر است؟ + بهترین وکیل خانواده

شرکت در جلسه دادگاه

 پس از ثبت دادخواست خود به زوجین پیامی ارسال می‌شود که تاریخ و زمان مراجعه به دادگاه در آن معین شده است، که زوجین موظف به حضور در جلسه دادگاه در زمان مقرر می‌باشند، در طلاق توافقی بدون وکیل زوجین در جلسه دادگاه توافقات خود را باید به قاضی اعلام نمایند تا قاضی به توافقات آنها رسیدگی و آن را مکتوب کند.

صدور رای گواهی عدم امکان سازش

در این مرحله از طلاق توافقی بدون وکیل‌، قاضی پس از بررسی نتیجه جلسات مشاوره و توافقات زوجین گواهی عدم امکان سازش را صادر خواهد کرد.

جاری شدن صیغه طلاق‌

 گواهی عدم امکان سازش دارای اعتبار سه ماهه است، زن و مرد در طول این سه ماه می‌توانند به دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند تا صیغه طلاق جاری و ثبت شود.

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل چه قدر است؟

این یک اصل ثابت شده است که انسان ناشی در امری با هزینه کرد چندین برابر فردی که دارای تجربه در آن موضوع است نتیجه ای بسیار ناقص تر از فرد مجرب ارائه می دهد. بنابراین بسیار مراجعینی بوده اند که پس از چندین بار طرح دعوی و عدم نتیجه، دست آخر با مراجعه به وکیل دادگستری مجرب به مقصود خویش نائل آمده اند. بنابراین هزینه طلاق توافقی بدون وکیل بعضاً بسیار گزاف تر از داشتن وکیل است. به علاوه که عدم اطلاع از قانون و امضاء صورت جلسات دادگاه دارای تبعات حقوقی است و ممکن است اثرات بسیار سنگین برای طرفین داشته باشد. مانند اینکه زن پس از ثبت طلاق به آنچه بذل کرده رجوع نماید و این اقدام زن از سوی مرد به دلیل عدم اطلاع از قانون بی پاسخ باقی بماند. که روشن است در این حالت زن تمام آنچه بخشیده که احتمالاً مهریه است را می تواند از مرد مطالبه نماید در حالی که به طلاق خدشه ای وارد نمی شود. برای جلوگیری از این اقدام زن کافی بود که اسقاط حق رجوع زن به مابذل شرط می شد.

فلذا با این مثال ساده میزان اهمیت وکیل در حتی پایین آوردن هزینه ها روشن شد.  

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل در تهران 

سؤال بسیاری از کاربران این است که آیا مراحل طلاق توافقی بدون وکیل در کرج و تهران با سایر شهرها متفاوت است؟ در پاسخ باید گفت تفاوتی در این زمینه وجود ندارد و مراحل طلاق توافقی بدون وکیل در تهران و کرج با سایر شهرها تفاوتی ندارد. بنابراین پس از اخذ گواهی انصراف از طلاق، زوجین می باید مبادرت به طرح دادخواست نمایند. سپس با دریافت ابلاغ وقت رسیدگی در زمان مقرر در جلسه دادرسی شرکت نمایند و با انجام مشاوره و عودت نظریه مشاور به دفتر دادگاه، قاضی دادگاه مبادرت به صدور رأی مطابق توافقات زوجین می نماید.

طلاق توافقی بدون وکیل امکان پذیر است؟ + بهترین وکیل خانواده

طلاق توافقی بدون وکیل چقدر طول می کشد؟

از آنجایی که در طلاق توافقی زوجین با توافق یکدیگر تصمیم خود را به جدایی گرفتنه اند و در رابطه با اموری  از قبیل نحوه پرداخت مهریه، نفقه وحضانت طفل و اموری از این قبیل با یکدیگر به اتفاق نظر رسیده اند، موجب گردیده که زن و شوهر پروسه انجام طلاق خود را به نسبت با سایر طلاق ها در موعد زمان کوتاه تری به انجام برسانند اما در رابطه با تشریفات اداری انجام طلاق  باید بدانیم که انجام طلاق توافقی چه توسط زوجین به انجام برسد یا مراحل آن توسط وکیل طلاق انجام پذیرد منوط به سپری شدن پروسه زمانی خواهد بود که نمی توان بدون رعایت آن، مقدمات راجع به اجرای  طلاق مربوطه را در خارج از موعد قانونی در نظر گرفته شده به مرحله اجرا در آورد .

سخن پایانی

در حقیقیت باید بگوییم که امکان طلاق توافقی بدون وکیل وجود دارد و قانون نیز الزامی برای اخذ وکیل و سپردن کارهای طلاق توافقی به وکلا ندارد، بدین ترتیب زوجین می‌توانند شخصا خود برای ثبت و تنظیم دادخواست طلاق توافقی و پیگیری روند پرونده طلاق توافقی مبادرت کنند.

البته لازم به ذکر است که افراد نمی توانند برای شرکت در جلسات دادگاه به فردی که وکیل دادگستری نیست وکالت محضری بدهند.

به طور کلی طرح دعوی طلاق توافقی یا باید توسط زوجین یا وکیل انجام بگیرد، گفتیم که مطابق قانون اخذ وکیل الزامی نیست، اما سپردن پرونده طلاق توافقی به یک وکیل مجرب و متخصص بسیار در فرایند سرعت پرونده و رسیدن به نتایج مطلوب موثر است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید