این روزها با بالا رفتن قیمت سکه، پرداخت مهریه بسیار چالش برانگیز شده است. در این مطلب به بررسی قوانین جدید مهریه پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

قوانین جدید مهریه با بالا رفتن قیمت سکه + بهترین وکیل مهریه

تجدیدنظر در احکام صادره پیرامون مهریه‌های تعیین شده با سکه

رئیس کل دادگستری استان تهران قضات محاکم حقوقی خصوصا قضات دادگاه های خانواده را مکلف کرد تا طی بازه زمانی یک هفته با رعایت حقوق زوجه با رعایت ضوابط و مقررات قانونی، نسبت به تجدیدنظر در آراء صادره پیرامون اشخاصی که به‌دلیل عدم توانایی پرداخت مهریه‌ای که بر مبنای سکه تعیین شده، و یا بر این مبنا محکوم شده‌اند، اقدام کنند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضاییه به مقوله افزایش قیمت سکه و مهریه‌هایی که با سکه تعیین شده‌اند، اشاره کرد و گفت: متأسفانه قیمت سکه بالا است؛ لذا به مسئولان قضایی ذیربط دستور می‌دهم ضمن توجه و تاکید به رعایت حقوق زوجه، در قبال کسانی که به سبب عدم توانایی پرداخت مهریه‌ای که با سکه تعیین شده، تحت تعقیب قرار می‌گیرند و یا محکوم شده‌اند، تجدیدنظری صورت دهند؛ با توجه به قیمت سکه، برخی از افراد حتی توانایی پرداخت مهریه تعدیل شده را هم ندارند و حتی از پرداخت یک سکه در ۲ ماه هم عاجزند؛ قطعاً به زندان رفتن یا در زندان ماندن یک فرد مُعسر از پرداخت مهریه، درست نیست و خلاف شرع و قانون است و البته اینجا رعایت حقوق زوجه هم مجددا تاکید می شود.

در همین راستا؛ علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران قضات محاکم حقوقی خصوصا دادگاه های خانواده را موظف کرد تا طی بازه زمانی یک هفته با رعایت حقوق زوجه، نسبت به تجدیدنظر در آراء صادره پیرامون اشخاصی که به‌دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه‌ای بر مبنای سکه می باشد و احکام محکومیت دادگاه ها بر این مبنا صادر شده است، اقدام نمایند و گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه را به حوزه ریاست دادگستری کل استان تهران اعلام کنند.

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین خطاب به قضات دادگاه‌های حقوقی تاکید کرد تا ضمن رعایت همه‌جانبه حقوق زوجه و در راستای کاهش جمعیت کیفری و جلوگیری از زندانی شدن اشخاص معسر، رویکرد و رویه‌ای اتخاذ شود تا اشخاص مُعسر از پرداخت مهریه، به زندان نروند.

قوانین جدید مهریه با بالا رفتن قیمت سکه + بهترین وکیل مهریه

مطالبه مهریه 

مهریه به عنوان یکی از حقوق اصلی زن بعد از عقد نکاح به شمار می رود که از لحاظ قانونی زوج موظف به پرداخت آن است. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که یکی از آثار مالی ازدواج که هم در قانون و هم در شرع برای زوجه تعیین شده است، مهریه می باشد. قانون مدنی صراحتا به این موضوع اشاره می کند که مهریه به مالکیت زوجه درآمده و وی می تواند هرگونه تصرفی در آن داشته باشد.

انواع مهریه 

مهر المسمی 

مال معین و مشخص است که زن و شوهر بر آن توافق میکنند. طلاق پس از نزدیک زوجه را مستحق کل مهرالمسمی میکند و قبل از نزدیکی مستحق نصف آن است.

مهر المثل 

هرگاه بر مهریه توافق نشود و در عقدنامه ذکر نگردد مهریه بر حسب عرف بر اساس وضعیت زوجه تعیین میشود.(توسط کارشناس رسمی)

مهر المتعه 

زمانی که مهریه تعیین نشده و طلاق قبل از نزدیکی باشد.

راه های مطالبه مهریه

به دو طریق میتوان نسبت به مطالبه مهریه اقدام کرد:

1- دادگاه خانواده که زوجه با دادخواست حقوقی آن را مطالبه می نماید و همزمان توقیف اموال همسرش را نیز تقاضا میکند.

2- اجرای ثبت اسناد رسمی که مراحل آن تاحدی راحت تر است.

قوانین جدید مهریه با بالا رفتن قیمت سکه + بهترین وکیل مهریه

راه های توقیف اموال بابت مهریه

  • در صورت عدم تادیه مهریه توسط زوج، زوجه می تواند با معرفی اموال و دارایی های زوج تقاضای توقیف اموال او را بنماید.
  • حتی حقوق ماهانه زوج از سازمان های دولتی یا خصوصی قابل توقیف در ازای مهریه است. که اگر شوهر متاهل باشد یک چهارم و اگر نه یک سوم آن تا زمانی که شوهر همسری اختیار نکرده قابل توقیف است.
  • اگر شوهر مالی داشته باشد که زوجه احتمال می دهد اقدام به فروش یا انتقال آن کند، می تواند درخواست صدور قرارتامین خواسته مطرح نماید که در این صورت مال مذکور تا زمان تعیین تکلیف و صدور حکم دادگاه توقیف می شود که در صورت عدم پرداخت به طرق دیگر تامین مهریه از محل آن امکان پذیر است.
  • البته اموال زوج نباید جزو مستثنیات دین باشد وگرنه مهریه از مازاد اولی که مستثنیات دین هستند تامین و پرداخت می گردد.
  • اگر زوج ادعای اعسار کند و اعسار او پذیرفته شود این رای موقتی است و هر زمان که استطاعت یک جا داشته باشد مکلف است آن را پرداخت کند.

مطالبه مهریه صرفا به دوران طلاق محدود نمی شود بلکه خانم این امکان را دارد که حتی در طول دوران زندگی مشترک نیز مهریه را از شوهر خود تقاضا کند. مهریه عندلمطالبه شرایطی را برای خانم تعیین نموده است که هر زمان بتواند اقدام به اجرا گذاشتن مهریه نماید. اما در مهریه عندالاستطاعه شرایط کمی متفاوت است و استطاعت و توانایی مالی مرد در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد. اغلب زوجین قبل از عقد ازدواج در ارتباط با تعیین مهریه و شرایط قانونی آن با وکیل مهریه و یا مشاوران حقوقی که دانش بالایی در زمینه مهریه دارند، مشورت می گیرند.

وکیل مهریه چه کسی است؟

حوزه وکالت در حال حاضر به نحوی شده است که بسیاری از وکلا به صورت تخصصی صرفا در یکسری دعاوی حقوقی فعالیت کرده و وکالت پرونده ها را قبول می کنند. بحث دعاوی مهریه نیز به همین شکل است و وکلایی که دانش و مهارت کافی در این زمینه داشته و می توانند به بهترین شکل ممکن مهریه موکل را از روش های قانونی به اجرا بگذارند، به وکیل مهریه شهرت پیدا می کنند.

وکیل مهریه علاوه بر دانش و تسلط بالا بر قوانین مهریه، تجربه قابل قبولی در این حوزه داشته و می تواند به موکلین کمک نماید تا بتوانند به حقوق قانونی خود برسند. بنابراین می توان گفت که وکیل مهریه تجربه و مهارت کافی در اجرا گذاشتن مهریه زوجه دارد و اشخاصی که برای دریافت مهریه خود از وکیل کمک می گیرند، یقینا به آنچه که مورد انتظارشان است، می رسند. 

قوانین جدید مهریه با بالا رفتن قیمت سکه + بهترین وکیل مهریه

وکیل مهریه کاربلد چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که گفته شد، معلومات و تسلط بالا در ارتباط با قوانین مهریه و تجربه چندین ساله یک وکیل در رسیدگی به پرونده های مهریه، جزو ویژگی های اصلی وکیل مهریه محسوب می شود. خصوصیات فردی یک وکیل نیز می تواند تاثیر بسزایی در نوع روابط بین وکیل و موکل بگذارد. در واقع موکل این انتظار را دارد که وکالت پرونده مهریه را برعهده وکیلی قرار دهد که علاوه بر توانایی فردی در امر وکالت، متعهد به امور موکل باشد و به صورت مداوم پیگیر حق و حقوق وی باشد.

در هرصورت، ویژگی وکیل مهریه را می توان در موارد زیر عنوان کرد:

  • داشتن تسلط و دانش کافی نسبت به مقررات مهریه
  • مطلع بودن از آخرین تغییرات قوانین مهریه
  • متعهد به وظایف خود در قبال موکل
  • پیگیر بودن حقوق قانونی موکل
  • پیگیری روند رسیدگی به پرونده مهریه
  • ارائه راهکار و پیشنهادات مناسب در جهت دریافت مهریه توسط موکل

چند درصد مهریه به وکیل تعلق میگیرد؟ 

در رابطه با میزان حق الوکاله که به وکیل مهریه تعلق می گیرد عوامل متعددی از جمله توافق طرفین نقش داشته است اما در عرف وکلا این هزینه معادل ده درصد از مهریه وصول شده زوجه بوده است
وقتی شما بخواهید پرونده حقوقی خود از جمله مطالبه مهریه که یک دعوی مالی بوده به یک وکیل بسپارید در ابتدا امر آن وکیل با شما قراردادی منعقد می نماید و در آن در رابطه با حدود اختیاراتی که قرار است در پرونده شما به او داده شود مشخص می گردد تا او بتواند برحسب آن شرط وظایف خود را بداند و برحسب آن اقدام به پیگیری کاری که به او سپرده می شود باشد خوب مسلما در اینجا این شخص حقوقی مستحق دریافت حق الزحمه که در اصطلاح عرفی به آن حق الوکاله وکیل گفته می باشد بوده است و این هزینه برحسب تعرفه مشخص شده وکلا دادگستری که هرساله اعلام گردیده می شود محاسبه می شود و در رابطه با مهریه که دعوی مالی بوده درصد حق الوکاله برحسب میزان بهای خواسته که میزان مهریه طلب شده بوده تعیین گردیده می شود که میزان آن معادل حداقل پنج میلیون ریال و حداکثر دویست میلیون ریال بوده است اما همان طور که بیان شد این میزان ثابت نبوده و ممکن است برحسب تراضی طرفین این میزان افزایش یابد که این امر منع قانونی نداشته است و تنها رضایت زوجه به عنوان موکل پرونده کافی بوده است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید