بسیاری از مسافران مازندران تمایل دارند غذاهای برنجی این استان را تجربه کنند، گفتنی است که غذاهای برنجی، طعم خارق‌العاده غذای محلی مازندران است.

غذاهای برنجی، طعم خارق‌العاده غذای محلی مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: تنوع غذاهای محلی مازندران، این استان را به یکی از بهترین مقاصد شکم‌گردی در ایران تبدیل می‌کند. پس همراه‌مان باشید تا به دنیای خوشمزه ترین غذاهای شمالی و بهترین غذاهای سنتی مازندران قدم بگذاریم و ببینیم شکم‌گردی در این دیار چگونه است. طعم منحصر به فرد و خاص غذاهای محلی و سنتی مازندران به خاطر مواد اولیه ای همچون انار، رب انار و بادمجان و گردو زبانزد عام و خاص است. به جرات می توان گفت گردشگران و توریست ها بیشتر از خود مازندرانی ها طرفدار این غذاها می باشند پیشنهاد میکنیم برای یک بار هم که شده طعم این غذاهای خوشمزه را بچشید.

غذاهای برنجی مازندران، عطری از بهشت

اردک شکم‌پر

اردک شکم‌پر مانند دیگر غذاهای شمالی همراه با برنج، سبزی و ترشی سرو می‌شود. برای تهیه این غذای اصیل ایرانی که به زمان و حوصله بسیاری نیاز است، شکم اردک محلی را با سبزی‌های معطر نظیر اِناریچه، سِرسِم و همین طور رب انار ترش، پیاز، سیر و گردو پر می‌کنند. این مخلفات ترش‌مزه به‌حدی لذیذ هستند که کمتر کسی می‌تواند در برابر آن مقاومت کند. با اینکه غذای یادشده در استان گیلان نیز پرطرفدار است؛ اصالت این غذا به استان مازندران برمی‌شود. اردک شکم‌پر، غذایی بسیار مجلسی به حساب می‌آید که اغلب پای ثابت سفره مهمانی‌ها است.

غذاهای برنجی، طعم خارق‌العاده غذای محلی مازندران

پلومرغ بهشهری

بهشهر یکی از شهرهای استان مازندران است و در میان خوشمزه‌هایش نام پلومرغ بهشهری می‌درخشد. برای تهیه این غذا از برنج، سیب‌زمینی، پیاز، فیله مرغ، رب انار، زعفران دم‌کرده و روغن استفاده می‌شود. این غذا با تمام پلومرغ‌هایی که تا کنون خورده‌اید فرق دارد.

اکبر جوجه

اکبر جوجه غذایی بسیار نام آشنا در شمال کشور و استان مازنداران است و رستوران‌های بسیاری آن را عرضه می‌کنند. اکبر جوجه در واقع یک شیوه پخت جوجه بوده که به تدریج به یکی از مشهورترین غذاهای شمال تبدیل شده است. جوجه، رب انار شیرین، لیموترش، زعفران دم‌کرده، روغن مایع و نمک و فلفل مواداولیه این غذا هستند که معمولا در کنار برنج سرو می‌شود.

نخود پلو با کشمش

از دیگر غذاهای پروتئین دار و پرخاصیت مازندران می توان به نخود پلو با کشمش اشاره کرد، این غذای محلی مازندرانی خوشمزه را می توان در وعده های سحری و افطار میل کرد. موادی که در این غذا به کار می رود برنج آبکش شده، رب انار ترش، مرغ یا گوشت، پیاز متوسط، نمک، نخود و کشمش، فلفل و ادویه می باشد.

غذاهای برنجی، طعم خارق‌العاده غذای محلی مازندران

طرز پخت دو غذای برنجی مازندران

کشمش پلو

کشمش پلو در مازندران با مرغ تهیه می‌شود؛ گرچه امکان تهیه آن با اردک یا گوشت نیز وجود دارد. این غذا جزو غذاهای نذری در مناطق شمالی کشور به حساب می‌آید.

مواد لازم برای ۴ نفر:

۴ پیمانه برنج

۳ عدد سینه یا ران مرغ

یک عدد پیاز متوسط

یک پیمانه کشمش

۵۰ گرم کره

نصف پیمانه رب نارنج یا رب انار

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

زعفران دم‌کرده به میزان لازم

طرز تهیه کشمش پلو

ابتدا تکه‌های مرغ را با مقداری کره خوب سرخ کنید. سپس آن‌ها را از تابه درآورید و پیاز نگینی خردشده را در کره تفت دهید تا طلایی شود. در ادامه زعفران و رب نارنج یا رب انار را بیفزایید و برای مدت کوتاهی تفت دهید. مرغ سرخ‌شده و یک لیوان آب جوش را به آن اضافه و حرارت را کم کنید تا مرغ خوب بپزد. در اواخر پخت مرغ می‌توانید مقداری آب نارنج به مرغ اضافه کنید.

کشمش را در مقداری آب خیس کرده و آبکش کنید. وقتی کاملا خشک شد، آن را در روغن یا کره تفت دهید تا نرم و براق شود. اگر طعم ترش و شیرین را می‌پسندید، کمی زرشک نیز با کشمش تفت دهید.

غذاهای برنجی، طعم خارق‌العاده غذای محلی مازندران

برنج را از قبل با آب و نمک خیس کنید و سپس به‌روش آبکشی بپزید. بعد کشمش را لابه‌لای برنج بریزید و آن را دم کنید. وقتی برنج دم کشید، روی آن کره یا روغن حیوانی بریزید. سپس در ظرف موردنظرتان بکشید و با مرغ پخته سرو کنید.

بیج بیج

بیج بیج یکی دیگر از خورش‌های ساده شمالی است که در مازندران با نام بیج بیج و در گیلان به‌عنوان واویشکا شناخته می‌شود. این غذای ساده از ترکیب گوشت چرخ‌کرده و سرخ‌شده با سیب‌زمینی سرخ‌شده تشکیل شده است که با برنج یا نان مصرف می‌شود.

مواد لازم برای ۳ نفر:

۲۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده

۲ عدد گوجه‌فرنگی متوسط

یک عدد پیاز متوسط

یک عدد سیب‌زمینی

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه بیج بیج

پیاز را نگینی خرد کنید، به آن نمک و فلفل و زردچوبه بزنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. گوشت چرخ‌کرده را به آن بیفزایید و تاحدی سرخ کنید که گوشت تغییررنگ دهد. در ادامه گوجه‌فرنگی‌ها را به‌صورت نگینی خرد کرده و به باقی مواد اضافه کنید تا با شعله ملایم برای حدود ۱۵ دقیقه تفت بخورد. به‌جای گوجه می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه استفاده کنید.

غذاهای برنجی، طعم خارق‌العاده غذای محلی مازندران

سیب‌زمینی را نگینی خرد کرده و جداگانه سرخ کنید. غذا را در ظرف بکشید، کنار آن سیب‌زمینی سرخ‌شده بگذارید و با نان یا برنج نوش جان کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید