مازندران نه تنها به جاذبه‌های طبیعی که به غذاهای محلی خود نیز شهرت دارد، با ما همراه باشید و درباره معروف‌ترین آش‌ها و خورش‌های مازندران بدانید.

معروف‌ترین آش‌ها و خورش‌های مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: مازندران یکی از شهرهایی است که به دلیل تنوع غذایی و غذاهای خوشمزه توریست های زیادی را به خود جذب کرده است. یادتان باشد اگر به بهشت سرسبز مازندران سفر کردید حتما طعم این غذاهای خوشمزه را تجربه کنید و لذت ببرید.

آش‌های خوش‌طعم مازندران

آش به‌عنوان یکی از متنوع‌ترین غذاهای مازندرانی است که به‌عنوان پیش‌غذا و برای عصرانه مصرف می‌شود. از آش‌های محلی این منطقه می‌توان به آش اِگره، دوآش، بِنه بَزه آش و چَنگل اُو اشاره کرد که انواع و اقسام سبزی‌های محلی از اناریجه و گزنه تا رب‌های خوشمزه‌ای همچون رب آلوچه، ازگیل، انار و نارنج در آن‌ها به کار می‌رود.

بنه بزه آش

بنه بزه آش سرشار از کلسیم و فسفر و ویتامین‌های گروه E ،A و D است که نقش موثری در پیشگیری از پوکی استخوان ایفا می‌کند.

معروف‌ترین آش‌ها و خورش‌های مازندران

مواد لازم:

۳۰۰ گرم اسفناج

۳۰۰ گرم برنج نیم‌دانه

۱۰۰ گرم گشنیز

۱۰۰ گرم شوید

یک کیلو ماست

۱۰۰ گرم سیر

۵۰ گرم نعنا

نمک به میزان لازم

طرز تهیه بنه بزه آش

اسفناج، گشنیز و شوید را خرد کنید و مقدار کمی از آن‌ها را همراه با سیر و نعنا در هاون بکوبید. سپس سبزیجات و سیر له‌شده را با ماست مخلوط کنید. برنج نیم‌دانه را بشویید و همراه با مابقی سبزیجات خردشده و آب روی اجاق بگذارید تا بپزند. بعد از ۴۵ دقیقه، آش حاضر است؛ فقط باید ماست دلال‌زده (مخلوط سبزیجات و سیر له‌شده با ماست) را به آن اضافه و سرو کنید.

آش چهل گیاه

آش چهل گیاه که با نام‌های دیگری همچون آش هفت ترشی، آش ترش، آش گزنه و کال چهارشنبه آش شناخته می‌شود، از غذاهای مرسوم در چهارشنبه آخر سال است.

این آش از قدیمی‌ترین آش‌های مازندران به شمار می‌رود و علت ترشی آن شاید به این دلیل باشد که نشان‌دهنده انزجار و بیزاری و اظهار دلسردی از سال کهنه است. در این آش از انواع گیاهان کوهی نظیر زولنگ، اناریجه، گشنیز، شوید و گزنه، انواع حبوبات همچون عدس، لوبیا، نخود، چغندر و باقلا استفاده می‌شود.

معروف‌ترین آش‌ها و خورش‌های مازندران

مواد لازم برای ۱۰ نفر:

۳۰۰ گرم چغندر

یک‌سوم پیمانه باقلا

یک‌سوم پیمانه نخود

یک‌سوم پیمانه لوبیا

یک‌چهارم پیمانه عدس

یک پیمانه برنج نیم‌دانه

یک کیلو سبزی محلی (اناریجه، زلنگ، گزنه، پونه، نعنا، گشنیز و سیر)

یک‌چهارم پیمانه گندم

یک‌چهارم پیمانه جو

یک‌چهارم پیمانه ماش

آب نارنج، آب‌لیمو، آب انار ترش، آب‌غوره، سرکه، گوجه سبز و شیره ازگیل به میزان لازم

نمک، فلفل و شکر به میزان لازم

طرز تهیه آش چهل گیاه

ابتدا چغندر را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید. سبزی‌ها را نیز بشویید و خرد کنید. حبوبات را از شب قبل بخیسانید و آن‌ها را همراه با برنج نیم‌دانه و چغندر و آب روی حرارت قرار دهید. پخت حبوبات حدود دو تا سه ساعت طول می‌کشد.

پس از پخت برنج و حبوبات، اگر لازم بود به آن آب اضافه کنید. سبزی‌های خرد شده را نیز به سایر مواد آش بیفزایید. وقتی سبزی‌ها پخت، همه ترشی‌ها را در آش بریزید. برای اینکه میزان ترشی آن متناسب با سلیقه‌تان باشد، می‌توانید از هرکدام یک قاشق غذاخوری به آش اضافه کرده و در صورت تمایل مقدار آن را بیشتر کنید.

معروف‌ترین آش‌ها و خورش‌های مازندران

چنانچه طعم ملس را می‌پسندید، از مقدار کمی شکر کمک بگیرید. در نهایت آش را مزه کنید، آن را در ظرف سرو بکشید و روی آن سیرداغ بدهید.

خورش‌های مازندرانی بی‌همتا در طعم

آغوز مسما

عطر و ظاهر آغوز مسما مازندران بدون تردید هر فردی را به سمت خود می‌کشاند. این غذای مازندرانی بسیار لذیذ بوده و طرفداران بسیاری دارد. برای تهیه این غذا به موادی همانند گوشت اردک، گردو، دانه ساییده شده انار، رب انار، پیاز، ادویه و آب نیاز است.

این غذا به دلیل آنکه گوشت اردک و گردو را در خود جای داده است، سرشار از پروتئین، مواد معدنی و سایر ویتامین‌ها بوده و معمولا با برنج، نان و ترشی‌های محلی سرو می‌شود. بد نیست بدانید که آغوز در زبان محلی به معنای گردو است. این خورشت حداقل یک بار ارزش امتحان کردن را دارد.

اسپناساک

شاید اسم این غذای محلی کمی عجیب به نظر برسد، اما اسپناساک در حقیقت همان خورشت اسفناج بوده که ممکن است بارها آن را میل کرده باشید. اسپناساک نام محلی خورشت اسفناج در مازندران است، اما طعم آن با تمام خورشت‌های اسفناجی که تابه‌حال میل کرده‌اید، کاملا متفاوت است.

مواد تشکیل‌دهنده این غذای مازندرانی شامل گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی‌های محلی، ادویه‌های مختلف و آب است، اما می‌توانید در صورت تمایل به آن هویج هم اضافه کنید. بد نیست بدانید که برخی از نقاط استان مازندران در این غذا به جای گوشت از تخم مرغ استفاده می‌کنند. طعم خورشت اسپناساک بسیار لذیذ بوده و معمولا در وعده ناهار و با برنج میل می‌شود.

معروف‌ترین آش‌ها و خورش‌های مازندران

خورشت آلو

خورشت آلو یا مرغ و آلوی مازندرانی نام یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران بوده که اگر یک بار آن را میل کنید، به هیچ عنوان طعم فوق‌العاده آن را از یاد نخواهید بود. ترکیبات به کار رفته در این غذا شامل مرغ تکه شده، آلو، دانه انار ترش، آب نارنج، پیاز، گردو و زعفران می‌شود که طعمی ملس در اختیار شما قرار خواهد داد، اما اگر به علت وجود انار و آب نارنج طعم غذا ترش شد، می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید. خورشت آلو با برنج سرو می‌شود و برای تزیین می‌توان مقداری زرشک، خلال پسته و گل محمدی به آن اضافه کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید