مازندران فارغ از طبیعت زیبا و دیدنی دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی است، با ما همراه باشید و درباره کاخ مرمر و چند جاذبه‌ تاریخی در مازندران بیشتر بدانید.

کاخ مرمر و چند جاذبه‌ تاریخی در مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان مازنداران با مکان های گردشگری متعدد و جذاب آن ، یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در گرمای تابستان است. مازندران، جدا از دریا و سبزی جنگل‌هایش، جاهای زیادی برای دیدن دارد، جاهایی که به دلیل فاصله کم شهرهای شمالی با هم و دسترسی آسان به این مناطق، رفتن و گشت و گذار در آنها آنقدر که تصورش سخت است اتفاق دور از ذهنی نیست. ساکنین شهر تهران به دلیل کوتاه بودن مسافت بدون نیاز به خرید بلیط پرواز و به صورت زمینی با ماشین شخصی و یا اتوبوس به این خطه سرسبز سفر می کنند، درصد زیادی از گردشگران را شامل می شوند.

کاخ مرمر، بنایی زیبا و باشکوه در مازندران

کاخ مرمر یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی ایران است و از جاهای دیدنی رامسر، عروس شهرهای شمال ایران به شمار می‌آید. این کاخ با قدمتی از دوره پهلوی اول در باغی وسیع و سرسبز واقع شده و دارای مجموعه‌ای متنوع از موزه‌ها نظیر موزه حمام قدیم، موزه اسناد، کاخ شاه، موزه مردم‌شناسی رامسر و موزه بین‌المللی عاج ایران است. کاخ مرمر که در حال حاضر به‌عنوان موزه کاربری دارد، در سال ۱۳۹۰ لقب پربازدیدترین موزه ایران را به خود اختصاص داد. این کاخ موزه با طراحی بی‌نظیر و شکوهی حیرت‌انگیز، مکانی فوق‌العاده برای عکاسی است.

کاخ مرمر و چند جاذبه‌ تاریخی در مازندران

کاخ مرمر رامسر به دستور رضاشاه در سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ به‌عنوان استراحتگاهی برای خاندان سلطنتی بر روی تپه‌ای مشرف به دریا و جنگل‌های زیبای رامسر احداث شد. دلیل نامگذاری این کاخ، استفاده از سنگ مرمر در این بنا و ساخت چهار ستون مرمری و دو ببر مرمری در ایوان ورودی کاخ بوده است. رضاخان تنها چهار سال از کاخ مرمر استفاده کرد و این کاخ پس از وی، به پسرش، محمدرضا شاه پهلوی رسید؛ آن‌ها تا زمان انقلاب در سال ۱۳۵۷ از کاخ مرمر به‌عنوان اقامتگاه موقت و چند روزه استفاده می‌کردند.

آدرس: استان مازندران، رامسر، میدان انقلاب، خیابان رجایی

تلفن: ۵۵۲۲۵۳۷۴-۰۱۱

چند بنای تاریخی در مازندران

کلیسای سرخ آباد

سوادکوه در کنار جاذبه های طبیعی که در دل خود جای داده است، دیدنی های تاریخی هم دارد که به همین سبب سالانه افراد بسیاری را به سوی خود جذب می کند. کلیسای سرخ آباد که از آن با عنوان کلیسای آلمانی ها نیز یاد می شود، مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان سوادکوه، روستای سرخ آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۲۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کلیسای سوادکوه که با پلان مستطیل شکل در جانب شرقی جاده سوادکوه، در نود کیلومتری جنوب قائم شهر، در محل سرخ آباد قرار دارد.

کاخ مرمر و چند جاذبه‌ تاریخی در مازندران

این کلیسا در اوایل دوران پهلوی برای انجام مراسم مذهبی کارکنان راه آهن ساخته شد و در حال حاضر در شرف ویرانه کامل قرار دارد. کلیسای سرخ آباد که از آجر و گچ ساخته شده و پایین بنا نیز کاهگل شده است دارای پوشش حلب گالوانیزه در سقف است. کف این بنا سیمانی و دیوارهایش نیز به وسیله سیمان سفید پوشیده شده است. بر سر در این کلیسا نوشته ای به زبان ایتالیایی حک شده است. کلیسای آلمانی ها کوچکترین کلیسای ایران به شمار می رود.

آتشکده آمل

آتشکده آمل که با نام آرمگاه ال رسول آمل نیز شناخته می‌شود، یکی از یادگارهای دوره ساسانی و مکان های دیدنی آمل است و در محله پائین بازار، در شهر قدیم (عوام کوی) قرار دارد. در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا با توجه به ویژگی‌های خاص معماری در شمار بناهای قرن نهم هجری قمری است و در مقایسه با سایر برج‌های این دوره از وسعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

کاخ مرمر و چند جاذبه‌ تاریخی در مازندران

ساختمان این بقعه شامل بدنه چهار گوشه و برج مخروطی شکل است و در قسمت فوقانی بدنه دارای مقرنس‌های تزیینی است. آتشکده بصورت چهار گوشه و گنبد مخروطی است و گنبد آن دو پوش است که هر دو پوش آن در اثر زلزله و عوامل جوی منطقه خراب شده است. عمده تزیینات بنا طاق و قوس و قرنیس‌های آجری و کاشیکاری در قسمت فوقانی است. جسد شمس آل رسول محمد بن محمود آملی با نام کامل شمس الدین محمد بن محمود آملی از دانشمندان و پزشکان شهیر ایرانی در داخل این آتشکده به خاک سپرده شده است.

عمارت فاضلی

عمارت رویایی و بسیار زیبای فاضلی از دیدنی های ساری در محله آب انبار نو است و شامل دو عمارت مسکونی متعلق به دوره قاجار و پهلوی می‌شود. مجموعه بنای قدیمی فاضلی از نظر دارا بودن شیوه‌های تزیینی آجری در نمای داخلی حیاط، درب‌ها و پنجره‌ها و ویژگی‌های معماری دارای ارزش تاریخی، هنری و فرهنگی شایان توجه است. تزیینات بنا شامل آجر کاری (به صورت قواره بری) در کلیه دیوارهای حیاط و نقوش سنتی ساخته شده به وسیله آجر در نمای ساختمان دوره قاجار است.

کاخ مرمر و چند جاذبه‌ تاریخی در مازندران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید