سفر به مازندران حیرت‌انگیز است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم جاهای دیدنی مازندران کجاست.

جاهای دیدنی مازندران کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مازندران، یکی از زیباترین استان‌های ایران است که به قطب گردشگری شمال کشور شناخته می‌شود. این استان سرسبز و خوش آب و هوا یکی از پرطرفدارترین استان‌های ایران برای گردشگران است که هر ساله میزبان مسافران زیادی است. طبیعت بکر و زیبای این استان، آب و هوای دل انگیز و مردم مهمان نواز، مازندران را به یکی از اولین انتخاب‌ها برای گردشگری تبدیل کرده است. این استان در کرانه جنوبی دریای خزر واقع شده و در مجاورت استان‌های گلستان، گیلان، قزوین، البرز و تهران است. مازندران دارای ۲۲ شهرستان است و مرکز این استان، ساری، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای آن محسوب می‌شود. علاوه بر دریا و جنگل‌های زیبایی که در مازندران قرار دارد، جاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارد که به دلیل فاصله کم شهرهای این استان با یکدیگر، گشت و گذار در آنها به راحتی ممکن است.

جاذبه های طبیعی و دیدنی مازندران

چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت ایران استخرهای طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی از جنس تراورتن هستند که از جاهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌روند و در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا قرار دارند. اطراف چشمه‌ها پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی است و رنگ زیبای نارنجی‌ منحصربه‌فرد آن‌ها در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به وجود آمده است. این باداب‌ها شامل چندین چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می‌شود. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد.

جاهای دیدنی مازندران کجاست؟

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می‌کند.

مسیر ۱: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

مسیر ۲: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

آبشار شاهاندشت

در ارتفاعات مشرف ‌به روستای شاهاندشت، آبشار اصلی شاهاندشت با ارتفاع ۵۱ متر قرار دارد که از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استان مازندران و بزرگ‌ترین آبشار این استان به شمار می‌رود. آبشار شاهاندشت از هشت آبشار تشکیل‌ می‌شود. آبشار اول به طول تقریبی ۱۵ متر است. آبشار دوم به طول تقریبی ۳۰ متر، به مکانی زیبا ختم می‌شود که درب پشتی قلعه به وضوح از آن نقطه دیده می‌شود. آبشار سوم، چهارم و پنجم، از سه پله پی‌درپی تشکیل‌ می‌شوند که با یک طول کامل می‌توان آن را فرود رفت. پله‌ها به‌ترتیب ۱۰، ۱۸ و ۱۲ متر طول دارند و درمجموع طول آبشارهای سوم و چهارم و پنجم حدود ۴۰ متر است.

جاهای دیدنی مازندران کجاست؟

آبشار ۲۵ متری ششم از زیباترین آبشارهای این مسیر محسوب می‌شود. بعد از عبور از این آبشار به آبشار هفتم که طولش حدود ۲۰ متر است، می‌رسیم. طول آبشار آخر (هشتم) ۳۵ متر است. درمجموع ۵۵ متر فرود از بالای آبشار هفتم صورت می‌گیرد. زیبایی مناظر اطراف بی‌نظیر است و دماوند باشکوه به‌وضوح دیده می‌شود. آبشار شاهاندشت از جاهای دیدنی لاریجان به شمار می‌رود و در روستایی به همین نام و در کیلومتر ۹۶ جاده هراز قرار دارد. از سمت جاده منظره زیبای این آبشار دیده می‌شود.

مسیر اول: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهاندشت. پارک ماشین در کنار رودخانه هراز صورت می‌گیرد و از آنجا تا مکان آبشار حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی می‌طلبد.

مسیر دوم: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت. از محل پارک تا آبشار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌ باید بروید که این مسیر مناسب‌تر و پرترددتر است.

جاهای دیدنی مازندران کجاست؟

جاذبه تاریخی و جاهای دیدنی مازندران

پل ورسک

اولین نقطه زیبایی که می‌توانید بعد از سه ساعت رانندگی به آن برسید، پل ورسک است. این پل در میانه جاده فیروزکوه و در زیراب قرار دارد. عظمت پل ورسک درکنار قدمت تاریخی که دارد، این پل را به یکی از پل‌های مشهور جهان تبدیل کرده ‌است.

نقش تاریخی این جاذبه گردشگری واقع در مازندران فقط به اتصال جنوب به شمال کشور خلاصه نمی‌شود. بلکه سرنوشت دنیا در دوران جنگ جهانی دوم را کاملا تغییر داد. به شکلی که اگر این پل و خط ‌آهن آن ساخته نشده بود، شاید دنیای امروزی تحت فرمان طرفداران هیتلر رهبری می‌شد.

آبشار ورسک که به آبشار چشمه علی نیز مشهور است، به ارتفاع تقریبی ۲۰ متر از دره به سمت روستای ورسک جاری است. این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می‌گیرد و سالانه تعداد زیادی از طبیعت دوستان را به سوی خود می‌کشاند. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید در محور فیروزکوه بعد از گردنه گدوک کمی جلوتر به سمت راست وارد روستای ورسک شوید و از آن جا تا آبشار حدود ۴ کیلومتر راه است. مسیر رسیدن به این آبشار زیبا دقیقا از زیر پل ورسک می‌گذرد و باید در امتداد رودخانه حرکت کرد تا به آبشار ورسک رسید.

جاهای دیدنی مازندران کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید