در نخستین هفته ریاست محمدرضا فرزین بر بانک مرکزی، رکورد پول پاشی این بانک در بازار باز شکسته شد.

رکورد جدید بانک مرکزی در هفته اول ریاست فرزین / تزریق پول در بازار قله یک ماهه را فتح کرد

به گزارش سلام نو تجارت‌نیوز، بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود از عملیات اجرایی سیاست پولی را منتشر کرد و این گزارش از تداوم رکوردشکنی پول پاشی این بانک در بازار باز و تشدید دخالت‌ها در بازار شبانه حکایت دارد

رکورد جدید بانک مرکزی در پول پاشی

عملیات بازار باز، سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌ها اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و در قبال آن، نقدینگی مورد نیاز خود را از این بانک دریافت کنند. بانک مرکزی نیز با توجه به سیاست‌های خود، بخشی از این درخواست‌ها را پذیرفته و منابع نقدی مورد نیاز بانک‌ها را تامین می‌کند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، در هفته دوم دی‌ماه سال 1401 و در مرحله چهل و سوم عملیات بازار باز، 21 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی، درخواست نقدینگی خود که ارزش آن در مجموع به 115 هزار میلیارد تومان می‌رسید را به بانک مرکزی ارسال کردند.

به این ترتیب بازار باز بار دیگر شاهد رکوردشکنی در پول پاشی بود. به طوری که بانک مرکزی در اولین هفته ریاست محمدرضا فرزین، به بیش از 107 هزار میلیارد تومان از این درخواست‌ها پاسخ مثبت داد و در راستای مدیریت پول در شبکه بانکی این مبلغ را به بازار باز تزریق کرد.

دست و دلبازی بانک مرکزی ادامه دارد

با این تزریق پول 107 هزار میلیاردی، بانک مرکزی برای چهارمین هفته متوالی بیش از 100 هزار میلیارد تومان در بازار باز پول پاشی کرد که اتفاق بی‌سابقه‌ای در تاریخ عملیات بازار باز بانک مرکزی به حساب می‌آید.

همچنین لازم به ذکر است که تزریق این پول به بازار باز در قالب توافق بازخرید یا ریپو با سررسید هفت روزه و حداقل نرخ 21 درصدی انجام شد. نرخی که با وجود افزایش چشمگیر پول پاشی در هفته‌های اخیر، در چهار ماه گذشته تقریبا ثابت بوده است.

از سوی دیگر با توجه به پول پاشی 101 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به بازار باز در هفته گذشته، این مبلغ در هفته دوم دی‌ماه به بانک مرکزی بازگشت تا خالص عملیات بانک مرکزی در این هفته معادل 6 هزار میلیارد تومان باشد.

تزریق هزار و 560 میلیارد تومان در بازار بین بانکی

یکی دیگر از از ابزارهای اعمال سیاست پولی بانک مرکزی، دخالت در بازار بین بانکی است. بازاری که بانک‌ها نقدینگی مورد نیاز خود را از بانک‌های دیگر با سررسید بسیار کوتاه‌مدت و معمولا یک روزه تامین می‌کنند. با این وجود بانک مرکزی می‌تواند با دخالت در این بازار و عرضه منابع خود در آن، نرخ بهره بازار بین بانکی را کنترل کند.

در هفته منتهی به 12 دی‌ماه 1401، سه بانک به این طریق نقدینگی مورد نیاز خود را از بانک مرکزی تامین کردند و بانک مرکزی هزار و 560 میلیارد تومان تزریق پول به این بانک‌ها انجام داد. به این ترتیب، پول پاشی بانک مرکزی در بازار شبانه به بیشترین مقدار خود در یک ماه گذشته رسید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید