اصفهان زیبا و شکوهمند است، اگر تمایل دارید از محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: اصفهان یکی از زیباترین شهرهای ایران است که به واسطه جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی به جا مانده از دوران‌های گوناگون مخصوصا عصر صفوی، از مهم‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان و گردشگران خارجی است. در این نوشته با برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان شهری که «نصف جهان» است آشنا می‌شویم. شهر تاریخی اصفهان آمیخته ای از هنر و معماری ایران باستان و سده‌های میانی است. در هر نقطه از شهر شاهد شکوه هنر و ذوق ایرانی خواهید بود. شهر اصفهان زیبایی‌های خاصی دارد که بدین جهات این شهر را نصف جهان می‌خوانند. شهری با کاشی‌ کاری‌های آبی رنگ و هنرهای ظریف همگان را به سوی خود جذب می‌کند.

پل‌های پرآوازه اصفهان

سی و سه پل

معمار سی و سه پل استاد حسین بناء اصفهانی است که پسرشان محمدرضا اصفهانی شاهکاری همچون مسجد شیخ لطف الله را در کارنامه خود دارد. بر خلاف اینکه معمولا پل‌ها در قسمت های کم عرض ساخته می شوند، وی برای ساخت این پل، عریض ترین قسمت رودخانه زاینده رود را انتخاب کرد؛ چرا که این قسمت رودخانه در بستری کم عمق، وسیع و آرام ایجاد شده و دارای چشم اندازی تماشایی بود.

برای ساخت سی و سه پل از سه نوع مصالح عمده استفاده شده است: سنگ برای قسمت های زیرین و آجر و ملات ساروج و گچ برای قسمت های فوقانی. ساروج از ابتکارات معماران ایرانی در دوران بسیار کهن به شمار می رود که از خاک رس و آهک، خاکستر و مواد الیافی لوئی (تخم و پرزهای نوعی نی) و طی مراحل ویژه ای تهیه می شود.

بر اساس نظر کارشناسانِ زمین‌شناسی و میراث فرهنگی، پایه و فونداسیون این پل به گونه‌ای ساخته شده که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می دهد و به همین دلیل است که در دراز مدت نیز، آب نمی تواند آسیبی به آن بزند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان

پل خواجو

تمامی آثار هنری، علمی، مذهبی و فلسفی و مهندسی در تاریخ ایران حکایت از اعتقادات ایرانیان به پدیده ها و ساختار های متقارن و منظم دارد و انواع مختلفی از قرینه سازی از جمله تقارن انتقالی، تقارن انعکاسی، تقارن دورانی، تقارن مرکب در آنها استفاده شده است.

طراحی پل خواجو نیز از نوع تقارن انعکاسی یا آینه ای است که زیبایی خاص خودش را دارد. در تقارن انعکاسی، جسم، در دو طرف یک محور خاص به صورت یکسان دیده می شود اما فقط منعکس شده است. به این معنی که انگار نیمی از جسم واقعی و نیمی دیگر تصویر آن جسم در آینه است.

برای درک این نوع تقارن، باید در زیر پل بایستید. در این مکان متوجه فرورفتگی هایی در قسمت بالایی و میانی پایه های پل در طول ضلع شرقی آن خواهید شد و می بینید که در تمامی تالارها چهار فرورفتگی وجود دارد که با یک ریتم و آهنگ منظم در طول ضلع شرقی تکرار شده اند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون یکی از باغ‌های سلطنتی به جامانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که امروزه در میان مشهورترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد. بسیاری از محققان وجه تسمیه کاخ را انعکاس ۲۰ ستون ایوان در آب استخر بزرگ جلوی عمارت می‌دانند. معماری کاخ چهلستون ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی را به نمایش می‌گذارد. این بنا شامل یک ایوان اصلی به طول ۳۸ متر، عرض ۱۷ متر و ارتفاع ۱۴ متر است که رو به شرق ساخته‌ شده است؛ ستون‌های این ایوان هشت‌ضلعی از جنس چوب چنار و کاج هستند و چهارستون وسط آن روی چهار شیرسنگی قرار دارند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان

مدرسه چهار باغ

مدرسه چهارباغ اصفهان که نام خود را از چهار ایوانش می‌گیرد یکی حیرت‌انگیز ترین جاهای دیدنی اصفهان می‌دانند و گردشگران بسیاری در خصوص ویژگی‌های انحصاری آن سخن گفته‌اند. این بنا که به مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطان حسین نیز مشهور است آخرین بنایی است که در عصر حکومت صفوی ساخته شد. چهار باغ یکی از مدارس ویژه‌ی علوم دینی بوده که با پشتوانه‌ی مالی فراون به تربیت و تحصیلی طلاب اختصاص پیدا کرده بود. این بنا با تمام ویژگی‌های چشم‌گیرش زیبایی تمام و کمالی دارد. از گره چینی‌ها و کاشی‌کاری‌ها تا تمام طرح و نقشی که در تزئینات بیرونی و داخلی ساختمان و حجره‌های آن انجام شده است تا تصویری ماندگار بسازد. مدرسه چهارباغ پس از شهریور ۱۳۲۰ بازگشایی شد و در ۱۳۲۳ش به جای کتابخانه قدیمی آن کتابخانه‌ای به نام کتابخانه فرهنگ ساخته شد. پس از پیروزی انقلاب، نام مدرسه چهارباغ و کتابخانه آن به «مدرسه علمیه امام جعفرصادق» و «کتابخانه عمومی امام جعفرصادق» تغییر یافت. این مدرسه هم اکنون از مدارس طلبه نشین حوزه علمیه اصفهان است.

آدرس:‌ خیابان چهارباغ – مدرسه چهارباغ

ساعات بازدید:‌۹:۰۰ – ۱۷:۰۰

محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان

عمارت هشت بهشت

بنای گسترده و وسیعی که در آغاز یکی از حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شد با دستور شاه اسماعیل بنا شد. هشت بهشت در ادامه‌ی راه و گذر زمان تغییرات فراوانی کرد و بخش‌هایی به آن افزوده و یا از آن کاسته شد. این اثر که شگفتی را برای سیاحان خارجی تمام کرده بود یکی از آثار خاص صفوی محسوب می‌شود. در میانه‌ی باغ کوشکی زیبا و اشرافی بنا شد تا چشم‌اندازی رویایی مقابلش قرار بگیرد. عمارت هشت بهشت در تاریخ ۲۲آذر ۱۳۱۳ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است. درهای کاخ هشت بهشت اصفهان را صفویان گشودند و آن را زینت دادند اما در عصر قاجار آنقدر دستخوش تغییر شد و از زیبایی و تزئیناش کم کردند که آن تصویر رویایی را کمی درهم شکستند. اگر به اصفهان سفر می‌کنید حتما هشت بهشت را ببینید، در زیبایی وسیع آن قدم بزنید و نفسی تازه کنید.

آدرس:‌ خیابان چهارباغ اصفهانی

ساعات بازدید:‌ ۹:۰۰ تا ۱۷:۳۰

محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید