مشهد از مقاصد مهم گردشگری در ایران به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید و از چند جاذبه گردشگری مشهد بیشتر بدانید.

چند جاذبه گردشگری مشهد

سلام نو _ سرویس گردشگری: اهمیت شهر مشهد به دوران حکومت افشاریان برمیگردد چراکه در آن زمان، مشهد به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده بود و امروزه هم، شاهد جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیار باارزش در نقاط مختلف مشهد هستیم که مربوط به دوره های مختلف تاریخ می باشد. این شهر ۳۵۱ کیلومتر مربعی که دومین شهر بزرگ ایران شناخته می شود، جمعیتی ۳ میلیون نفری دارد اما جمعیت شهر در برخی از ایام خاص سال مانند تعطیلات چند روزه و همچنین ولادت و وفات امام رضا (ع) و اعیاد مذهبی، به بیش از ۳۰ میلیون نفر می رسد.

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی مشهد که مهم‌ترین سایت مذهبی ایران نیز به شمار می‌آید، حرم امام رضا (علیه السلام) است که علاوه بر ارزش‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، نمادی از پیوند هنر و مذهب در ایران محسوب می‌شود. این بنا در طول صدها سال و به دستور شاهان و به دست هنرمندان مختلف ساخته شده است و هرکدام از بخش‌های آن یادآور یک دوران خاص است. مسجد گوهرشاد نیز به‌خاطر قرار گرفتن در محدوده حرم مطهر، یکی از پربازدیدترین مساجد ایران است.

چند جاذبه گردشگری مشهد

آرامگاه پیر پالاندوز، گنبد خشتی، آرامگاه خواجه اباصلت و خواجه مراد در جاده فریمان و آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه نادرشاه، آرامگاه فردوسی، گنبد هارونیه، خانه داروغه، قلعه تاریخی پاژ، بنای سنگی چهار طاقی بازه هور متعلق به دوران ساسانیان، کلیسای مسروپ، قبرستان ارامنه، سنگ‌نگاره باستانی شتر سنگ در هشت کیلومتری شمال غرب مشهد که قدمت آن را به دوران نوسنگی نسبت می‌دهند و بند ۵۰۰ ساله گلستان همگی از جمله بناهای تاریخی مشهد هستند که از اعماق تاریخ خراسان به یادگار مانده‌اند.

علاوه بر مساجد و مدارس تاریخی مختلف شهر، باید به محله‌های قدیمی مشهد نیز توجه کرد. کوچه و پس‌کوچه‌های قدیمی مانند بالا خیابان، نوغان، سرشور، عیدگاه، سراب و... نمادی از هویت شهری و راوی صفحاتی از تاریخ مشهد در دوران معاصر هستند.

برج رادکان چناران، از جاذبه های گردشگری مشهد

برج رادکان از جاهای دیدنی خراسان رضوی به شمار می‌رود و در ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۳۶ کیلومتری چناران قرار گرفته است. برای دسترسی به میل رادکان از مشهد به‌سمت چناران و از چناران به‌سمت جاده قوچان بروید. پیش از رسیدن به روستای بیگ نظر، مسیر خود را به‌سمت روستای رادکان عوض کنید. در جاده فرعی به یک دوراهی خواهید رسید. یکی از جاده‌های دوراهی به‌سمت روستای رادکان می‌رود. البته مسیر اصلی جاده برج رادکان در واقع از سمت روستای زینگر است که مسیر دوم در دوراهی مذکور محسوب می‌شود.

چند جاذبه گردشگری مشهد

ارتفاع برج رادکان در حدود ۲۵ متر است. این برج بدنه‌ای استوانه‌ای شکل دارد و گنبد آن به‌شکل مخروط است. این اثر تاریخی را مربوط به دوره ایلخانان و قرن هفتم هجری دانسته‌اند. در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰، برج رادکان به شماره ۱۴۶ در آثار ملی ایران به ثبت رسید. نمای خارجی این بنا تا ارتفاع سه متری آن به‌صورت ۱۲ضلعی و پس از آن تا زیر گنبد دارای ۳۶ ترک یا نیم استوانه بوده و داخل آن هشت ضلعی است.

چهارطاقی بازه هوره

چهارطاقی سنگی بازه هوره از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود و در قسمت جنوبی روستای رباط سفید، در فاصله حدودا ۷۰ کیلومتری مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد. چهارطاقی بازه هوره در کنار راه قدیمی مشهد به تربت حیدریه است. چون در گذشته کاروان‌های فعال در مسیر جنوب خراسان، سیستان و بلوچستان و کرمان از تنگه مجاور این بنا عبور می‌کردند. در مورد این بنا نظرات بسیار بسیاری داده شده است. برخی بر این عقیده‌اند که بنا ویژگی‌های دوره پارتیان را دارد. هرتسفلد بر این عقیده است که این سازه از بناهای ساسانی به حساب می‌آید، ویژگی‌های معماری ساسانیان را دارد و قدیمی‌ترین چهارطاقی است که در ایران ساخته شده است. پروفسور آرتور پوپ این بنا را کهن‌ترین گنبد جهان می‌داند.

چند جاذبه گردشگری مشهد

بنای سنگی بازه هوره، با شماره ۳۹ در سال ۱۳۱۰ شمسی به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی ثبت آثار ملی ایران شد. تاریخ ثبت بنا و شماره ثبت آن نشان می‌دهد این چهارطاقی خاص، از اولین آثار باستانی ایران و اولین اثر تاریخی استان خراسان به شمار می‌آید که به ثبت ملی رسیده است.

میل اخنگان

میل اخنگان که با نام میل اخنجان نیز شناخته می‌شود، از جمله جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. این سازه در فاصله‌ حدود ۲۲ کیلومتری از شهرستان مشهد، حدود ۱۰ کیلومتری از شرق شهر تابران توس و در نزدیکی روستایی به همین نام، قرار گرفته است.

برای بازدید از این میل تاریخی از جاده مشهد-قوچان در سه‌راه فردوسی، مسیر خود را به‌سمت شهر توس تغییر دهید. در کنار آرامگاه فردوسی، به‌سمت جاده معین آباد و روستای پاژ بروید. میل اخنگان در مجاورت این مسیر قرار دارد. معماری میل اخنگان متعلق به دوران تیموریان است و این بنا عمری بالغ بر ۵۵۰ سال دارد. معمار سازنده‌ این بنای آجری و کهن، برجی مقبره‌گونه را برای آن در نظر گرفته که دارای ارتفاعی بالغ بر ۱۷ متر است. سازندگان آن را روی سکویی دایره‌ای و با هشت نیم‌ضلعی ساخته‌اند. نمای بیرونی ساختمان آرامگاه نیز به‌شکل مدور است که با هشت نیم‌ستون به زیبایی تزئین شده است.

چند جاذبه گردشگری مشهد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید