۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۹
کد خبر: 55409866

رشت شهری است که مرکز استان گیلان است. این شهر به عنوان قطبی اقتصادی، گردشگری و صنعتی در استان نقش‌آفرینی می‌کند و از این جهت همواره سفرهای فراوانی به این شهر صورت می‌گیرد. اما برای لذت بردن از این سفر خاص توصیه هایی برای شما داریم. با ما همراه باشید.

چگونه به رشت برویم؟

سلام نو-سرویس گردشگری: احتمالا سابقه تاریخی رشت به دوره قبل از اسلام و دوره ساسانیان مربوط می‌شود. در کتابی به نام «جغرافیای حدود العالم» که نگارش آن مربوط به سال ۳۷۲ هجری قمری است، چنین آمده که «رشت از آبادی‌های کهن ایران است» و صفت "ناحیت بزرگ" به رشت نسبت داده شده است. در زمان‌های گذشته رشت قصبه‌ای میان دو رودخانه سیاهرود و گوهررود بود.

نام قدیمی رشت "دارالمرز" یا "دارالامان" بود و پیش‌تر به آن "بیه" نیز گفته می‌شد. در لغت نامه معنای بیه، رود و یا مصب بین دو رودخانه است و علت نامگذاری شهر نیز قرار داشتن آن بین دو رودخانه بوده است. به اعتقاد دهخدا، رشت در سال ۹۰۰ هجری ساخته شده است و کلمه رشت به حساب ابجد ۹۰۰ هجری است. به همین دلیل از ماده تاریخ شهر برای نامش استفاده کرده‌اند. از زمان شاه عباس صفوی، شهر رشت که یک قصبه بود، آبادانی یافت و در دوره قاجار نیز به دلیل توسعه اقتصادی ایران و روسیه گسترش و توسعه یافت.

چگونه به رشت برویم؟

رشت پرجمعیت‌ترین شهر شمالی ایران است که به شهر باران شهرت دارد. یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران، رشت است که دارای جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی است. این شهر بارانی علاوه بر دارا بودن قدمت دیرینه، فرهنگ کهن و اصیلی نیز دارد که بر جذابیت‌های آن افزوده است. اگر قصد سفر به گیلان را داشته باشید، بدون شک رشت یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری خواهد بود. غذاهای محلی، صنایع دستی، طبیعت بکر و تاریخ کهن همگی شما را به بازدید از این شهر شمالی ترغیب خواهد کرد.

آب و هوای رشت چگونه است؟

رشت، بزرگ‌ترین شهری است که در سواحل جنوبی دریای خزر قرار دارد و از آب و هوای معتدل و شبه مدیترانه‌ای برخوردار است. آب و هوای این شهر زیبا در تابستان گرم و شرجی بوده و در زمستان سرد و مرطوب می‌شود. رشت، به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در جوار دریای خزر و رشته کوه‌های البرز، توانسته میان مراکز استان‌های کشور بالاترین آمار بارش را به خود اختصاص دهد. به همین سبب است که آن را شهر باران نامیده‌اند. بیشترین میزان بارش در رشت در پاییز و کم‌ترین میزان بارش در تابستان است. میانگین دمای هوای رشت ۹/۱۵ درجه سانتی‌گراد برآورد شده است.

چگونه به رشت برویم؟

رشت، تابستان‌های گرم و شرجی با دمای ۳۷ درجه سانتی گراد تجربه می‌کند و می‌توان گفت رطوبت هوا در این فصل بسیار آزاردهنده است. طبق اطلاعات هواشناسی، گرم‌ترین زمان رشت ماه مرداد و سردترین زمانش ماه بهمن است. در زمستان دمای هوای رشت تا منفی ۵ درجه کاهش می‌یابد. بنابراین، بهترین زمان سفر به رشت از نظر آب و هوا، اوایل بهار (اردیبهشت) تا اواخر آن و اوایل پاییز است. در ماه مهر سردی هوا چندان زیاد نیست و منظره رنگارنگ پاییزی رشت بی‌نظیر و رویایی می‌شود. برای تجربه هوای مه آلود و بارانی و اکسیژن خالص در رشت، بهتر است بلیط هواپیما را از اواسط مهر تا اوایل آبان خریداری کنید.

دسترسی به رشت

رشت، مرکز استان گیلان راههای ارتباطی هوایی، زمینی و ریلی دارد و گردشگران می‌توانند به هر طریقی که مایل هستند، به رشت سفر کنند. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما سریع‌ترین و آسان‌ترین روش سفر به رشت را تجربه کنید. با خرید بلیط قطار علاوه بر صرفه جویی در هزینه، سفری راحت و ایمن داشته باشید. همچنین، سفر با اتوبوس به رشت علاوه بر مقرون به صرفه بودن، به شما این امکان را می‌دهد که از مناظر جذاب جاده شمال لذت ببرید. ممکن است بسیاری از گردشگران هم سفر با خودروی شخصی‌شان را ترجیح دهند. در هر صورت سفر به رشت سفری خاطره انگیز و شیرین برایتان خواهد شد.

فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با کد یاتا (RAS) و کد ایکائو (OIGG)، در بلوار ولیعصر رشت قرار دارد. فرودگاه سردار جنگل رشت به لحاظ دسترسی شهری در رشت، به عنوان یکی از برترین فرودگاه‌های ایران معرفی شده است. فرودگاه رشت به دلیل قرار گرفتن در دل استان گیلان و ۷ کیلومتری جاده رشت به انزلی، سفرهای هوایی تمام شهرستان‌های استان گیلان و استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد. می‌توانید با خرید بلیط هواپیما سفری راحت و آسان به رشت تجربه کنید.

وضعیت حمل و نقل عمومی

برای گشت و گذار در سطح شهر رشت می‌توانید از اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. هزینه بلیت اتوبوس در رشت اندک است و در مناطقی چون میدان شهرداری رشت و اماکن شلوغ و دیدنی اتوبوس به راحتی قابل دسترس است. اما متاسفانه برای جابجایی در حاشیه شهر و مناطق کم تردد وسایل حمل و نقل عمومی زیادی وجود ندارند و استفاده از ماشین شخصی پیشنهاد می‌گردد. همچنین، بیش از ۶ هزار تاکسی درون شهری در شهر رشت فعالیت می‌کنند و نرخ کرایه مسیر کوتاه هزار تومان است.

در رشت چه بخوریم؟

کباب ترش

بهترین جا برای خوردن غذاهای ترش شمال ایران و رشت است. کباب ترش از گوشت گوسفند و گوساله درست می‌شود که با رب انار، سیر، پیاز، گردو و آب انار مزه‌دار می‌شود.

میرزا قاسمی

در بسیاری از رستوران‌ها که بروید، میرزا قاسمی را در قسمت پیش‌غذای منو پیدا می‌کنید. البته که این غذا را به عنوان غذای اصلی هم می‌توانید سفارش دهید. سیر، بادمجان کبابی، تخم مرغ، رب و گوجه، مواد اصلی میرزا قاسمی هستند.

باقلا قاتق

مگر می‌شود در لیست غذاهای رشت، یادی از باقلاقاتق نکرد؟ از ترکیب شوید خشک، باقالی، سیر، تخم مرغ و زردچوبه، باقلا قاتق حاضر و آماده می‌شود.

واویشکا

چگونه به رشت برویم؟

از اسمش می‌توانید حدس بزنید که این غذا بومی نیست و به‌خاطر نفوذ روس‌ها به ایران وارد شده. البته که به جغور بغور و جزبز هم واویشکا را می‌شناسند. واویشکا را با دل جگر، سیب‌زمینی، پیاز، تخم مرغ و ادویه‌جات درست می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید