۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 55409721

رشت یکی از شهرهای زیبای شمال کشور و مرکز استان گیلان است. این شهر دارای اتمسفر منحصر به فردی است که تا پای در آن نگذارید و فاصله بین میدان شهرداری تا پارک را پیاده طی نکنید آنچنان متوجه آن نخواهید شد،‌ اما وقتی در آن اتمسفر قرار بگیرید دیگر محال است عاشق این شهر نشوید.

جاهای دیدنی رشت کجاست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: رشت به عنوان پایتخت گیلان، یکی از پرجاذبه ترین و پرطرفدارترین شهرهای شمالی ایران محسوب می شود. رشت دارای آب و هوایی معتدل و مطلوب بوده و به همین منظور به شهر باران شهرت دارد. همچنین جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی را در خود جای داده است و باعث شده گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود فرا بخواند. رشت به عنوان بزرگترین شهر در حاشیه خزر شناخته شده و در ایام تعطیل جمعیت بسیار زیادی برای گردشگری آن را انتخاب می کنند.

رشت از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار بوده و به همین خاطر تابستان هایی بسیار گرم و شرجی و زمستان هایی سرد و مرطوب دارد. جاذبه های دیدنی و گردشگری رشت تنها به جاذبه های طبیعی آن محدود نمی شود و جاذبه های تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است. این شهر به لحاظ تاریخی بزرگترین مرکز تجاری بوده که ایران را به کشورهای اروپایی و روسیه پیوند می داد.

شهر رشت دارای قدمتی بسیار طولانی بوده و به قرن ۱۳ میلادی می رسد. این شهر از زمان روی کار آمدن شاه عباس صفوی رونق یافت و به عنوان دروازه تجاری ایران و اروپا شناخته شد. جاذبه های تاریخی و طبیعی رشت به گونه ای است که توانسته شهرت بسیار زیادی در میان گردشگران به دست آورد.

میدان شهرداری، جایی برای عشق و حال اساسی

رشت است و میدان شهرداری‌اش! میدان شهرداری رشت، میدانی رضاشاهی است که مجموعه‌ای از ساختمان قدیمی هتل ایران، موزه پست و کاخ شهرداری است. بنای شهرداری و برج ساعت انزلی آن هم نماد شهر زیبای رشت است.

ساعت این برج در هر ساعت به تعداد عدد آن و در هر نیم‌ساعت یک ضرب می‌زند. ارکستر شهرداری رشت در مناسبت‌های مختلف، موسیقی زنده اجرا می‌کند. این خیابان سنگ‌فرش است و ماشین در آن تردد نمی‌کند.

آب‌نمای زیبایی در وسط میدان هست که رقص فواره‌هایش حس‌وحال خوبی به میدان شهرداری می‌هد. رشتی‌ها در شب‌های تابستان دور این آب‌نما می‌نشینند. مجسمه میرزا کوچک خان را به‌عنوان نمادی از رشت در بخشی از میدان شهرداری گذاشته‌اند. به‌خاطر بازار قدیم و مراکز فروش، این میدان همیشه شلوغ است و جایگاه ویژه‌ای برای بومی‌ها دارد.

موزه پست هم در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت است. ساختمان قدیمی عمارت پست و تلگراف، بنایی با مساحت ۱۹۳۰متری است که قدمت آن به دوران رضاشاه برمی‌گردد. موزه پست رشت چهار طبقه دارد و آن را به‌شکل ال ساخته‌اند. طبقه سوم این موزه هم کلاه فرنگی است.

جاهای دیدنی رشت کجاست؟

بازار سنتی رشت

یکی از قدیمی ترین بازارهای رشت، بازار بزرگ رشت نام داشته و حدود ۲۴ هکتار مساحت دارد. این بازار سنتی دارای ۱۴ کاروانسرا بوده و معماری آن ها به اواخر دوره قاجاریه و اوایل حکومت پهلوی می رسد. بازار بزرگ رشت علاوه بر کاروانسراها، میدان بزرگ، میدان کوچک و چارسوق هایی را در خود جای داده است و به همین دلیل به یکی از مکان های دیدنی رشت تبدیل شده است. این بازار از بخش های نظیر طاقی بزرگ، طاقی کوچک، طاقی سعادت، کاروانسرای محتشم، کاروانسرای چینی چیان و کاروانسرای ملک تشکیل شده است.

این بازار همان گونه که از نامش پیداست، بسیار بزرگ بوده و گشت و گذار در آن ممکن است تا ساعت ها طول بکشد. همچنین در این میان می توانید سوغاتی های متنوعی را خریداری کنید. در هر فصلی از سال به بازار بزرگ رشت بروید، انواع میوه های تازه و متناسب با فصل، سبزیجات محلی و تازه، انواع ماهی ها و… را مشاهده می کنید که در صورت تمایل نیز می توانید از آن ها خریداری کنید. این بازار مانند دیگر بازارهای سنتی مسقف نیست. بازار بزرگ رشت در میدان شهرداری رشت و خیابان امام خمینی قرار دارد.

ساعت کار بازار بزرگ رشت از ساعت ۸ صبح بوده و برخی از آن ها تا ۲۰ شب و برخی دیگر نیز تا ۲۲ شب فعال هستند. البته توجه داشته باشید که در روزهای جمعه و یا ایام تعطیل ساعت شروع به کار مغازه ها کمی دیرتر می باشد.

جاهای دیدنی رشت کجاست؟

مقبره دکتر حشمت کجاست؟

اگر به تاریخ مشروطه علاقه داشته باشید و یا کمی از تاریخچه مبارزات گیلانی‌ها بدانید حتما نام این یار شهید میرزا کوچک خان جنگلی را شنیده‌اید.

ابراهیم حشمت طالقانی متولد ۱۲۶۴ روستای شهراسر طالقان بود؛ در زمان تجاوز روس‌ها به خاک ایران در سال ۱۲۸۶ شمسی از طریق آستارا پس از کشتار ۴ تن از آزادیخواهان معروف شهر رشت، جمعیت اتحاد اسلام که دکتر حشمت از اعضای فعال آن بود به مبارزه با روس‌ها پیوست.

دکتر حشمت با همراه شدن نهضت جنگل به فرماندهی قوای نهضت جنگل در گیلان شرقی منصوب و به تاسیس مدارس و ایجاد نهری از شعبه اصلی سفیدرود که اینک به نام و یادش "حشمت رود" خوانده می‌شود اقدام کرد.

آرامگاه دکتر حشمت در محله حافظ رشت و در بلوار مطهری،خیابان حشمت،خیابان مقیمی واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند سبزه میدان و بیمارستان پورسینا و کباب مهدی و بیمارستان امیرالمؤمنین.ع. و بازار بزرگ رشت قرار گرفته است. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس گلسار می‌باشد که دسترسی به این مکان را برای کاربران حمل‌ونقل عمومی آسان می‌سازد.

جاهای دیدنی رشت کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید