مسجد مدرسه سلطانی از بناهای مشهور کاشان به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید تا بیشتر درباره دیدنی های اطراف مسجد مدرسه سلطانی کاشان بدانیم.

دیدنی های اطراف مسجد مدرسه سلطانی کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد مدرسه سلطانی در مجموعه بازار تاریخی کاشان واقع شده و متعلق به دوره قاجار میباشد. این مسجد در طول سال های زیاد تغییرات زیادی به خود ندیده و با همه خصوصیات معماری اولیه و فنون معماری معمول در آن زمان، پا برجا باقی مانده است. مسجد مدرسه سلطانی کاشان در تاریه ۳۰ آبان ماه سال ۱۳۲۵ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد. مسجد سلطانی که هم اکنون به مسجد و حوزه علمیه امام خمینی (ره) معروف میباشد از یادگارهای معماری دوره قاجار و از بزرگ ترین و با شکوه ترین مدارس علمیه کاشان محسوب میشود. گفتنی است اطراف این مسجد مدرسه شمار زیادی از جاذبه‌های دیدنی قرار دارد.

واقعیت هایی درباره مسجد مدرسه سلطانی

مدرسه سلطانی در کاشان، واقع شده و این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از یادگارهای معماری دوره قاجار و از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین مدارس علمیه کاشان است که بنا به دستور فتحعلی شاه قاجار از سال ۱۲۲۱ تا ۱۲۲۹ هجری قمری به سبک مدارس چهار باغ و صدر اصفهان و به معماری استاد محمد شفیع و همت میرزا ابوالقاسم اصفهانی بنا و تولیت و تدریس آن به ملا احمد نراقی واگذار شد. مسجد مدرسه سلطانی در حاشیه بازار کاشان قرار دارد.

دیدنی های اطراف مسجد مدرسه سلطانی کاشان

در این مدرسه آبنمای بسیار زیبایی سه تکه به چشم میخورد که تکه های اطراف به صورت مستطیل و تکه وسط به صورت دایره میباشد. این مدرسه دارای شبستان بزرگ و زیبایی است که دارای دو بخش تابستانی و زمستانی برای اقامه نماز است و همزمان می توان سه نماز جماعت در آن برگزار نمود. گنبد خشتی و بزرگ آن از بیرون شهر نیز قابل رویت میباشد. درختان بسیار زیبایی در آن قرار گرفته و اطراف آن حجره ها وجود دارد که هم اکنون محل تحصیل طلاب هستند.

از آنجا که این بنا جنب بازار کاشان واقع شده است، دسترسی به آن آسان است و پیدا کردن آن سخت نیست. برای دسترسی به این مسجد، از میدان کمال الملک کاشان وارد خیابان اصلی محتشم شوید. کمی این مسیر را به صورت مستقیم ادامه دهید و وارد قدر سوم شوید، وقتی به حمامی ۵۹ ام رسیدید بازار کاشان و مسجد مدرسه سلطانی را خواهید دید. آدرس مسجد مدرسه سلطانی کاشان: استان اصفهان، کاشان، جنب بازار کاشان

دیدنی های اطراف مسجد مدرسه

مسجد مدرسه سلطانی یا همان مسجد شاه سابق و مدرسه امام سابق، جنب بازار کاشان واقع شده است که در اطراف آن جاذبه های دیدنی و تاریخی و گردشگری زیادی وجود دارند، که بازدید از آنها بسیار لذت بخش خواهد بود. در ادامه چند مورد از جاذبه های دیدنی و گردشگری اطراف مسجد مدرسه سلطانی کاشان را برایتان آورده‌ایم.

دیدنی های اطراف مسجد مدرسه سلطانی کاشان

تیمچه امین الدوله: بازار کاشان که یکی از قدیمی ترین و مهم ترین بازار های ایران می باشد، در اواخر قرن دوازدهم هجری قمری، بر اثر یک زلزله به طور کامل از بین رفت و بعد ها در دوران قاجاریان، این بنا مرمت و بازسازی شد. در طی این مرمت بناهای جدیدی خلق شدند که تیمچه امین الدوله یکی از آنها بود. این بنا یکی از جاهای دیدنی کاشان به شمار می رود و در فاصله ای کمتر از ۲ کیلومتر با مسجد مدرسه سلطانی کاشان واقع شده است و در خیابان باباافضل و میدان کمال الملک قرار دارد. این تیمچه از بناهای تاریخی و قدیمی مربوط به دوران قاجار می باشد. لازم به ذکر است که بازدید از این جاذبه بسیار زیبا و دیدنی رایگان است و نیازی به پرداخت ورودی نمی باشد.

آدرس تیمچه امین الدوله کاشان: ایران، استان اصفهان، کاشان، تقاطع خیابان باباافضل و میدان کمال الملک، بازار کاشان، تیمچه امین الدوله

آرامگاه محتشم کاشانی: در فاصله ۱ کیلومتری از مسجد مدرسه سلطانی کاشان، آرامگاه محتشم کاشانی واقع شده است که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کاشان به شمار می رود. محتشم کاشانی پدر مرثیه سرایی ایران است که آرامگاه این شخص بزرگ و گرانقدر در خیابان محتشم واقع شده است. گنبد آرامگاه محتشم کاشانی، فیروزه ای و کاشی کاری شده است و جنس سنگ وسط آن از مرمر می باشد. در اطراف مقبره محتشم کاشانی و دور تا دور این مقبره، جری و مقرنس و کاشی‌کاری شده و با ابیات این شاعر بزرگ مزین شده است.

آدرس آرامگاه و مقبره محتشم کاشانی: استان اصفهان، کاشان، کوچه ثابت، آرامگاه محتشم کاشانی

دیدنی های اطراف مسجد مدرسه سلطانی کاشان

خانه کاج: در فاصله ای کمتر از ۱ کیلومتری مسجد مدرسه سلطانی کاشان، خانه ای با نام خانه کاج واقع شده است. خانه تاریخی کاج و موزه منوچهر شیبانی در شهر زیبای کاشان واقع شده است و یکی از جاذبه های دیدنی این شهربه شمار می آید. در این جاذبه بنا ها و مجسمه های تاریخی را بازدید خواهید کرد و دارای معماری خاص و باشکوهی می باشد. این خانه دارای یک کتابخانه با امکانات و کتاب های کامل می باشد که در بخش فرهنگی این خانه موزه قرار گرفته است.

همچنین بخش فرهنگی این موزه شامل سینما و تئاتر و کتابخانه کودک و نوجوان نیز می باشد و شما گردشگران محترم می توانید، ضمن بازدید از این جاذبه دیدنی، از امکانات رفاهی آن مانند سینما و تاتر نیز استفاده کنید و لذت ببرید. اگر دنبال کتابی هستید، بازدید از این موزه و سر زدن به کتابخانه ارزشمند این موزه را از دست ندهید، چراکه انواع کتاب هایی که ممکن است به خواندن آنها نیاز پیدا کنید در کتابخانه این موزه قابل دسترسی هستند.

آدرس خانه کاج (موزه کاج): استان اصفهان، کاشان، کوچه شهید علی تقی زاده

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید