۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
کد خبر: 55407649

این پل فلزی که در روستای ولی آباد از روستاهای نزدیک به شهر تنکابن واقع شده است در اوایل دوران پهلوی توسط مهندسین آلمانی طراحی و ساخته شده است. این پل یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است.

پل فلزی ولی آباد کجاست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: پل فلزی ولی‌آباد یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در تنکابن است که قدمت آن مربوط به پهلوی اول می باشد و در تاریخ ۱۳۸۶/۱۲/۲۶ به شماره ثبت ۲۱۹۷۱ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده تنکابن شهرستان تنکابن، بخش خرم آباد، دهستان بلده، روستای ولی آباد می باشد.

پیشینه تاریخی شهر تنکابن (با نام قدیمی شهسوار)

شهرستان تنکابن (که نام پیشین آن قبل از انقلاب اسلامی؛ شهسوار بود) در تقسیمات کشوری، در استان گیلان تحت یک حکومت تقریباً خودمختار و تحت نظارت حکمرانان لاهیجان، شکل گرفت. ظاهراً تنکابن از اواخر دوره سلسله زندیه و اوایل دوره سلسله قاجار به دلیل اختلافات حکمران تنکابن با حاکمان رشت که مرکز گیلان محسوب می شد، از استان گیلان جدا و به مازندران که مرکز آن ساری بود پیوست. با توجه به مطالعات فراوان در حیطه نام این شهرستان، اینگونه بر می آید که از ابتدا هم تحت عنوان تنکابن نامیده می شده است (پسوند بُن که در زبان این منطقه بن تلفظ می‌شود به معنی پایینِ می‌باشد و در اسامی مکان‌های زیادی در منطقه شمال وجود دارد. در نتیجه تنکابن به معنی پای یا زیر تنکا می‌باشد).

ظاهراً نخستین بار در اواخر قرن نهم، مرعشی در تاریخ گیلان و دیلمستان از لفظ تنکابن برای این منطقه نام برده‌است. احتمالاً این نام، از نام «قلعة تُنکا» ــ که اولیاءاللّه آملی در ۷۶۴ آن را در تاریخ رویان ثبت کرده ــ گرفته شده‌است. به نوشتة رابینو، تنکابن به معنای «پایین تنکا» است.

در مورد وجه تسمیه تنکابن، نظریه دیگری نیز بیان شده است؛ تنکابن یا تنک آب بن یعنی جائیکه جلگه ساحلی دریای مازندران تنک می‌شود. تنک به زبان بومی این منطقه به معنی اندک و کم است. آن قسمت از ساحل دریا که اندک از بن کوه فاصله دارد، به عبارت دیگر آن قسمت از ساحل دریا که با پهنای کمی از بن آب ظاهر شده‌است تنک آب بن یا تنکابن نامیده شده‌است.

البته دلیل دیگری نیز برای فلسفه این نام بیان شده که به علت تابستان های شرجی و طاقت فرسا و همچنین زمستان تقریباً سرد منطقه و شرایط کشاورزی در این آب و هوا، از واژه تن کاه به معنی کاهنده جسم و تن برای تعبیر سختی از تن کاه بن به تنکابن درآمده‌است. تنکابن زمانی به نواحی از رودسر تا محمود آباد اطلاق می شد که در زمان احمدشاه این گستره منطقه‌ای از رودسر تا نوشهر را در بر می‌گرفت و با ورود به عصر پهلوی اول این منطقه که محال ثلاث تنکابن نامیده می شد به تدریج از وسعت‌اش کاسته شد. به طور کلی شهرستان تنکابن امروز با تنکابن قدیم تفاوت‌های زیادی دارد. در ۱۳۲۰ خورشیدی بخش رودسر خود به شهرستان مستقل تبدیل واز تنکابن منتزع گردید (از شهرستان رودسر نیز شهرستان املش منشعب شده است). بعداً و در سال ۱۳۲۵ بخش نوشهر و چالوس نیز به شهرستان مستقل تبدیل واز تنکابن جدا شد. شهرستان تنکابن در سال ۱۳۲۷ خ. ۳۷ دهستان داشت. در تقسیمات کشوری سال ۱۳۵۵ خ. مشتمل بود بر بخش های حومه و رامسر، دوازده دهستان و هشت شهر. پس از انقلاب اسلامی، بنا بر سابقة تنکابن، نام شهرستان شهسوار به تنکابن تغییر یافت. در ۱۳۶۴ خ. بخش رامسر از آن جدا و شهرستان مستقلی شد و اخیراً (سال ۱۳۸۹ خ.) نیز بخش های لنگا و کلارآباد نیز از این شهر جدا شده و تحت عنوان شهرستان عباس آباد در بخش شرقی این شهرستان بزرگ، به کار خود ادامه می‌دهند.

پل فلزی ولی آباد کجاست؟

اکنون شهرستان تنکابن دارای محدوده‌ای از پل چالکرود در غرب شیرود و در شرق شهرستان رامسر آغاز و تا پارک ملی خشکه‌داران در شرق نشتارود در مرز شهرستان تازه تاسیس عباس‌آباد، امتداد دارد که گستره ی وسعت این شهرستان بزرگ تا مرز شهرستان چالوس میباشد و گستره ی اداری آن به عنوان معاونت کل استان از رامسر تا نوشهر میباشد..... همانطور که مشاهده می کنید منطقه تنکابن به دلیل وسعت و گستردگی زیاد، یکی از مناطق مهم و استراتژیک در منطقه شمال کشور محسوب می شد که حکمرانان آن، تحت یک حکومت تقریباً مستقل، آن را اداره می کردند و بیشتر اوقات از حکومت مرکزی وقت کشور، ابلاغیه و دستور می گرفتند.

جاذبه‌های گردشگری تنکابن

غار آبی دانیال

در ۳۰ کیلومتری از شرق شهرستان تنکابن، پدیده‌ای طبیعی و بسیار زیبا قرار دارد که به «غار آبی دانیال» شهرت یافته است. این جاذبه‌ی زیبای گردشگری که پس از غار «قوری قلعه» واقع در پاوه‌ی کرمانشاه، دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران است، در «سلمانشهر» و در ارتفاعاتی که به این منطقه‌ی زیبا مشرف است، واقع شده و می‌توان شباهت‌های بسیاری در این غار با غار شگفت‌انگیز «علیصدر» در استان همدان یافت.
آهک‌های آویزان شده از سقف غار آبی دانیال، قدمتی بالغ بر چند میلیون سال دارد.

پل فلزی ولی آباد کجاست؟

آبشار سنگ بن چشمه تنکابن

همانطور که پیش تر گفتیم، جنگل دوهزار تنکابن منطقه ای سرسبز و مملو از آبشارها و چشمه های بی نظیر است که در میان آن ها، آبشار سنگ بن چشمه یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی جنگل به حساب می آید.

رودخانه دوهزار به عنوان طولانی ترین و جذاب ترین رودخانه جنگل به حساب می آید . این آبشار در کنار مسیر رودخانه دوهزار قرار دارد لذا گردشگران برای بازدید از آبشار سنگ بن چشمه تنکابن می بایست به دوراهی کلشیم مراجعه کنند که در نزدیکی عسل محله قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید آبشار سنگ بن چشمه تنکابن به قدری جذاب و پرطرفدار است که در اطرافش هتل ها و کلبه های مختلفی ساخته شده تا گردشگران از اقامت در منطقه ای سرسبز و اطراف آبشار سنگ بن چشمه نهایت لذت را برده و بهترین خاطرات بازدید از دیدنی های تنکابن را برای خود رقم بزنند.

جنگل دو هزار تنکابن

پل فلزی ولی آباد کجاست؟

یکی از زیباترین و فوقالعاده‌ترین مناطق گردشگری و توریستی در شهرستان تنکابن، «جنگل دوهزار» این شهرستان است که قطعا می‌توان چشم‌اندازی بی‌نظیر را در آن مشاهده کرد. منطقه‌ای کوهستانی با چمنزارها، دره‌ی سرسبز و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای، امروزه به یکی از مقاصد گردشگری در کشور تبدیل شده است. همچنین برخورداری این ناحیه از اقلیم و آب و هوایی مناسب، باعث ایجاد مجموعه‌ی زیستی و طبیعی بی‌نظیری همچون جنگل‌ها، مراتع، یخچال‌های طبیعی، چمنزارها و قله‌های مرتفع شده است. و اما رودخانه‌ی خروشان دو هزار که از ارتفاعات الموت استان قزوین و تخت سلیمان سرچشمه گرفته است، منظره‌ای بسیار دیدنی و جذاب را بوجود آورده است که از دلایل اصلی حضور گردشگران در این منطقه از ایران، محسوب می‌شود.

پل فلزی ولی آباد کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید