۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 55407545

تنکابن شهری کوچک و زیبا در غرب استان مازندران است که بیشتر معروفیت خود را مدیون پرتقال شیرین و آبداری است که در این شهر ساحلی به عمل می‌آید. بازار ماهی فروشان این شهر اما یکی از بازارهای سنتی‌ شمال کشور است که هنوز حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده و بازدید از آن لطف فراوانی دارد.

بازار ماهی فروشان تنکابن

سلام نو-سرویس گردشگری: بازار ماهی‌فروشان یکی از جالب‌ترین مقاصد خرید و جاهای دیدنی تنکابن است که در آن انواع ماهی‌های دریای خزر به صورت کاملا تازه یافت می‌شود. بازار ماهی تنکابن یکی دیگر از مراکز خرید تنکابن است که به فروش انواع مختلف ماهی ها می پردازد و همیشه انواع های تازه را می توانید در آن پیدا کنید. این بازار معمولا در فصل صید بسیار شلوغ و پر رونق می شود. بازار ماهی فروشان از بازارهای معروف تنکابن است که در آن می توانید انواع ماهی های تازه صید شده را با خیال راحت و اطمینان از تازه بودن تهیه کنید.

بازار ماهی فروشان در حاشیه ی رودخانه چشمه کیله تنکابن قرار دارد و انواع ماهی شامل سفید،ازون برون،زردک،ماش،زالی،سوف و..در آن عرضه می شود. اگرچه که گل ماهی‌های شمال ماهی سفید است و در این بازار می‌توانید تخم (اشپل)، ماهی شور و ماهی دودی را نیز خریداری کنید.

چوب زنی در بازار ماهی‌فروشان

چوب زنی یا همان حراج محصولات تازه به دست آمده یکی از سنت های دیرینه بازار ماهی فروشان ساحل نشینان خزر در مازندران است که قدمت آن شاید به صدها سال برسد. اما چوب زنی به عنوان یک مراسم تجمعی در کنار دیگر رفتار عادی انگار مردم، به بستری مناسب برای گسترش ویروس کرونا تبدیل شده است.

بازار ماهی فروشان تنکابن

چوب زنی در بازار ماهی به نوعی همانند بازار بورس این کسب و کار در یک قالب سنتی تر است، به طوری که هر روز صیادان ماهیان تازه صید شده را به بازار آورده و شخصی با نام " چوب دار" به مانند مزایده بر ماهی ها قیمت گذاری کرده و هر کس قیمت بالاتری ارائه کند چه مشتری گذری و چه کسبه بازار ماهیان را از آن خود خواهد کرد.

بازار ماهی‌فروشان تنکابن کجاست؟

بازار ماهی فروشان تنکابن (بازار و مرکز خرید) در مازندران، شهرستان تنکابن و خیابان فردوسی شرقی، بعد از عینی واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند تونل نوری، رودخانه چشمه کیله و دوشنبه بازار و همچنین بازار روز تنکابن، پارک چشمه کیله تنکابن، مسجد شهدای تنکابن، مرغ فروشی وپخش مرغ سبلان سبز و کافی شاپ باران قرار گرفته است.

ویژگی‌های دیگر بازار ماهی فروشان

بازار ماهی تنکابن یکی از معروف ترین بازارهای ماهی در شهرهای شمالی شناخته شده است. در این بازار انواع مختلفی از ماهی های لذیذ و تازه وجود دارند که می توانید آن ها را تهیه کنید و غذای خوشمزه و دلپذیری را میل کنید. در فصل هایی که صید ماهی انجام می پذیرد، بازار ماهی تنکابن بسیار شلوغ و پر رونق می شود.

بازار ماهی تنکابن یکی از قدیمی ترین بازارهای ماهی فروشی در استان مازندران و شهرهای شمالی است. در این بازار انواع مختلفی از ماهی ها و آبزیان برای فروش وجود دارند. صیادان هرروز که صید تازه ای دارند، به این بازار می آورند و به فروش می رسانند.

بازار ماهی تنکابن بازاری سرپوشیده و مسقف می باشد که از چندین مغازه ماهی فروشی تشکیل شده است. هنگامی که وارد این بازار می شوید، بوی ماهی های تازه به مشام می رسد و برای برخی از افراد ممکن است ناخوشایند باشد. با مراجعه به بازار ماهی فروشی تنکابن می توانید ماهی مورد نظر خود را تهیه کنید و در صورت تمایل می توانید درخواست کنید که ماهی را برایتان تمیز کند.

بازار ماهی فروشان تنکابن

در این بازار دیگر خیالتان راحت است که ماهی تازه با گوشت لذیذ تهیه می کنید. در این بازار برخی از مغازه ها آکواریومی دارند که در آن ها تعدادی ماهی زنده وجود دارند که می توانید هر تعدادی از آن را که بخواهید برایتان داخل سبدی می اندازند و پس از آن، ماهی ها را تمیز می کنند و به شما تحویل می دهند. در این صورت اطمینان بیشتری دارید که ماهی تازه تهیه می کنید.

مازندران چهار هزار و ۲۰۰ صیاد برای صید ماهیان دریایی در خزر دارد که در ۵۴ شرکت صیادی پره سازماندهی شده اند. این صیادان کار صید ماهیان استخوانی دریایی را از نیمه مهر ماه هر سال شروع می کنند و تا اواخر فروردین ادامه می دهند.

گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگیران صید و در بازار عرضه می شود.

ماهی سفید، مشهور ترین ماهی شمال

ماهی سفید در دس

بازار ماهی فروشان تنکابن

ته ی ماهی های استخوانی قرار دارد و در دریای خزر زندگی می کند. این ماهی دارای گوشت سفید و خوشمزه ای می باشد که نه تنها در ایران محبوب می باشد بلکه برای پختن غذاهای بین المللی هم از آن استفاده می شود. ماهی سفید ، نه فقط بخاطر گوشت خوش طعمی که دارد ، بلکه به دلیل خواص بی نظیرش برای سلامتی و بدن انسان، بسیار صید می شود و طرفداران زیادی دارد. این ماهی در دو نوع یافت می شود ، پرورشی و دریایی . قطعا ماهی سفید از نوع دریایی گوشت با کیفیت تر و خوشمزه تری دارد . از مشخصات ظاهری ماهی سفید می توان به بدنی دوکی شکل با فلس های نقره ای اشاره کرد.

به طورکلی بیشترین تراکم ذخایر و صید ماهی سفید در حوزه سواحل ایرانی دریای خزر می‌باشد. معمولا پراکنش ماهی سفید در طول سال و نسبت به تغییرات فصول و دمای آب با تغییراتی همراه است به طوری‌که در اوایل فصل زمستان به دلیل برودت بیشتر آب در سواحل استان گیلان نسبت به سواحل استان مازندران، ماهی سفید تا حدودی مهاجرت بیشتری به سمت مناطق شرقی و گرم‌تر این استان داشته و به طور کلی به سمت عمیق‌تر دریا مهاجرت کرده و از قسمت ساحلی دور می‌شود. این روند ادامه دارد تا جایی که با گرم شدن هوا و آمدن فصل بهار و آمادگی ماهی سفید برای تخم‌ریزی، از اسفند ماه هر سال حضور ماهی سفید در مناطق ساحلی بیشتر گردیده و در فروردین ماه به اوج خود می‌رسد. در گذشته تالاب انزلی و تالاب قزل آغاج (در جهموری آذربایجان) از محل‌های مهم تخم‌ریزی ماهی سفید محسوب می‌شدند ولی در حال حاضر این دو تالاب اهمیت سابق خود را از دست داده و به ندرت پذیرای مولدین ماهی سفید برای تخم‌ریزی هستند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید