هزینه‌ای که به ماشین حمل کننده بار اختصاص پیدا کرده با نرخی که به بارگیری محموله تعلق دارد متفاوت بوده و برای هر کدام از این عناصر قیمت‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

فاکتور های تعیین کننده در تعیین قیمت حمل و نقل زمینی

فرآیند حمل و نقل کالا در تجارت و کسب و کارهای تجاری اهمیت بسیار بالایی داشته و هزینه‌های مربوط به این بخش نیز بسیار مهم است. وجود برخی از فاکتورها و یا عوامل، تعیین کننده هزینه‌های نهایی مربوط به حمل و نقل زمینی کالاها هستند. در این مقاله قصد داریم برخی از فاکتورهای تعیین کننده قیمت حمل و نقل زمینی کالا را بررسی نماییم .

عوامل موثر بر تعیین قیمت حمل و نقل زمینی کالا

عواملی از قبیل فاصله مبدا تا مقصد، وزن بار، نوع محموله، هزینه‌های مربوط به سوخت، شرایط آب و هوایی، نوع خودروی مورد نظر، شرایط خاص محل بارگیری و یا تخلیه بار و ... از جمله عوامل موثر و تعیین کننده قیمت حمل و نقل زمینی هستند.

از سوی دیگر این موضوع که بار شما به صورت رفت و برگشتی، انتقال داده شود نیز در این زمینه اثرگذار است. در ادامه به شرح مختصر برخی از این فاکتورها خواهیم پرداخت.که پایتخت به جهت تعداد و حجم جابجایی و قانون عرضه و تقاضا باربری تهران از اقبال بیشتری برخوردار است و هزینه حمل گرانتر است

فاصله مبدا تا مقصد

مهمترین فاکتور اثرگذار بر قیمت حمل بار فاصله مبدا تا مقصد است. اثرگذاری این فاکتور را می‌توان چیزی در حدود ۷۰ درصد به شمار آورد. در صورتی که شما تمایل داشته باشید محموله‌های مورد نظر خود را درون یک شهر جابجا کنید با موقعیتی که قرار است بار مورد نظرتان را از شهری به شهر دیگر انتقال دهید، قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت.

فاکتور های تعیین کننده در تعیین قیمت حمل و نقل زمینی

مثلا باربری تهران به اصفهان دارای یک تعرفه است چون حمل بار در ان بصورت دو طرفه اکثرا پر است و کمتر خالی برمیگردند

برای حمل و نقل بار به صورت درون شهری هزینه کمتری هم پرداخت خواهید کرد. اما برای حمل و نقل کالا به دیگر شهرها و یا شهرستان‌های کشور باید قیمت بالاتری هم پرداخت نمایید .

اما بطور کلی مسیر کوتاه تر کرایه بیشتری را برای صاحب بار در بر دارد مانند باربری تهران به اهواز نسبت به مسافت به مراتب ارزانتر است .

فاکتور های تعیین کننده در تعیین قیمت حمل و نقل زمینی


حجم و وزن بار

علاوه بر فاصله مبدا تا مقصد، حجم بار مورد نظر شما و یا مقدار و میزان و وزن آن نیز در تعیین قیمت حمل بار اثراتی را به وجود می‌آورد. به نحوی که هرچه محموله شما از وزن و حجم بالاتری برخوردار شده باشد به طور حتم برای جابجایی آن هم باید هزینه بالاتری پرداخت نمایید و بالعکس.

در واقع وزن و یا تناژ بار قابل حمل، با تعرفه و قیمت آن در ارتباط مستقیم قرار می‌گیرد. هرچه بار حجم و وزن بالاتری داشته باشد، به استهلاک بیشتر خودروی حمل کننده نیز منجر خواهد شد و از سوی دیگر به سوخت بیشتری هم نیاز پیدا خواهد کرد. به همین دلیل این فاکتور یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت حمل و نقل زمینی استو

نوع بار

نوع محموله نیز در قیمت حمل بار اثرگذار است. چرا که نوع محموله در واقع تعیین کننده نوع خودروی حمل کننده بار بوده و نوع خودرو نیز عاملی بسیار موثر در تعیین قیمت به شمار می‌رود. در واقع شما می‌توانید برای حمل و نقل انواع مختلف کالاهای مورد نظر خود از ماشین‌های مختلفی استفاده کنید که هرکدام نرخ و تعرفه مخصوص به خود را دارند .

نوع بسته بندی و ارزش بار


نوع بار قابل حمل علاوه بر تعیین نوع خودرو، در شیوه بسته بندی محموله نیز اثرگذار است. هر کدام از محموله‌های مد نظر شما به شیوه خاصی بسته‌بندی می‌شوند. نوع بسته بندی محموله، هزینه بارگیری و از سوی دیگر شیوه نگهداری از آن در طول مسیر را با تغییر مواجه می‌سازد. ارزش و قیمت محموله‌ای که در صدد جابجایی آن هستید نیز قیمت حمل و نقل را با تحول مواجه می‌کند.

وضعیت آب و هوایی و ترافیک جاده

قیمت حمل و نقل زمینی کالاهای مورد نظر شما بنا به دلایلی از قبیل ترافیک جاده و یا شرایط آب و هوایی نیز دچار تغییر و تحول می‌شود. این نرخ با قیمت روزهای عادی و بدون شرایط آب و هوایی خاص و یا روزهای غیرتعطیل و بدون ترافیک، متفاوت خواهد بود. به نحوی که در روزهای با شرایط خاص، باید کرایه بالاتری پرداخت کنید. به ویژه اگر خودروهای سنگین را برای حمل بار خود در نظر گرفته‌اید .


تعداد توقف و بارگیری‌ها


این امکان وجود دارد که شما تمایل به چندین توقف در طول مسیر انتقال بار داشته باشید و یا بخواهید از چندین نقطه به بارگیری مجدد کالا دست بزنید. این فاکتورها نیز در تعیین قیمت حمل بار به صورت زمینی اثر گذاربوده و میزان آن هم به مدت زمانی وابسته است که راننده و یا خودروی حمل بار منتظر و معطل شما می‌شود .

فاکتور های تعیین کننده در تعیین قیمت حمل و نقل زمینی

 

هزینه مربوط به ماشین حمل بار و بارگیری

هزینه‌ای که به ماشین حمل کننده بار اختصاص پیدا کرده با نرخی که به بارگیری محموله تعلق دارد متفاوت بوده و برای هر کدام از این عناصر قیمت‌های خاصی در نظر گرفته شده است. برای نمونه این امکان وجود دارد که شما تمایل داشته باشید در محل بارگیری، کالاهایی سنگین را جابجا کرده و درون خودروی حمل کننده بار جای دهید. در این صورت هزینه‌های مربوط به بارگیری کالاها و یا دستمزد چند کارگر نیز برای شما محاسبه خواهد شد

اما وجود این نوع بار یعنی بار های راه دور بخاطر یکبار بارگیری در زمستان برای راننده راحت تر بوده و به ان علاقمند است.

و معمولا مسیر انتخابی از تهران به جنوب است چراکه بار برگشت از چنوب گرم موجود بوده و باعث جبران شدن خیلی از هزینه های مسیر رفت است.

حال انکه این بارها در فصول دیگر موجود نبوده و راننده باید در ان هوای گرم بدون بار بگردد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید