۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
کد خبر: 55405390

لیر ترکیه در روزهای اخیر در بازار تهران تقویت شده‌است، در حالی که افت آن در نسبت با دلار در ماه‌های اخیر منجر به رونق صنعت گردشگری این کشور شده‌است.

لیر ترکیه گران شد

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، نرخ برابری لیر ترکیه و دلار آمریکا در حال حاضر به ۱۸.۶۵۹۸ رسیده‌است و از ابتدای سال که ۱۳ بوده‌است، لیر ترکیه افت چشمگیری را تجربه کرده‌است.

با وجود افت لیر در بازارهای جهانی و در نسبت با دلار اما در بازار تهران این ارز در روزهای اخیر تقویت شده‌است و در حال حاضر هر لیر ترکیه در بازار تهران ۲ هزار تومان گران شده‌است که رشد قیمت ۲۰۰ تومانی داشته‌است.

رونق گردشگری در ترکیه با سقوط لیر

صنعت گردشگری در ترکیه در سال ۲۰۲۲ بازگشته پر قدرت برگشته‌است، ارزش پایین لیر ترکیه گردشگران را به خود جذب کرده است، با این حال شهروندان به دلیل تورم با مشکل مواجه هستند؛ در محله استانبول، حتی یک گردشگر نمی تواند متوجه شود که به دلیل نرخ تورم بالای کشور، قیمت یک کاپوچینو از اول نوامبر تا صبح دیگر ۲۵ درصد افزایش یافته است. اما با توجه به اینکه لیر ترکیه در سال گذشته به شدت کاهش یافته است، هنوز هم برای بسیاری از گردشگران خارج از کشور مقرون به صرفه است. در سپتامبر ۲۰۲۱، ۱ دلار حدود ۸ لیر ترکیه ارزش داشت و اکنون حدود ۱۸ لیر ارزش دارد.

با این حال، سقوط لیر تا حدی تأثیر مثبتی بر صنعت گردشگری دارد؛ بخش مهمی در ترکیه که ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی قبل از همه‌گیری را تشکیل می‌داد و طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، نزدیک به ۲.۳ میلیون شغل ایجاد می‌کرد.

همه‌گیری ویروس کرونا ضربه سنگینی به صنعت وارد کرد، اما در تابستان ۲۰۲۲، گردشگران به ترکیه بازگشتند و لیر روز به روز تضعیف شد که جذابیت دیگری برای بسیاری از مسافران ترکیه بوده‌است.

مصطفی افلتی، راهنمای مستقل تور و فیلمساز ترکیه‌ای، که در این فصل تقریباً بدون توقف تورها را هدایت می کند، به دویچه وله می گوید:" به طور کلی، گردشگری امسال در ترکیه بسیار قوی است و ما از این بابت بسیار خوشحالیم و حتی در ماه نوامبر، تورهای زیادی از آمریکای لاتین داریم که برای ما غیرعادی است."

افلتی می گوید:" لیر ضعیف به جذب گردشگران به ویژه از کشورهایی با اقتصاد ضعیف تر از کشورهای شمال اروپا کمک کرده است. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از بلغارستان یا رومانی، که اقتصاد آنها قوی نیست، می توانند یک هفته واقعا خوب را در ترکیه با ۵۳۰ یورو (۵۵۰ دلار) بگذرانند."

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید