کف قیمت سیمان را پس از دو سال ثبات، ۳۵ درصد افزایش داد و از ۳۶۰ هزار تومان در هر تن به ۴۸۶ هزار تومان رساند.

قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان چقدر گران شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت سیمان در بازار ایران بیش از هر چیز تابع عرضه و تقاضاست. هرچند انجمن صنفی کارفرمایان سیمان تلاش دارد در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قیمت‌گذاری این کالا نظارت داشته باشد، اما نرخی که انجمن ارائه می‌کند مربوط به حداقل قیمت سیمان در هر تن است و معامله سیمان پایین‌تر از این بها تخلف محسوب می‌شود.

همچنین از آنجا که شمار کارخانه‌های تولید سیمان در ایران بالاست و این کارخانه‌ها در سراسر کشور پراکنده هستند، ممکن است عرضه آن از تقاضا پیشی بگیرد و در پی این اتفاق بازار با دامپینگ روبه‌رو شود؛ در این صورت قیمت سیمان در بازار از قیمت تمام‌شده تولید کالا پایین‌تر می‌آید و مختل می‌شود.

بنابراین به دلایلی که گفته شد، بازار سیمان بیش از گران‌فروشی مستعد ارزان‌فروشی است.

قیمت سیمان

فضای باز برای چانه‌زنی در قیمت سیمان

گفتنی است انجمن سیمان چندی پیش کف قیمت سیمان را پس از دو سال ثبات، ۳۵ درصد افزایش داد و از ۳۶۰ هزار تومان در هر تن به ۴۸۶ هزار تومان رساند.

این خبر به گرانی سیمان تعبیر شد. هر چند در بلندمدت این اقدام بر قیمت سیمان تاثیرگذار است، اما هیچ عاملی به جز عرضه و تقاضا نمی‌تواند بازار سیمان را به طور واقعی از خود متاثر کند.

نرخ سیمان بنا بر میزان تقاضایی که برای هر فروشنده وجود دارد می‌تواند متغیر باشد؛ به عبارت دیگر سیمان قیمت ثابتی در کل کشور ندارد و در معامله آن جا برای چانه‌زنی فراوان است.

در حال حاضر قیمت سیمان خاکستری تیپ ۲ در بازار کشور از ۳۹ هزار تا ۴۷ هزار در هر پاکت متغیر است و سیمان تیپ ۱ در حوالی ۴۶ هزار تومان معامله می‌شود. وزن پاکت در این قیمت‌ها ۵۰ کیلوست.

قیمت سیمان خاکستری فله هم در تیپ ۲ از ۷۹۰ هزار تا ۹۰۰ هزار در هر تن متغیر است و تیپ ۱ حول و حوش ۹۷۰ هزار در هر تن خرید و فروش می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید