۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 55403653

ارومیه یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل آذربایجان غربی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر مسجد سردار می‌باشد.

سفری تاریخی به مسجد سردار

سلام نو - سرویس گردشگری: مسجد سردار در خیابان امام شهرستان ارومیه و در امتداد بافت قدیمی شهر قرار دارد و از آثار به‌جای مانده از دوره قاجار است. این مسجد که جزو جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شود، توسط عبدالصمد خان احداث و سال‌ها بعد روی آن ساعتی نصب شد که به همین دلیل محلی‌ها آن را به نام مسجد ساعتلو یا مسجد ساعت نیز می‌شناسند.

سفری تاریخی به مسجد سردار

معماری بنا

بر سر در مسجد کاشی کاری های هفت رنگی دیده می شود که رنگ زرد که نمایانگر هنر عهد قاجار است در آن به وفور به چشم می خورد. مسجد تماما آجری بوده و ملاط به کار رفته در ساخت آن گچ و خاک است. مسجد به طور کلی از دو شبستان بزرگ و کوچک تشکیل شده است که شبستان بزرگتر محل تجمعات اصلی در مسجد است. این شبستان به داشتن ۱۲ ستون سنگی زیبا شهره است که تراش خورده و هشت ضلعی اند. سر ستون ها در محل اتصال به سقف دارای مقرنس کاری های زیبایی است. سقف دارای طاق های گنبدی پی در پی است که به تازگی فسید کاری شده است. دور تا دور شبستان بزرگ در قسمت پایینی دیوارها با کاشی کاری های زیبای هفت رنگی آراسته شده است.

سفری تاریخی به مسجد سردار

کاشی هایی که منقش به نقوش گل و بوته است و نمای چشم نوازی را به وجود آورده است. پنجره هایی در دو ضلع شبستان تعبیه شده است که در ابتدا چوبی بوده اند اما در سال های اخیر با پنجره های آهنی معاوضه شده است. این پنجره ها در گذشته روشنایی مورد نیاز مسجد را تامین می کرده اند. دربی کوچک در انتهای شبستان بزرگ قرار دارد که به شبستان کوچک منتهی می شود. در این قسمت بالکنی چوبی قرار دارد که منفش به نقوش چشم نواز و زیبایی است. شبستان کوچک که دارای ابعادی کوچکتر است فاقد تزئینات بوده و بسیار ساده است و تنها یک محراب آجری ساده در آن تعبیه شده است و اغلب مورد استفاده بانوان قرار می گیرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید