مرکزی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان چهار طاقی بهاران می‌باشد که در تفرش قرار گرفته است.

آشنایی کامل با چهار طاقی بهاران

سلام نو - سرویس گردشگری: چهار طاقی بهاران که با نام چهار طاقی کبوران نیز شناخته می‌شود، در روستای بهاران، از توابع شهرستان تفرش قرار دارد و سالم‌ترین چهارطاقی استان مرکزی به‌شمار می‌رود. این بناها که در سطح کشور به‌طور پراکنده دیده می‌شوند، برخلاف باور عمومی، آتشکده نبودند؛ بلکه به‌عنوان گاهشمار (تقویم) آفتابی کاربرد داشتند. در ساخت این بناها، ظرایف و نکات پیچیده علمی و اخترشناسی به‌کار رفته است. ستون‌های این بنای مربع شکل، کاملا با یک‌دیگر برابر نیستند و این موضوع نه به دلیل خطای معماری، بلکه در راستای رعایت نکات علمی است. مصالح به‌کار رفته در بنا نیز شامل سنگ، لاشه، گل و گچ می‌شود. این اثر که در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶، با شماره ثبت ۲۲۱۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، از جاهای دیدنی تفرش به حساب می‌آید.

آشنایی کامل با چهار طاقی بهاران

ساختار چهارطاقی بهاران

اکثر چهارطاقی ها در از طراحی و معماری همانندی تبعیت می کنند و نقشه های آنها به هم شباهت دارند به صورتی که چهارطاقی بنایی با قاعدة مربع شکل است و متشکل از چهار طاق که گنبدی بر آنها قرار دارد. این سازه بر روی تپه ای در ارتفاعات روستا قرار دارد و مانند دیگر چهار طاقی ها، دارای پلانی مربع شکل با ابعاد ۵.۲۵ در ۵.۲۵ متر است که سقف آن به وسیله چهار ستون نگه داشته می شود و ارتفاعشان برابر با ۳.۵ متر است. سقف بنا به صورت گنبدی شکل است که در قسمت مرکزی آن سوراخی وجود دارد. در بدنه این بنا از مصالحی مانند لاشه سنگ، آهک، گچ و ساروج استفاده شده است.

آشنایی کامل با چهار طاقی بهاران

دسترسی به چهارطاقی

بنای چهار طاقی در شهرستان تفرش و روستای بهاران قرار دارد، فاصله روستا از مرکز شهرستان، تفرش، حدوداً ۶ کیلومتر می سود. برای اینکه به این روستا بروید می توانید در ابتدا به شهر تفرش بروید سپس با استفاده از خودرو هایی، که این شهر را به مقصد بهاران ترک می کنند، خود را به آنجا برسانید. اگر هم تمایل دارید می توانید با خودرو شخصی خود را به این شهر برسانید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید