هرمزگان یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان موزه دکتر نادعلیان می‌باشد که یکی از زیباترین جاذبه‌های این استان به شمار می‌رود.

آیا از موزه دکتر نادعلیان دیدن کرده‌اید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: موزه دکتر نادعلیان یکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز است که حس وطن‌دوستی و خدمت به خلق را برای هر بازدیدکننده‌ای زنده می‌کند. در این موزه، فرهنگ و هنر بومیان جزیره هرمز نظیر نقاشی روی کوزه، نقاشی روی شیشه، سوزن‌دوزی، صنایع دستی زنان بومی و... به چشم می‌خورد. ضمن اینکه آثار شخص دکتر نادعلیان، هنرمند محیطی مطرح در عرصه‌های بین‌المللی، در موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان به نمایش درآمده است.

آیا از موزه دکتر نادعلیان دیدن کرده‌اید؟

آدرس موزه

برای دیدن موزه باید آدرس تکیه مولا را از بومی‌ها بپرسید. روبه‌روی تکیه یک کوچه هست که شما را به موزه نادعلیان می‌رساند. اگر در موزه بسته بود، حتما زنگ بزنید تا در را برای شما باز کنند.

تاریخچه

زمانی که ساختمان موزه خریداری شد، یک ویرانه بود و پاتوق افراد بزهکار محسوب می‌شد. این خانه در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی بازسازی شد و با نام هنرمندسرا آغاز به کار کرد. سرانجام نام آن در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی به موزه دکتر احمد نادعلیان تغییر یافت.

امروزه این موزه که از جاهای دیدنی استان هرمزگان محسوب می‌شود، محل حضور اهالی هنر است و هنردوستان از گوشه‌وکنار کشور با هدف دیدن شاهکارهای هنری آن راهی این موزه می‌شوند. موزه دکتر نادعلیان از لحظه ورود با سنگ‌فرش حیاط که به‌تنهایی یک اثر هنری محسوب می‌شود و درخت نخل تنومندش، ‌نگاه گردشگران را به خود خیره می‌کند. در ادامه نوبت به نقاشی‌های بی‌بدیلی می‌رسد که روی دیوارهای موزه خودنمایی می‌کنند و ذوق هنری خالق خود را به تصویر می‌کشند. گویی هر یک از این نقاشی‌ها، داستانی در دل خود دارند. نقش زنان جنوبی با لباس‌های سنتی و بومی، جزو زیباترین تصاویر در میان نقاشی‌های موزه به حساب می‌آیند.

آیا از موزه دکتر نادعلیان دیدن کرده‌اید؟

موزه دکتر نادعلیان محلی برای آموزش رایگان کودکان در زمینه فرهنگ، محیط زیست، آفرینش هنری و زبان انگلیسی است. افراد و نهادها با حمایت خود از موزه، هزینه  آموزش کودکان و دستمزد مریبان را تامین می‌کنند. علاوه بر این، کتابخانه موزه دکتر نادعلیان محیط خلاق و متفاوتی دارد که کودکان می‌توانند به‌راحتی و بدون ثبت‌نام از آن استفاده کرده و بازی، خنده و شادی را تجربه کنند. در کنار یکدیگر نقاشی بکشند و زبان یاد بگیرند. خندیدن و فریاد کشیدن کودکان در موزه و کتابخانه بلامانع است!

این کتابخانه از مهر ماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد. تعدادی از کسانی که با موزه همکاری دارند و همچنین عده‌ای از مردم بومی، با معرفی راهنما، بومگردی، اقامتگاه، سوئیت، هتل و غذاخوری، از این کتابخانه حمایت می‌کنند. پس برای اینکه تجربه لذت‌بخشی در جزیره داشته باشید، بازدید از موزه را در اولویت قرار دهید و از سایر امکانات ارائه‌شده در آن نهایت استفاده را ببرید.

آموزش نقاشی با خاک و شن رنگی پشت شیشه به زنان جزیره هرمز، یکی دیگر از فعالیت‌های بی‌شمار دکتر نادعلیان است که از سال ۱۳۸۷ هجری شمسی کلید خورد. این روش ابداعی بدون استفاده از قلمو است و هنرجویان از طریق خاک و شن اقدام به رنگ‌آمیزی می‌کنند. در سال‌های اول آموزش، همه رنگ‌ها برای کارهای نقاشی، از طبیعت جزیره فراهم می‌شد. صدف برای ظرف رنگ مورد استفاده قرار می‌گرفت و رنگ مشکی از کیسه ماهی مرکب به دست می‌آمد.

آیا از موزه دکتر نادعلیان دیدن کرده‌اید؟

جالب اینکه موزه مذکور در کتب معتبر بین‌المللی به زبان‌های مختلف معرفی شده است و بسیاری از آژانس‌های گردشگری، بازدید از این موزه را در برنامه خود گنجانده‌اند. در موزه می‌توانید شاهد فایل تصویری کوتاهی به دو زبان فارسی و انگلیسی باشید که شما را با آثار استاد در عرصه جهانی آشنا می‌کند. همچنین با تماشای این فایل، بسیاری از پرسش‌های شما پاسخ داده می‌شود و از طبیعت، زندگی و توسعه فرهنگی و... جزیره هرمز بیشتر می‌دانید.

تابلوهای کوچکی با پوشش زنان جنوب ایراندیوارهای منقوش و نخلی در وسط حیاط موزهتختی با روتختی چهل تکه و دیوارهای مملو از عکسانواع تابلوها و عکس ها روی دیوار موزهتابلوهای مختلف روی دیوار موزه نادعلیاناتاقی مملو از شلوارهای سوزن دوزی جنوبیماسه چاپ اثر دکتر نادعلیاناتاقی با کارهای هنری متنوع

پس اگر گذرتان به جزیره هرمز افتاد، در قدم اول به دیدن موزه دکتر نادعلیان بروید؛ زیرا مفهوم جزیره هرمز را برای شما عوض می‌کند. هنگام بازدید از موزه با ساختار اجتماعی فعلی جزیره آشنا خواهید شد و علت حضور زنان بومی در عرصه گردشگری و صنایع دستی را متوجه می‌شوید. ضمن اینکه پی می‌برید که چرا بومگردی و سفره‌خانه‌های بسیاری در جزیره توسط زنان مدیریت می‌شود و امکان آشنایی با فرهنگ جزیره برایتان به وجود می‌آید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید