معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه اجرائی قانون بودجه ۱۴۰۱ را که به فروش نفت از سوی اشخاص مورد تأیید دستگاه‌های اجرائی اختصاص دارد، ابلاغ کرد.

جزئیات ماجرای مصوبه دولت برای فروش نفت به اشخاص

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، براساس مصوبه هیئت دولت، شرکت نفت موظف است نسبت به تحویل نفت در ازای ابلاغ اعتبار و تخصیص، اقدام و نتیجه را به تفکیک تخصیص اعتبار به صورت مقداری و مبلغ (ارزی و ریالی) به سازمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کند؛ ارزش نفت تحویلی معادل چهارمیلیاردو 400 میلیون یورو (۴.۴ میلیارد یورو) است که معادل ۴۵.۵ درصد مبلغ مذکور، سهم دولت است. همه وجوه حاصل از فروش هر محموله نفتی به حساب‌های معرفی‌شده بانک مرکزی ایران واریز و آن بانک مکلف است سهم ذی‌نفعان از وجوه وصولی حاصل از هر محموله را محاسبه و پس از فروش معادل ارزی به حساب‌های ذی‌نفعان واریز کند.

به نقل از شرق، سؤال اینجا است که آیا فروش نفت هم مانند خصوصی‌سازی‌های قبلی به‌درستی و قانونی انجام می‌شود و به اهل آن واگذار می‌شود یا برخی با سوءاستفاده از این موقعیت به دنبال فساد و پولشویی و اختلاس و مهم‌تر از همه به دنبال رانت‌خواری خواهند بود. متأسفانه برخی از خصوصی‌سازی‌ها باعث قطع تولید داخلی و ازبین‌رفتن سرمایه‌های ملی شدند که اعتراضات زیادی را نیز به دنبال داشته است.

تجربه تلخ برخی از این خصوصی‌سازی‌ها در کشت و صنعت هفت‌تپه، ماشین‌سازی و هپکوی اراک، پتروشیمی اصفهان، ماشین‌سازی تبریز، کشت‌ و صنعت مغان، لاستیک‌سازی دنا، شرکت ایران ترانسفو، فولاد مبارکه، روغن نباتی جهان و… نشان می‌دهد که کاهش تولید، اخراج و تعدیل نیروها و تعطیلی و ورشکستگی همه این کارخانه‌ها از آثار این رویه غلط بوده است. اگر دولت اعلام می‌کند که فروش نفت در ماه‌های گذشته رشد داشته و توانسته پول نفت را به کشور وارد کند، چرا باید به دنبال فروش نفت به اشخاص یا شرکت‌های خصوصی باشد؟ اگر دولت به دنبال تسویه بدهی خود به شرکت‌ها و مؤسسات و پیمانکاران است، می‌تواند با مدیریت خود شرکت نفت این کار را انجام دهد تا مشکلات سال‌های گذشته مانند فساد و اختلاس و رانت‌خواری‌ها تکرار نشود و «بابک‌ زنجانی»های دیگری متولد نشوند. لازمه این کار هم نظارت دقیق و مستمر دستگاه‌ها و ارگان‌های نظارتی و امنیتی است که این واگذاری‌ها قبل از انجام به‌درستی اجرا شوند تا شاهد مشکلات و سوءاستفاده‌هایی در این زمینه نباشیم. در ضمن این‌گونه فروش، صادرات نفت و میعانات گازی اگر به سلامت و درستی انجام نشود، ممکن است به بازارهای اصلی ایران برای فروش نفت آسیب وارد کند و مقدار فروش و قیمت فروش نفت را به مخاطره انداخته و سازمان‌های بین‌المللی را حساس کند.

بی‌شک حفظ سرمایه‌های ملی، معادن و منابع خدادادی مانند نفت خام و گاز برای آیندگان ضروری است و آنها نیز سهیم خواهند بود و فروش بی‌اندازه و غیرمعمول این سرمایه‌ها به زیان آینده کشور خواهد بود.

بهترین راه ممکن در این شرایط که قیمت جهانی نفت و سوخت در حال افزایش است، می‌تواند فروش محصولات جانبی نفت خام و سود حاصل از ارزش افزوده آنها باشد تا از خام‌فروشی جلوگیری شود و مدیریت حفظ منابع، بهتر صورت گیرد. سرمایه‌گذاری و گسترش صنایع وابسته و جانبی در حوزه نفت و میعانات گاز و دادن اعطای مجوزهای قانونی به طلبکاران دولت، هم به تولید بیشتر محصولات و هم به اشتغال‌زایی کمک می‌کند و هم از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند.

صادرات نفت اوپک آب رفت

اوپک پلاس که شامل کشورهای عضو اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، به دلیل نگرانی فزاینده از وقوع رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت، تولید نفت خود را از نوامبر به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل حدود دو درصد از تولید جهان کاهش داده است.

این دیدگاه پترولجستیک، ارزیابی اولیه از میزان کاهش تولیدی است که اوپک بر اساس توافق اوپک پلاس، انجام می‌دهد.

دانیل گربر، مدیرعامل پترولجستیک به رویترز گفت: صادرات نفت اوپک در نیمه اول نوامبر به میزان قابل توجهی کمتر بود. انتظار داریم این روند تا پایان ماه بهبود پیدا کند، اما حجم صادرات این گروه در مقایسه با اوجی که اکتبر داشت، کمتر خواهد بود. انتظار داریم صادرات اوپک در نوامبر، حداکثر یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند که نشان می‌دهد کاهش تولید اوپک پلاس، طبق توافق صورت گرفته است.

مقر اوپک در وین درباره‌ این گزارش اظهار نظر نکرد.

سهم اوپک از کاهش تولید تصویب شده، ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز است؛ بنابراین کاهش یک میلیون بشکه‌ای صادرات، نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از کاهش توافق شده در عرضه جهانی، انجام شده است.

پترولجستیک یکی از شرکت‌هایی است که عرضه نفت توسط اوپک و تولیدکنندگان دیگر در بازار جهانی را با رصد نفتکش و روش‌های دیگر، دنبال می‌کند.

اوپک قرار است گزارش ماهانه بعدی خود را ۱۳ دسامبر منتشر کند که در این گزارش آمار نوامبر ارائه می‌شود.

تولیدکنندگان اوپک پلاس از ابتدای سال میلادی جاری سرگرم افزایش تدریجی تولیدشان برای خاتمه دادن به محدودیت عرضه‌ای بودند که از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند، اما از اکتبر، روندشان را معکوس کرده و تولیدشان را کاهش دادند.

بر اساس گزارش رویترز، هیثم الغیص، دبیرکل اوپک روز چهارشنبه اظهار کرد: این سازمان آماده است برای منفعت بازارهای نفت مداخله کند. اوپک آگاه و محتاط بوده و تحولات اقتصادی جهان را زیر نظر دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید