اطلاعات تمامی بانک‌ها در رابطه با تسهیلات کلان غیرجاری در انتهای پاییز ۱۴۰۲ اعلام شد.

بانک آینده و سپه، رکورددار وام‌های بی‌بازگشت

به گزارش سلام نو به نقل از صدای بورس،میزان تسهیلات غیرجاری سیستم بانکی یکی از چالش‌های نظام بانکی ایران و مواردی است که می‌تواند به انباشت ریسک در ترازنامه بانک‌ها منجر شود. در حال حاضر ۲۷ بانک در کشور شامل ۲ بانک قرض الحسنه، ۷ بانک دولتی و ۱۷ بانک خصوصی مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی، بجز بانک‌های قرض الحسنه، ملت، صادرات و صنعت و معدن، اطلاعات تمامی بانک‌ها در رابطه با تسهیلات کلان غیرجاری در انتهای پاییز ۱۴۰۲ اعلام شده است.

آمارها نشان می‌دهد به‌طور کلی، حدود ۴۹۰ همت ارزش اصل تسهیلات کلان پرداختی توسط ۲۲ بانک مورد بررسی تا انتهای پاییز سال جاری بوده که همچنان با وجود اتمام قرارداد، تسویه نشده است.

از این میان، بیش از ۴۱۳ همت از تسهیلات کلان پرداختی در زمره تسهیلات کلان غیرجاری قرار می‌گیرند که عمدتا به معنای گذشت بیش از دوماه پس از تاریخ اتمام اقساط است.

بر اساس بررسی‌ها، بیشترین تسهیلات کلان غیرجاری در انتهای پاییز ۱۴۰۲ متعلق به بانک آینده به ارزش ۱۴۶ همت بوده است. در جایگاه دوم بانک سپه ۱۰۶ همت تسهیلات کلان غیرجاری دارد و سپس بانک کشاورزی با اختلاف، در جایگاه سوم با تسهیلات کلان غیرجاری ۳۶ همتی قرار گرفته است.

در ادامه مشاهده می‌شود بانک پاسارگاد، ملی، پارسیان، توسعه صادرات و تجارت، هرکدام به ترتیب از ۲۳ تا ۱۱ همت تسهیلات کلان غیرجاری دارند. سپس بانک مسکن، اقتصاد نوین، سرمایه، شهر، گردشگری، خاورمیانه، پست بانک، رفاه، دی و ایران‌زمین کمتر از ۱۰ همت تسهیلات کلان غیرجاری را در انتهای آذر ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند. در مقابل بانک سامان، سینا، ایران و ونزوئلا و توسعه تعاون هرکدام با کمتر از ۱ همت تسهیلات کلان غیرجاری، پاییز ۱۴۰۲ را به اتمام رسانده‌اند.

درحالت کلی تسهیلات کلان تسویه نشده شامل انواع وام‌های معوقه، سررسید گذشته و مشکوک الوصول هستند که بنابر صلاحدید و قوانین بانک ممکن است حتی با جریمه یا بخشودگی‌هایی مواجه شوند. بر اساس مطالعات، نسبت وام‌های کلان غیرجاری در بانک‌ها ارتباط زیادی با کفایت سرمایه و انباشت ریسک در ترازنامه بانک دارد. در نتیجه عموما هرچقدر نسبت تسهیلات غیرجاری نسبت به تسهیلات تاریخ گذشته بیشتر باشد، انباشت ریسک در ترازنامه بانک نیز بیشتر می‌شود.

آمار وام‌های بی‌بازگشت بانک‌های ایران+ جدول

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید