۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۷
کد خبر: 55400719

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان یزد می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان برج علی آباد می‌باشد که در مروست واقع شده است.

معرفی کامل برج علی آباد

سلام نو - سرویس گردشگری: برج علی آباد در واقع بخش به جا مانده قلعه علی آباد می باشد که تزیینات گچی پیش بخاری و طاقچه های فضای جنب برج به خوبی مشخص است. این برج تاریخی مربوط به دوره افشاریه و زندیه می باشد و در سال ۱۳۸۷ با شماره ثبتی ۲۳۱۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این برج در شهرستان خاتم، بخش مروست، دهستان هرابرجان، روستای هرابرجان واقع شده است .

معرفی کامل برج علی آباد

معماری

این برج ۱۸ متر ارتفاع دارد و محیط خارجی آن ۴۲ متر و محیط داخلی آن ۲۱ متر است. نمای خارجی بنا دارای پوششی مخروطی شکل بوده و از آجر ساخته شده‌ است. این بنا دو پوششی می‌ باشد و علاوه بر سقف مخروطی خارجی سقفی گنبدی به شکل عرق چین نیز در داخل دارد و این دو گنبد از بخش میانی به هم متصل و در مرکز این پوشش‌ ها دو روزنه تعبیه شده ‌است که به منظور روشنایی و تخلیه هوا بوده است. پوشش دوم بسیار بلندتر از پوشش اول بوده و ارتفاع آن ۵ متر بالاتر است. این بنا دو جداره‌ است و از جدار داخلی طاق‌ هایی به داخل بنا ساخته شده ‌است. راهرویی پلکانی و مارپیچ بین دوش جدار، صعود به پوشش اول را فراهم می‌ کند و حدود ۵۰ پلکان دارد. بدنه بنا دارای دو قسمت است که قسمشت پایین دوازده ضلعی است و پایه بنا را شکل می ‌دهد. قسمت بالای بدنه اصلی، دارای ۴۸ ترک به شکل نیم ستون می ‌باشد. همچنین دوازده قاب آجری به شکل ‌های لوزی در آن تعبیه شده ‌است. بر روی این ترک‌ ها و قاب ‌ها اشکال هندسی از آجر و کاشی فیروزه ای رنگ دیده می ‌شود که جلوه خاصی به بنا داده‌ است. در بدنه برج روزنه‌ هایی به منظور روشنایی داخل بنا تعبیه شده ‌است. بنا از داخل دارای سه طبقه‌ بوده و ارتفاع تیزه اصلی گنبد تا کف ۳۱ متر است. معماری آن به شیوه معماری برج رادکان است و این برج به آتشکده زرتشت نیز معروف است. از برج کشمر کتیبه‌ ای در دست نیست اما درب ورودی بنا دارای کتیبه ‌ای بوده‌ که اکنون اثری از آن نیست. این برج به شیوه معماری اواخر قرن هفتم هجری ساخته شده‌ و به سبک معماری دوره سلجوقیان نزدیک است.

معرفی کامل برج علی آباد

موقعیت مکانی

این بنای باشکوه در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بردسکن در میان روستای کشمر واقع شده است و در ۵ کیلومتری شمال جاده بردسکن به مشهد نمایان است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید