۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 55400402

خوزستان یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان پل قدیم خرمشهر می‌باشد.

سفری رویایی به پل قدیم خرمشهر

سلام نو - سرویس گردشگری: پل قدیم خرمشهر که در سال ۱۳۳۹ شمسی ساخته شد، از جاذبه های گردشگری خرمشهر محسوب می‌شود. این پل در زمان جنگ تحمیلی آسیب‌های زیادی دید و در سال ۱۳۷۰ از سوی ستاد بازسازی مرمت شد و با توجه به گذشته ۲۴ سال از مرمت و تردد کامیون‌های سنگین آسیب‌های جدی به سازه آن وارد شده است.

سفری رویایی به پل قدیم خرمشهر

سرگذشت پل

زمان احداث این پل به سال ۱۹۶۰ میلادی می رسد که با نام پل قدیم در بین مردم شناخته می شود. پل قدیم که نخستین پل خرمشهر است و یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی و جنگ به حساب می آید، بعد از جنگ ایران و عراق به پل آزادی معروف شد.

در ۴۵ روز نخست آغاز جنگ تحمیلی که اواخر سال ۱۳۵۹ هجری شمسی بود، در عملیاتی شبانه و با کارگذاری مواد منفجره توسط ارتش بعث عراق نیمی از پل قدیم خرمشهر تخریب شد تا نیروهای ایران نتوانند برای مبارزه با عراقی ها به خرمشهر وارد شوند اما در عین حال با تخریب پل از ورود نیروهای بعثی به بخش جنوبی خرمشهر و آبادان نیز جلوگیری شده و در واقع این پل توانست آبادان را از اشغال شدن نجات دهد.

در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی مصادف با ۱۹۶۰ میلادی بر روی کانال دست کند عضدی که شاخه ای از رودخانه کارون است برای ارتباط شمال و جنوب خرمشهر احداث شده است. ساخت این پل حدود ۱۱ سال طول کشیده است آن هم در دوران دهه ۴۰ خورشیدی که از امکانات مدرن امروزی هیچ خبری نبوده است.

پل قدیم از شلوغ ترین جاهای دیدنی خرمشهر قلمداد می شود که عرض رود کارون را با عظمت فراوان طی می کند و در حال حاضر پل قدیم خرمشهر معروف به پل آزادی که عمری ۵۶ ساله دارد بر اثر جراحت ‌های عمیق جنگ تحمیلی، تردد خودروهای سنگین و بی‌ توجهی مسئولان آسیب های جدی دیده است.

سفری رویایی به پل قدیم خرمشهر

نحوه دسترسی با وسایل مختلف

سفر به خرمشهر با اغلب وسایل حمل و نقل مانند هواپیما، قطار، اتوبوس و وسایل نقلیه شخصی امکان پذیر می باشد و افراد به راحتی می توانند از این شهر و جاذبه های آن بازدید کنند. پل قدیم در استان خوزستان، خرمشهر قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید