یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان اروندرود می‌باشد که در خرمشهر واقع شده است.

اروندرود؛ رودی پهناور در دل خرمشهر

سلام نو - سرویس گردشگری: اروندرود یکی از رودهای پهناور جنوب غربی ایران و جاذبه های گردشگری استان خوزستان است. این رودخانه از ریزش رودهای دجله و فرات و بعد از آن کارون پدید آمده است. درازای این رودخانه در حدود ۱۹۰ کیلومتر است که در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد.

اروندرود مرز بین ایران و عراق

دولت عثمانی مرز ایران را ساحل شرقی اروندرود می‌دانست و ایران حق مالکیت و استفاده از اروندرود را نداشت، بنابراین قرارداد قسطنطنیه بین ایران و دولت عثمانی بسته شد و دولت عراق هم از آن پیروی کرد تا مرز ایران و عراق ساحل شرقی اروندرود باشد. ایران با این قرارداد مخالف بود چرا که رودخانه اروند را یک رود مرزی می‌دانست و معتقد بود مرز بین دو کشور ایران و عراق باید خط تالوگ (خط طولی که به صورت فرضی از عمیق‌ترین قسمت رودخانه کشیده می‌شود تا مرز مشخص شود) باشد.

اروندرود؛ رودی پهناور در دل خرمشهر

اختلاف ایران و عراق برسر اروند رود به جامعه ملل کشیده شد که توافقی صورت نگرفت. در نهایت در سال ۱۹۷۳ میلادی معاهده مرزی بین ایران و عراق بسته شد که در آن مرز بین دو کشور در امتداد ساحل شرقی طوری تعیین شد که یک قسمت ۴ مایلی (حدود ۶/۵ کیلومتر) از لنگرگاه در کنار آبادان را به ایران اختصاص دادند. به دلیل مخالفت دو کشور این معاهده فسخ شد و کشورها خواستار مذاکره جدید برای تعیین مرز ایران و عراق شدند.

عدم موافقت عراق با خط تالوگ برای تعیین مرز موجب حمایت محمدرضا پهلوی از شورشیان قسمت شمال عراق شد که در نتیجه صدام حسین تعیین مرز براساس تالوگ را پذیرفت و محمدرضا پهلوی نیز به حمایت از شورشیان پایان داد. ایران و عراق در ۱۵ اسفند سال ۱۳۵۳ طی معاهده ۱۹۷۵ الجزایر ژرفگاه، اروندرود را به عنوان خط مرزی میان دو کشور تعیین کردند. ۵ سال بعد از این قرارداد صدام حسین آن را فسخ و ۵ روز بعد از فسخ به ایران حمله کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید