یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان خانه مستوفی شوشتر می‌باشد.

نگاهی کوتاه به خانه مستوفی شوشتر

سلام نو - سرویس گردشگری: خانه مستوفی شوشتر از جمله آثار ارزشمند تاریخی شهر دیدنی شوشتر در استان خوزستان در نزدیکی شهر دزفول است که به دلیل سبک معماری خاص و قدمت بالای تاریخی آن به یکی از اماکن جذاب گردشگری کشورمان مبدل شده است. این خانه که نام آن در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده، بخشی از مجموعه تاریخی مستوفی شوشتر محسوب می شود که خود به چندین بخش مختلف رستوران، عکاسخانه، مرکز صنایع دستی و موزه تقسیم شده است.

نحوه دسترسی به خانه‌ مستوفی

برای دسترسی به خانه مستوفی، از طریق خیابان‌ شریعتی یا بلوار علامه شیخ شوشتری، باید از میدان باطنی عبور کنید. در فاصله کمی از میدان، یک فرعی قرار دارد که تابلوی مسیر خانه را در ابتدای آن مشاهده خواهید کرد. در این فرعی بپیچید. از ابتدای کوچه تا خانه کمتر از ۲۰۰ متر فاصله است.

اگر از سمت پل آزادگان عازم خانه مستوفی هستید، پس از عبور از پل، در فاصله حدودا ۵۰۰ متری به فرعی خانه مستوفی با تابلوی آن در ابتدای کوچه خواهید رسید.

نگاهی کوتاه به خانه مستوفی شوشتر

سرگذشت خانه مستوفی شوشتر


همان طور که ذکر گردید، خانه مستوفی شوشتر، بخشی از مجموعه ارزشمند مستوفی شوشتر است که از بخش های مختلف پل، حمام، مسجد و خانه تشکیل شده است. خوب است بدانید که قدمت مجموعه مستوفی شوشتر به دوران قاجار و حکمرانی مظفرالدین شاه باز می گردد. براساس روایات تاریخی و بنا به گفته محققان، خانه مستوفی شوشتر -که ارزشمندترین بخش مجموعه تاریخی شوشتر بشمار می رود- در گذشته متعلق به تاجر خوش آوازه ای به نام محمد علی مستوفی بوده است. او احداث این بنا را به دست معمار ماهر و مشهوری به نام محمد تقی بنا واگذار کرد و محمد تقی بنا نیز تمام تلاش و هنر خود را بکار گرفت تا بنایی مستحکم و زیبا احداث کند. زحمات تقی بنا بی حاصل نماند و خانه مستوفی پس از اتمام به یکی از زیباترین و مستحکم ترین بناهای این منطقه مبدل گشت.

نگاهی کوتاه به خانه مستوفی شوشتر

معماری خانه‌ مستوفی

خانه‌ مستوفی متشکل از دو بخش داخلی و بیرونی است. از نکات برجسته و جالب بنا، می‌توان به وجود چشم‌اندازی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد از رود شطیط و پل‌بند قدیمی شادروان اشاره کرد. معماری این عمارت را حاج محمدتقی معمار به عهده داشته و در طراحی و ساخت عناصر تزیینی و موارد مربوط به استحکام بنا، از هنر و سلیقه‌ خود، به‌گونه‌ای کاملا استادانه، بهره برده‌ است. ساخت این بنای کهن در نزدیکی و مجاورت رود کارون، منظره‌ای زیبا را برای ساکنین آن به ارمغان می‌آورد. همچنین از دیگر اهداف انتخاب این مکان، بهره‌مندی از هوای مطبوع پیرامون رودخانه بوده است. در ساخت این بنای قدیمی، از تزیینات معماری خوون چینی، کاربندی آجری و ریگ فرش استفاده شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید