خوزستان یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان بند خاک شوشتر می‌باشد.

بند خاک شوشتر در کجا قرار دارد؟

سلام نو - سرویس گردشگری: بند خاک یکی از بناهای تاریخی نظام آبی شوشتر است که آب را از نهر داریون به نهر رقط انتقال می‌دهد و در زمان طغیان نهر داریون که خطر سیلاب دشت میاناب شوشتر وجود دارد، آب نهر را کنترل و به نهر رقط هدایت می‌کند. این بند همانند دیگر بناهای آبی شوشتر مربوط به دوره ساسانیان است و از جمله جاهای دیدنی شوشتر محسوب می‌شود. بند خاک در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲، با شماره ثبت ۱۰۸۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران و همچنین در سال ۱۳۸۸ (سال ۲۰۰۹ میلادی)، در شهر سویل اسپانیا با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر و دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بند خاک شوشتر در کجا قرار دارد؟

معماری

این بند دارای دو قسمت است، قسمت اول دارای پنج دهانه و دارای ستونهایی است. حدود ده قدم پائین تر از آن دیواره ی انحرافی بوده که آثار آن تا چندین سال قبل قابل تشخیص بود.

جهت دیواره اصلی بند دارای جهت غربی-شرقی است از قسمت شرقی بند بازویی به سمت شمال شرق منشعب می شود. از بازوی بند دیواری به سمت شمال کشیده شده است، خود این بازو با یک بازوی دیگر که در جهت غرب آن مشاهده شده مرتبط می باشد. در واقع این بازوها و خود بند اصلی یک مخزن نگهداری آب را تشکیل می دهند. در قسمتهایی از بازوها و بند اصلی به نظر می رسد که دارا ی دیوارهای الحاقی باشند که در جنوب آن مشاهده می شوند که برای خروج آب است. قسمت هایی در دیواره ها به صورت دریچه هایی بوده که تخریب شده است. بند خاک از نظر مصالح شامل ملات ساروج و انواع سنگهای ماسه ای و لاشه می باشد که سطوح داخلی و معدودی از دیواره های بیرونی با ملات ساروج اندود شده اند. کاربری این بند با توجه به شواهدی که ارائه می کند دارای عملکرد نگه دارنده با فضاهای مخزنی و خروج آب است.

بند خاک شوشتر در کجا قرار دارد؟

موقعیت مکانی

بند خاک شوشتر در نزدیکی خیابان کمربندی قدیم و در شمال غربی امامزاده عبدالله واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید