یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان رود کارون می‌باشد که در قلب اهواز واقع شده است.

کارون؛ رودی خیره‌کننده در قلب اهواز

سلام نو - سرویس گردشگری: رود کارون بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران است که بخش قابل‌توجهی از آن در استان خوزستان قرار دارد. این رود یکی از نخستین سکونتگاه‌های مردم ایران باستان بوده است و به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد. در طول سالیان دراز، رود کارون نقش بسزایی در گسترش کشاورزی، دامداری و گردشگری در شهرها و مناطق اطراف خود داشته است.

رود کارون از شهرهای مختلف استان خوزستان عبور می‌کند و هریک از پل‌های گوناگونی که به زیبایی روی آن ساخته شده، نماد شهرهای مختلف خوزستان است. در حال حاضر، کاهش عمق و حجم آب رودخانه کارون نگرانی بسیاری از علاقه‌مندان به محیط زیست را برانگیخته است. این رودخانه یکی از سرمایه‌های طبیعی ارزشمند ایران است که هرگونه آسیب به آن، تاثیری غیرقابل‌جبران بر اکوسیستم محیط اطراف و زندگی مردم خوزستان خواهد گذاشت. بخش‌های مختلف رود کارون و ساحل‌های آن از زیباترین جاذبه های گردشگری اهواز هستند.

کارون؛ رودی خیره‌کننده در قلب کارون

رود کارون در اعماق تاریخ

بررسی مورخان نشان داده که اولین تمدن های بشری بزرگی از ایران در حاشیه همین رود تشکیل شده اند و حتی نام رود کارون در سنگ نوشته های باستانی با عنوان کرن، کرنک و کوهرنگ آمده است. البته به اعتقاد برخی از آن ها هم، رود کارون همان رود باستانی کوپرتس است. رود کارون در دوران قاجار توجه انگلیس ها را جلب کرد و آن ها تردد کشتی در کارون را ممکن ساختتند و کالاهای تجاری و صادراتی طی سال های متمادی از طریق این رود منتقل می شدند. حالا هم این رود نقش برجسته ای در فرهنگ روزانه مردم دارد و حتی آب آشامیدنی کل شهر از این رود تامین می شود.

کارون؛ رودی خیره‌کننده در قلب کارون

نحوه دسترسی

رود کارون از استان چهار محال و بختیاری آغاز می‌شود و به جلگه خوزستان در منطقه گتوند می‌رسد. در ادامه با گذر از شهرهای مختلف در استان خوزستان، به دو قسمت تقسیم می‌شود و به اروندرود و خلیج فارس می‌ریزد.

مسیر حمل و نقل دریایی رود کارون از شهرستان اهواز تا اروندرود یکی از مهم‌ترین مسیرهای واردات و صادرات کالا است. دسترسی مناسب و نزدیکی رود کارون به بنادر بین‌المللی بوشهر و امام خمینی در جنوب ایران، سبب استقبال از مسیر حمل و نقل این رودخانه می‌شود. حمل و نقل دریایی یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین مسیرها برای مبادله‌های تجاری به شمار می‌رود؛ گرچه در سال‌های اخیر به‌دلیل کم شدن آب این رودخانه امکان کشتیرانی در رود کارون وجود ندارد، سابقه کشتیرانی در رود کارون به دوره حکومت قاجاریان می‌رسد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید