شوش یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل خوزستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر تالاب بامدژ می‌باشد.

سفری هیجان‌انگیز به تالاب بامدژ

سلام نو - سرویس گردشگری: تالاب بامدژ یکی از تالاب‌های پنج‌گانه و بزرگ استان خوزستان است که مساحتی برابر با چهار هزار هکتار دارد. این تالاب نه تنها از جاهای دیدنی شوش محسوب می‌شود، بلکه یکی از مقاصد گردشگران اکوتوریسم داخلی و خارجی نیز به ‌شمار می‌رود؛ چراکه یکی از توقفگاه‌های پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا است. در این منطقه ۱۴۳ گونه گیاهی و بیش از ۴۰ گونه جانوری از جمله پستانداران، خزندگان، دوزیستان و پرندگان حضور دارند.

سفری هیجان‌انگیز به تالاب بامدژ

ویژگی زیستی

زیستگاه‌های جانوری تالاب بامدژ به دو زیستگاه اصلی آب و خشکی تقسیم می‌شود. پوشش گیاهی زیستگاه آبی که بخش اصلی تالاب را تشکیل می‌دهد، گیاهان نِی و لویی است که محیطی امن و مناسب برای استتار جانوران منطقه به خصوص پرندگان بومی، پرندگان جوجه‌ آور و همچنین گراز محسوب می‌ شود. بخش‌ های میانی تالاب فاقد پوشش گیاهی است و بیشتر گیاهان شناور را در خود جای داده و محل مناسبی برای تغذیه و استراحت جانوران آبزی به ویژه پرندگان مهاجر به شمار می‌ رود. از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی این منطقه می‌ توان به انواع مرغابی‌ سانان، آبچلیک، حواصیل، اردک سرسبز، اردک مرمری (از گونه‌ های در معرض خطر تالاب)، عروس غاز، قو، باکلان و آنقوت اشاره کرد. در این تالاب جانوران دیگری همچون روباه، شغال، گرگ، کفتار، سمور، خفاش، خارپشت، شَنگ (یا سگ آبی؛ تنها پستاندار آبزی تالاب)، قورباغه، وزغ، لاک‌ پشت خزری، لاک‌ پشت لاک نرم، جَکوی، مار و انواع ماهی‌ های آب شیرین مانند کپور، شیربت،، بنی، حمری و بیاح زندگی می‌ کنند.

سفری هیجان‌انگیز به تالاب بامدژ

نحوه دسترسی

دسترسی به تالاب بامدژ از طریق جاده اهواز- اندیمشک امکان‌پذیر است و راههای شنی و همچنین آسفالته درجه ۲ و ۳ نیز به صورت راههای فرعی در محدوده وجود دارند. در هنگام بازدید از این منطقه حفظ محیط زیست و احترام به حریم زندگی حیوانات اهمیت بسیاری دارد زیرا متأسفانه این تالاب در سال‌های اخیر به دلیل کاهش آب ورودی به تالاب، برداشت بی‌ رویه و اضافه بر ظرفیت از منابع موجود در تالاب، ورود آلاینده‌ های پساب‌ های شهری و کشاورزی، تخریب، تصرف اراضی و زیر کشت بردن، در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید