زیکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان نقش برجسته خنگ کمالوند می‌باشد که در دل ایذه قرار دارد.

آشنایی با نقش برجسته خنگ کمالوند

سلام نو - سرویس گردشگری: نقش برجسته خنگ کمالوند از آثار تاریخی و جاهای دیدنی ایذه در استان خوزستان است و در روستای کمالوند قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۹۷۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر ایران کهن، روی دیواره‌ی شرقی تنگه‌ای باریک که به بلندی‌های کوه رشید متصل می‌شود قرار گرفته که در اواسط قرن ۲۰ میلادی و در سال ۱۹۶۳ توسط «والتر هینز» کشف شد. این اثر که در سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی ایران رسیده است، تصویر مردی سوار بر اسب و پیکر تمام رخ کاهنی ایستاده را نشان می‌دهد. مرد اسب‌ سوار دارای لباسی تا زانو با آستین‌هایی بلند و تزئین شده و مرد کاهن نیز دامنی چین‌دار تا زانو را به تن کرده است. با توجه به لباس فاخر وی چنین استنباط می‌شود که شخصی والا مقام و دارای شان و منزلتی اجتماعی و احیانا حکومتی است. همچنین تیردانی که در پشت مرد سواره حک شده است، احتمال بزرگ‌زاده یا شاهزاده بودن او را قوی‌تر می‌سازد. بر فراز نقش‌ برجسته می‌توان کتیبه‌ای حاوی نوشته‌ای به زبان الیمایی را که در یک سطر و به خط آرامی ثبت شده است، مشاهده کرد.

آشنایی با نقش برجسته خنگ کمالوند

ویژگی‌های بنا

لباس شخص سواره پیراهنی تا زانو با آستین بلند، دارای تزییناتی است. این لباس مزین نشان از منزلت و مقام بالای شخص دارد. تیردانی نیز در پشت مرد سوار ه است این شخص احتمالا یک بزرگ زاده یا شاهزاده الیمایی است. فرد پیاده دامنی چین دار تا زانو دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید