یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان قنات قمش مومنان می‌باشد که در دزفول واقع شده است.

آیا اسم قنات قمش مومنان به گوشتان خورده است؟

سلام نو - سرویس گردشگری: شاید تاکنون اسم قنات را شنیده باشید و با کارکرد آن‌ها آشنا باشید و حتی بدانید که ایرانی‌ها اولین سازندگان قنات در جهان هستند که با حفر قنات و استفاده از آب‌های زیرزمینی، آب مورد نیاز مصرفی خود را تأمین می‌کردند؛ اما آیا تابه‌حال نام قُمِش به گوشتان خورده است؟ و می‌دانید قمش چیست؟

آیا اسم قنات قمش مومنان به گوشتان خورده است؟

سرگذشت قمش مومنان دزفول

هرجا آبی جاری شود، حیات شکل می‌گیرد. به همین خاطر احتمال می‌دهند که ساخت قمش چوقابافان با تشکیل شهر دزفول تقریباً یکی است. قدمت اصلی این قمش به چند هزار سال قبل می‌رسد. این قمش از قدیمی‌ترین قنات‌های ایران است؛ بعضی‌ها می‌گویند قمش‌های دزفول مربوط به ۴۰۰ سال قبل هستند و برخی دیگر معتقدند که آن‌ها را در دوره ساسانیان ساخته‌اند.

آیا اسم قنات قمش مومنان به گوشتان خورده است؟

علت نام‌گذاری

در گویش مردمان دزفول، به قنات و کاریز که تونل‌های آبرسانی زیزمینی هستند قمش می‌گویند. در نزدیکی این قمش نیز مسجدی قرار دارد که در دروان جنگ تحمیلی نیز مورد اصابت موشک قرار داشته و عده‌ای شهید شدند. متولی این مسجد فردی به نام صادق‌قلی چوقابافان نام داشته است که اکنون نام وی روی، این قنات گذاشته شده است. روایت دیگر این است که وجه تسمیه این اثر به‌دلیل وجود کارگاه‌های بافت چوقا است که در اطراف آن وجود داشته است. در حال حاضر این قنات به نام‌های قمش چوقابافان یا عبابافان، سربطاق چوقابافان و قنات مومنان شناخته می‌شود.

آیا اسم قنات قمش مومنان به گوشتان خورده است؟

مناسب‌ترین زمان بازدید

دزفول از شهرهای جنوبی ایران است. زمستان‌های دزفول سرد است و تابستان‌های گرمی دارد. اگر قصد بازدید از سربطاق مومنان را دارید، بهار و پاییز را انتخاب کنید. در این دو فصل هوا معتدل‌تر است. اکثر تورهای گردشگری، برنامه سفر به دزفول را در بهار و پاییز می‌چینند.

نحوه دسترسی

قنات قماش در شهر دزفول است. اگر قصد بازدید از آن را دارید، باید به استان خوزستان سفر کنید. بعد از رسیدن به این استان، مسیر را تا شهر دزفول ادامه دهید. بعد از رسیدن به دزفول به طرف محله شیدانه امام رضا(ع) بروید. خیابان طالقانی شما را به این محل می‌رساند. می‌توانید قمش تاریخی مومنان را در کنار مسجد محل و در پشت بقعه سید محمود پیدا کنید. در چوبی کنار مسجد ورودی قمش را نشانتان می‌دهد. از محلی‌ها هم بپرسید راهنماییتان می‌کنند. اگر مسیر حرکتتان از اهواز به دزفول است حدود ۱۴۷ کیلومتر را باید رانندگی کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید