۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: 55399437

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان پل قدیم دزفول می‌باشد.

سفری مجازی به پل قدیم دزفول

سلام نو - سرویس گردشگری: یکی از جاذبه‌ها و دیدنی‌ های دزفول، پل تاریخی و قدیمی آن به نام پل رومی یا پل ساسانی است. این پل که قدمت و تاریخ ساخت آن به دوران ساسانیان و زمان پادشاهی شاپور برمی‌گردد، در زمان حکومت‌های دیلمی، صفوی و پهلوی مرمت و بازسازی شده است.

وجه تسمیه

دزفول معرب کلمه دژپل می باشد که این واژه برگرفته از پلی است که به دستور شاپور اول ساسانی پس از پیروزی بر والرین و توسط اسرای رومی در دزفول ساخته شده است. پل قدیم دزفول یکی از قدیمی‌ ترین پل‌های آجری جهان است که با گذشت بیش از ۱۷ قرن از قدمت آن، همچنان پابرجاست.

سفری مجازی به پل قدیم دزفول

معماری پل

اگر به دزفول سفر کرده باشید در گشت‌وگذراتان پلی تاریخی و قدیمی را روی رودخانه دز دیده‌اید؛ پلی که موجب نام‌گذاری این شهر به دزپُل یا دزفول شده است‌. این پل امروزه با نام‌های متعددی چون پل اندامشک، پل اندامش، پل روناش، پل قدیمی، پل ساسانی، پل شاپوری، پل رومی و پل باستانی دزفول شناخته می‌شود.

پل ساسانی دزفول یکی از قدیمی‌ترین پل‌های جهان است که همچنان کاربری خود را حفظ کرده است

پل ساسانی دزفول که یکی از قدیمی‌ترین پل‌های جهان به شمار می‌رود تا یک دهه پیش محل تردد وسایل نقلیه و راه عبور شهرهای شوشتر، اندیمشک و دزفول بوده است. این پل حلقه ارتباط بین شرق و غرب دزفول و حتی روزگاری یکی از راه‌های مهم ارتباط بین منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده است. در سال ۱۳۹۰ به‌منظور حفظ آن، شهرداری دزفول در قسمت ورودی پل میدانی آجری ساخت و این پل به محل عبور عابران پیاده و گردشگران تبدیل شد.

پل ساسانی دزفول از جاهای دیدنی استان خوزستان است و در سال ۱۳۱۰ با شماره ثبتی ۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

سفری مجازی به پل قدیم دزفول

قدمت بنا

پل قدیم دزفول، سال ۲۶۰ میلادی در دوران ساسانیان و به دست رومیان بر روی رودخانه دز ساخته می‌شود به همین دلیل به «پل رومی» نیز معروف است. این پل دو منطقه شرقی و غربی شهر دزفول را به هم متصل می‌کند و در قدیم یک پل ارتباطی بین منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده است. برای حفاظت از پل رومی دزفول قلعه‌ای نیز در محله‌ای به همین نام یعنی محله قلعه ساخته می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید