خوزستان یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر موزه آبادان می‌باشد.

نگاهی کوتاه به سرگذشت موزه آبادان

سلام نو - سرویس گردشگری: آبادان یکی از شهرهای مهم استان خوزستان است؛ شهری که با اروند رود از عراق جدا می‌شود و مردمانی خون‌گرم را در خود جای می‌دهد. این شهر، به‌خصوص در ایام نوروز، میزبان گردشگران زیادی از استان‌های اطراف و دیگر مناطق کشور می‌شود و با جاذبه‌های خود، نظیر غذاهای خوشمزه، فرهنگ جذاب و آثار تاریخی، سفری خاطره‌انگیز را برای مسافران رقم می‌زند.

یکی از جاهای دیدنی آبادان، موزه آن است. موزه آبادان با معماری منحصربه‌فرد، آثار باستانی ارزشمندی را در خود جای می‌دهد. همچنین با بازدید از موزه می‌توانید با هنرهای سنتی منطقه آشنا شوید.

آشنایی با سرگذشت موزه آبادان

سبک معماری موزه آبادان

اگر وارد منطقه بوآرده شوید یک گنبد مخروطی شکل را مشاهده خواهید که ارتفاع آن به ۲۳ متر افزایش پیدا می کند و این همان ساختمان زیبای موزه آبادان با سبک معماری الهام گرفته از مقبره دانیال نبی در شهرستان شوش می باشد، دو سالن اصلی در این محل طراحی شده که در یکی آثار تاریخی به صورت نمایشگاه دائمی و در سالن دیگر اثار موقت در کنار آمفی تئاتر و کتابخانه وجود دارد.

آشنایی با سرگذشت موزه آبادان

تاریخچه موزه آبادان

موزه آبادان با وسعت تقریبی ۲۰۰۰ مترمربع، توسط استاد جامعه‌شناسی روس، «آرکادی نستوویچ هانیبال» (علی هانیبال) و با همکاری شرکت نفت آبادان تاسیس شد و در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید.

موزه آبادان در دوران حیات خود فراز و نشیب‌ بسیاری را تجربه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جنگ تحمیلی اشاره کرد. این موزه در طول هشت سال جنگ تعطیل بود. در ابتدای جنگ ایران و عراق ، تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار این موزه، تمام مجموعه‌ها جمع‌آوری‏ و به‌جای امن منتقل شوند. بعد از پایان جنگ موزه آبادان مدت‌ها برای مرمت و بازسازی بسته بود که در نهایت، پس از ۱۵ سال تعطیلی، در سال ۱۳۸۲ و در سالروز شکست حصر آبادان بازگشایی مجدد شد.

در اسفند ۱۳۹۸، این موزه با تخصیص ۱۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی مجددا مرمت و آماده‌سازی شد.

آشنایی با سرگذشت موزه آبادان

نحوه دسترسی

رسیدن به موزه ابادان در این شهرستان کار آسانی خواهد بود، وارد منطقه بوآرده شمالی شده و با دنبال کردن تابلوهای راهنمایی دانشکده نفت از درب جنوب غربی دانشگاه وارد این محل تاریخی شوید، اگر خودروی سواری شخصی ندارید با تاکسی های تلفنی و آنلاین براحتی در کمتر از بیست دقیقه به این منطقه خواهید رسید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید