۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 55399165

کرمانشاه یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر روستای تاریخی شمشیر می‌باشد که در پاوه واقع شده است.

آشنایی با روستای تاریخی شمشیر

سلام نو-سرویس گردشگری:روستای شمشیر در ۶ کیلومتری پاوه و ۱۱۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد و جاده پاوه کرمانشاه از میان آن عبور می‌کند. با قرارگیری در دامنه رشته‌کوه زاگرس و کوهستان شاهو، خانه‌های روستا به شیوه معماری پلکانی بنا شده‌اند. طبق برخی شواهد کشف‌ شده در این منطقه، قدمت روستا را به ۳۵۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. علاوه بر ارزش تاریخی و زیبایی معماری، باغات سرسبز گردو، چشمه‌های جاری و آب و هوای خنک نیز روستای شمشیر را به یکی از جاذبه های گردشگری پاوه تبدیل کرده‌اند.

آشنایی با روستای تاریخی شمشیر

معرفی روستا

روستای شمشیر از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه میباشد و دارای جمعیتی بالغ بر ۲۱۸۹ نفر خانوار و مساحتی ۱۹۷۶ هکتاری بوده که ۴۵۰ هکتار جنگل است و بقیه آنرا مراتع تشکیل میدهند.موقعیت روستا با گذشتن جاده کرمانشاه به پاوه از وسط آن بسیار آنرا حائز اهمیت کرده است. دهستان شمشیر شامل هشت روستا بوده که جمعیتی زیادی را تحت پوشش خود قرار داده است. این روستا دارای مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه در هر سه مقطع مجزا از هم میباشد. مرکز درمانی، روستا را تحت پوشش خود قرار داده و قدمتی حدود نیم دارد. باشگاه ورزشی، مجتمع بهزیستی،شرکت تعاونی و مصرفی و فروشگاه وابسته به آن و دیگر دوایر دولتی و غیر دولتی موجود در روستا، سیمای آن را دگرگون ساخته است.

آشنایی با روستای تاریخی شمشیر

علت نامگذاری

درباره علت نامگذاری آن روایات گوناگونی از مردمان قدیمی تر روستا بازگو شده است: از جمله روایت به جا مانده این است که نام قبلی آن “شش میر” به معنای شش امیر یا خان و فرمانروا بوده است و به مرور زمان به شمشیر تغییر نام یافته و یا گفته دیگر این است نام آن “شمشی” بوده که قبل از ظهور اسلام در این مکان مردمانی زندگی می کردند که به ضرب سکه و شمش طلا مشغول بوده اند که به مرورزمان به شمشیر تغیر نام یافته است. پیدا شدن سکه های تاریخی و آثار باستانی به جا مانده کاملا مشهود می باشد.عده ای نیز می گویند پس از ورود اسلام به این روستا با مقاومت مردم روبرو شده و تعداد زیادی از اهالی آن به زور شمشیر مسلمان شده اند لذا اسم آن را شمشیر گذاشته اند که به نظر می رسد بیشتر زائیده برداشت از کلمه شمشیر باشد تا یک موضوع مستند تاریخی زیرا اگر چنین می بود اعراب مسلمان اسمش را سیف می نامیدند هر چند هر احتمالی را هم نمی توان نادیده گرفت.

پوشش جانوری

این روستا در رشته‌کوه شاهو قرار دارد که نمایی بسیار زیبا به روستا بخشیده است و این منطقه محل زندگی حیواناتی وحشی چون قوچ، گرگ، خرس، پلنگ و پرندگانی چون کبک، شاهین، عقاب، قمری و گونه‌های مختلف گیاهی است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید